كال تو اكشن CTA
CTA یا کال تو اکشن (CALL TO ACTION) که در طراحی سایت بعنوان دکمه برای نمایش دادن یک اتصال یا سهولت بخشیدن به یک رویداد درون سایت و مواردی از این قبیل کاربرد داشته، یکی از روشهای تبلیغاتی رایج است که با افزایش نرخ کلیک با تبدیل کاربر عادی به فعال و گاها خریدار از سایت کمک میکند. در این مقاله علاوه بر مفهوم CTA به بررسی انواع و کاربرد آن پرداخته شده است.
CTA یا کال تو اکشن (CALL TO ACTION) از سری روشهای تبلیغاتی در طراحی سایت است که علاوه بر راحت کردن سطح دسترسی کاربر در بهتر دیده شدن خدمات یک سایت تاثیر بسزایی دارد. در واقع شما با طراحی و ایجاد یک کال تو اکشن یا CTA جذاب و خوب به راحتی میتوانید در فروش یک محصول یا بازدید سایت تاثیرات مثبتی داشته باشید.
بنابراین جزییات طراحی، نامگذاری و لینک دهی CTA در طراحی انواع سایت خصوصا طراحی سایتهای فروشگاهی امری مهم و ضروری است. کارشناسان سئو و بهینه سازی سایت بر اهمیت بالایی کال تو اکشن یا CTA در جذب مخاطبان در صورتی که به درستی و در محلی مناسب قرار گیرد، به تفصیل اشاره دارند.
در ادامه به بررسی گزینههای تاثیرگذار در افزایش بازدید انواع سایت، تاثیرات CTA و نحوه طراحی و اهداف طراحی این مزیت کاربردی در سایتهای مختلف اشاره خواهیم داشت. برای کسب اطلاعات به روز و تاثیرگذار در زمینه سئو و بهینه سازی سایت طریق کاربرد قابلیت CALL TO ACTION تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.
مفهوم CTA یا CALL TO ACTION چیست؟
CALL TO ACTION یا فراخوان برای اقدام یک درخواست در یک وب سایت است که به کاربر می گوید برخی از اقدامات مشخص شده را انجام دهد. یک فراخوان معمولاً به عنوان یک دستور یا عبارت عملی مانند «ثبت نام» یا «اکنون بخرید» نوشته میشود و عموماً به شکل یک دکمه یا لینک است.
همانطور که اشاره داشتیم کال تو اکشن میتواند در قالب یک لینک و دکمه طراحی شود که علاوه بر ترغیب کردن کاربران برای خرید در زمینههایی مثل دانلود یک اپ، مقاله یا بهرهمندی از یک سری خدمات در صفحاتی که ممکن است کمتر دیده شوند، کاربرد دارد.
امروزه بیشتر کارشناسان از تاثیر فراوان طراحی مناسب CTA و جایگذاری بهینه آن در سایت بر نتایج گوگل آنلاتیکس خبر دادهاند. بنابراین برای دریافت لینک بیشتر، نگهداری کاربران در صفحات و همین طور سر زدن کاربران به صفحات داخلی با احتمال بازدید کمتر میتوانید روی تکنیک CALL TO ACTION حساب کنید.
انواع CTA بر اساس نوع کاربرد و سایت
پس از آشنایی کلی با کال تو اکشن حتما برای شما سوال پیش میآید که در چه جاهایی و برای تعریف چه خدماتی و انتقال به چه صفحاتی از این قابلیت استفاده میشود. اولین نکته ای که در به طراحی انواع CTAباید به آن توجه داشته باشید، نوع سایت، مطلب منتشر شده و خدمات سایت است. در این بخش در راستای همین موارد به معرفی و توضیح انواع CTA اشاره خواهیم داشت.
1- دکمه دعوت به اقدام
اصلی ترین نوع کابرد کال تو اکشن دعوت کاربر به انجام یک فعالیت است. در سایتهای فروشگاهی بیشتر برای ترغیب به خرید از یک دکمه طراحی شده در زیر محصولات یا بخش OFFER ها و محصولات جدید استفاده میشود.به این سبک از طراحی CTA هدایت گر کاربر به مشاهده یک صفحه، دریافت یک محصول یا خرید آن نیز میگویند که با یک طراحی جذاب اصولا در بین یک محتوا یا پایان معرفی یک محصول استفاده میشود.
2.CTA برای ثبت نام یا تکمیل فرم درخواست
یک سایت خدماتی باید برای راحتی کار کاربران از فرمهای آماده جهت ثبت نام یا ثبت سفارش و درخواست برخوردار باشد. در طراحی این قبیل فرمها از دکمه CTA برای نهایی سازی ثبت نام یا ارسال اطلاعات جهت ثبت یک درخواست و سفارش استفاده میشود.
طراحی این قالبها، دکمهها در استقبال کاربران در عضویت در یک سایت، ثبت نام در یک سایت آموزشی ،خرید از یک فروشگاه اینترنتی یا ثبت درخواست در یک سایت خدماتی تاثیر بسزایی دارد.
3. CTA یا دکمه به اشتراک گذاری مطالب
همانطور که در معرفی دکمه CTA یا کال تو اکشن اشاره داشتیم گاها برای هدایت کاربران به صفحات داخلی که دیده نمیشوند، یا مقالاتی مفید در ادامه یک نوشته و پیشنهاد مشاهده یک مطلب استفاده میشود. طراحی این دکمهها با اندازهای متناسب، عنوانی کافی و طراحی مناسب انجام شده و اصولا برای هدایت کاربران به یک صفحه دیگر یا صفحات اجتماعی اشتراکی در سایت طراحی میشود.
کارشناسان سئو و بهینه سازی سایت تاثیر زیاد این قابلیت در افزایش بازدید صفحات سایت را تایید کردهاند.
4. CTA یا دکمه درخواست و ثبت خرید
در سایتهای فروشگاهی طراحی دکمه ثبت خرید که در بخشی از معرفی محصول قرار داشته، علاوه ترغیب کاربران به خرید و مشاهده دیگر صفحات خرید سایت، به دلیل آسان کردن پروسه ثبت سفارش و خرید در بالا رفتن میزان ثبت نهایی شدن سبد خرید در بیشتر فروشگاههای اینترنتی تاثیر بسزایی دارد.
بنابراین کلید کال تو اکشنی که با عنوان مثل ثبت خرید در سایت با طراحی و رنگی مناسب قرار داده شده است، درصد بالایی از انتظار شما برای تبدیل یک کاربر به خریدار محصول را برآورد میسازد.
5. CTA یا دکمه بیشتر بخوانید
از دیگر مصارف کاربردی کلید کال تو اکشن میتوان به اضافه کردن آن در بخشهایی مثل توضیحات صفحه اول سایت یا بخشی از مقدمه یک صفحه برای دریافت اطلاعات کامل در صفحه ای دیگر اشاره داشت، با این حرکت هم کلیک در صفحه اصلی بالا رفته و هم مدت زمان ماندگاری کاربر در سایت و در نهایت ادامه مطلب خوانده شده و یا محتوا مشاهده شده میتواند به خرید یا ثبت کاربری منجر شود.
بنابراین کاربرد دکمه CTA برای دکمه «بیشتر بخوانید» یا Read More از مزیتهای کابردی این تکنیک در اکثر سایتها به شمار میآید.
6.دکمه کال تو اکشن (CTA) برای تماس با پیشتبانی
برای انتقال پیام به کاربران از طریق چت آنلاین یا تماس با پشتیبانی دکمه CTA یک تکنیک باور پذیر، تبلیغاتی و تاثیرگذار در سایت است. در واقع با طراحی یک کلید کال تو اکشن مناسب علاوه بر هدایت کاربران به دریافت مشاوره آنلاین میتوانید در تبدیل آنها به کاربر فعال یا خریدار تاثیرگذار باشید.
7.CTA برای مشاهده محصولات و خدمات جدید
با استفاده تکنیکی و مناسب از کلید کال تو اکشن به راحتی میتوانید خدمات جدید سایت، آفرهای خدمات قبلی، قابلیتهای کاربردی اضافه شده به سایت یا مقالات نوشته شده را به کاربران وارد شده در صفحه اصلی یادآور و نمایش دهید. برای این نوع CTA انتخاب عنوان مناسب و طراحیهای منحصر به فرد و جذاب خیلی تاثیرگذار است.
8.CTA برای ثبت نام در رویدادها
برخی سایتها در لا به لای محتواها با برگذاری رویدادهای مهم جمعی یا رویدادهای مختص خود اشاره میکنند، گاها با استقبال خوبی مواجه نمیشوند، یکی از روشهای رسیدن به یک نتیجه مطلوب برای ثبت نام کاربران در این رویدادها استفاده از CTA با یک طراحی مناسب است.
اهداف طراحی دکمه CTA
طراحی دکمه CTA یا کال تو اکشن، همانند دیگر اقدامات انجام شده برای سئو و بهینه سازی سایت و دیجیتال مارکتینگ در راستای جذب کاربران به فضای کاربردی سایت صورت میگیرد. در این بخش اهداف اساسی طراحی CTA را مرور میکنیم:
- ترغیب مشتریان به خرید و افزایش فروش
- دریافت اطلاعات مهم مانند شماره موبایل و ایمیل برای اجرای تکنیکهای مثل ایمیل مارکتنیگ
- عضوگیری در شبکههای اجتماعی برای استفاده از تکنیکهای مثل اینفلوئنسر مارکتینگ
- ترغیب مخاطبان به مطالعه ادامه مطلب
- تشویق کاربران به بررسی صفحات دیگر خصوصا صفحات با بازدید پایین
- برندسازی و معرفی تکنیکال یک برند
- ارسال هدیه یا نسخه دمو
- تشویق به مشارکت در بخش نظرات و بیان تجربیات
- درخواست به اشتراک گذاری مطلب
- ایجاد یک فضای کاربری راحت برای دسترسی بهتر تمام صفحات و خدمات
محل قرارگیری دکمه CALL TO ACTION
محل ثبت و قرارگیری دکمه CTA یا کال تواکشن، قرار گرفتن آن در جایی با دسترسی آسان، دیدن مناسب و دقیقا جایی که کاربر در لحظه به آن نیاز دارد. از این طراحی و ثبت دکمه CTA قبل از هر چیز باید با بررسی و طرح ریزی توسط افراد متخصص در زمینه بهینه سازی سایت که رفتار کاربران تا حدودی برایشان قابل پیش بینی است انجام شود.
از این منظر میتوان موارد زیر را برای محل ثبت CTA مناسب دانست:
- انتهای صفحه اصلی یا پستها
- در بین برخی مقالات خصوصا در سایتهای خدماتی
- سایدبار و در لا به لای مطالب صفحه اصلی سایت (Home page)
- پیامهای پاپ آپ
- صفحه محصول
- بنرهای تبلیغاتی
- اسلایدها
- منوهای چسبان
علاوه بر این بررسی وضعیت صفحات از طریق ابزارهایی مثل سرچ کنسول و گوگل آنلایتکس در انتخاب جای مطلوب برای ثبت CTA یا CALL TO ACTION امری مهم و ضروری است.
نحوه طراحی CTA یا کال تو اکشن تاثیرگذار
همانطور که از ابتدای مطلب اشاره داشتیم، طراحی CTA امری مهم در بهتر دیده شدن آن است، از این رو رعایت موارد زیر در طراحی و ثبت دکمه CTA تاثیرگذار و هدفمند نقش بسزایی دارد:
- انتخاب رنگ مناسب
- شکل CTA
- طراحی چند کال تو اکشن (CTA)
- طراحی CTA در یک فضای مینیمال (دورِ CTA را خلوت کنید)
- متن واضح ولی خلاقانه باشد
- اندازه مناسب CTA
- ذهن مخاطب را آماده کنید(CTA با مقدمه همراه باشد)
- CTA رسپانسیو باشد
- طراحی ساده فرمهای همراه با CTA
- محل قرارگیری دکمه CTA
- شبکه های اجتماعی و هدیه به کاربران از طریق CTA
نکات مهم در نوشتن CTA
توجه داشته باشید در نوشتن عنوان باید یک سری نکات را رعایت کنید، در واقع همان اندازه که طراحی CTA در دیده شدن و کلیک کاربر تاثیر داشته، متنی که روی آن درج است که میتوان یک کلمه کلیدی یا عبارتی کلیدی باشد از اهمیت بالایی برخوردار است، از این رو در این بخش به چند نکته در خصوص عنوان CTA اشاره خواهیم داشت.
- کوتاه و جذاب بنویسید: قرار نیست روی دکمه CTA توضیحات زیادی درج شود.کامل، مختصر و جذاب بنویسید.
- لحنی مودب و غیر دستوری داشته باشید:لحن متن کال تو اکشن نباید دستوری باشد.
- ارزشآفرین باشید: متنی بنویسید که در آن ارزشی نهفته باشد.
اهمیت طرحی و ثبت CTA در طراحی انواع سایت
طراحی CTA در انواع سایت فروشگاهی، خبری، شخصی، آموزشی و خصوصا سایتهای تبلیغاتی دست مدیریت سایت را برای کاربرد تبلیغات باز نگه داشته و در روند بازدید صفحات سایت تاثیر بسزایی دارد. علاوه بر این بر فرندلی بودن سایت و راحتی دسترسی کاربر به صفحات و خدمات موثر است.
از این رو بیشتر کارشناسان تدوین استراترژی سایت بر قراردادن و طراحی CTA برای انواع سایتها خصوصا سایتهای فروشگاهی و آموزشی تاکید بسیاری دارند.تیم طراحی سایت و برنامه نویسی و همین طور سئو و بهینه سازی سایت با مطالعه در این زمینه پس از بررسی طرح سایت و فعالیت شما بهترین ایدهها را از طراحی تا جایگذاری CTA در انواع سایت را ارائه میکند.
اگر تمایل به دریافت اطلاعات بیشتری در این زمینه دارید میتوانید با شماره تماس 09357871280 و همین طور سایت طراحي وب رنگین کمان با مشاوران این مجموعه در ارتباط بوده و بهترین استفاده را از فرصتهای ایدهآل تان برای دیده شدن بهره برید.