طراحی سایت آموزشی آنلاین

نویسنده مطلب : مدیر سیستم
1403/2/3
29
+ 0 | - 0

آموزش آنلاین یک روش آموزشی است که به کاربران خود این اجازه را می‌دهد تا دوره‌های آنلاین را از طریق رایانه یا تلفن هوشمند با استفاده از سیستم‌های کنفرانس وب دنبال کنند. برخلاف دوره‌های آفلاین که مدرسان و شرکت‌کنندگان در یک مکان جمع می‌شوند تا زمانی که محیط اینترنت و دوره مربوطه وجود داشته باشد و با طراحی سایت آموزشی آنلاین می‌توان این دوره را در هر جایی برگزار کرد.

با رایج شدن دورکاری، تقاضا برای گذراندن دوره در بین شرکت‌های مختلف در حال افزایش است؛ می‌توانید این نیاز را به وضوح حتی در اطراف خودتان مشاهده کنید. ما در این مقاله قرار است دررابطه‌با هدف از طراحی سایت آموزشی، امکاناتی که یک سایت آموزش آنلاین باید داشته باشد و خیلی از موارد دیگر صحبت کنیم. پیشنهاد ما به شما این است که تا آخر این مطلب با ما همراه باشید!

هدف از طراحی سایت آموزشی چیست؟

هدف از طراحی ‌سایت آموزشی از نام آن مشخص است. این سایت‌ها باهدف ارائه خدمات آموزشی در زمینه‌های مختلف علمی، هنری و مهارتی طراحی شده‌اند. البته به‌طورکلی هدف هر نوع سایت آموزشی با موضوع آن مشخص می‌شود.

به‌عنوان‌مثال باتوجه‌به گستردگی سطح آموزشی، یک سایت می‌تواند فقط در مورد یک موضوع خاص آموزش‌های تخصصی ارائه دهد. سایت تخصصی آموزش گیتار و یا یک وب‌سایت آموزشی جامع و حرفه‌ای برای برنامه‌نویسی مثال‌هایی از این موارد هستند. در دنیای امروزی با پیشرفت در عرصه تکنولوژی، طراحی سایت آموزشی در حوزه‌های گوناگون به‌وجود آمده‌اند که کاربران می‌تواند به‌راحتی از آموزش‌های آنها استفاده کنند.

امکانات سایت آموزش آنلاین

طراحی سایت آموزشی

رابط کاربرپسند

همه چیز باید به‌آرامی و به‌گونه‌ای تنظیم شود که تجربه یادگیرنده را افزایش دهد. هنگامی که تصمیم می‌گیرید کدام پلتفرم یادگیری برای شما بهترین است و به‌عنوان یک کاربر کاملاً جدید درخواست استفاده از نسخۀ آزمایشی را دارید اگر مشاهده کنید که با چه سرعتی می‌توانید آنچه را که نیاز دارید شناسایی کرده و به دست آورید یک تجربه مطلوب خواهید داشت.

با طراحی سایت فروش دوره‌های آموزشی به کاربران این اجازه را برای یادگیری خواهید داد و هر چیزی که ارائه می‌دهید اگر فراگیران شما نتوانند به دوره‌ها و محتوای آنلاین مرتبط دسترسی پیدا کنند قطعاً اتلاف وقت است.

برای کس اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید مطلب: "ابزارهای طراحی ui و ux" را بخوانید.

تعامل یادگیرنده

استفاده از یک سیستم مدیریت یادگیری که تنها امکان دسترسی به یک یا دو نوع منبع آموزشی و یادگیری آنلاین را فراهم می‌کند، تعامل فراگیر را کاهش می‌دهد. افراد به روش‌های زیادی یاد می‌گیرند؛ بنابراین باید ترجیحات فردی یادگیرنده را نیز در نظر داشته باشیم و این کار با طراحی وب‌سایت آموزش آنلاین خوب انجام می‌گیرد.

ابزارهای یادگیری اجتماعی

دسترسی به طیف وسیعی از ابزارها مانند یادداشت‌های روزانه، مکالمه ویدئویی زنده، بحث‌های گروهی، انجمن‌ها و وبلاگ‌های شخصی به سایت شما کمک می‌کند تا برای یادگیری در آینده آماده شوید و به کاربران و ترجیحات آنها خدمات بهتری ارائه دهید و همه این عوامل به یادگیری در حین کار کمک می‌کنند.

یکپارچه‌سازی موبایل و برنامه‌ها

پلتفرم آموزش آنلاین باید مستقل از دستگاه باشد. از آنجایی که این پلتفرم یک برنامه کاربردی است، باید روی طیف گسترده‌ای از دستگاه‌ها و سیستم‌عامل‌ها کار کند. دانش‌آموزان ممکن است از دستگاه‌هایی استفاده کنند که بر روی چندین سیستم‌عامل مانند Windows، iOS یا Android اجرا می‌شوند. شما باید یک پلت فرم یادگیری را انتخاب کنید که بتواند اطلاعات را در همه دستگاه‌ها و سیستم‌عامل‌ها توزیع کنند.

عناصر تعاملی

طراحی سایت آموزشی

وب‌سایت باید به شما اجازه دهد که اجزای تعاملی را در آن بگنجانید. آزمون‌ها، فایل‌های صوتی، فیلم‌ها و شبیه‌سازی‌ها نمونه‌هایی از تعامل آنلاین هستند. این موضوع به طور فعال کاربران شما را درگیر می‌کند و به آنها انگیزه بیشتری می‌دهد.

امنیت محتوا

کنترل کامل بر محتوا در کنار طراحی سایت آموزشی بسیار مهم است. مرورگر باید هر موردی را که HTML وب‌سایت درخواست می‌کند، تا زمانی که شامل امنیت محتوا باشد، بررسی کند. مرورگر نباید تصویری را بارگیری کند که تنها باید در اختیار کاربران ثبت نام کرده باشد. می‌توان مجموعه‌ای از قوانین را مشخص کرد و هر چیزی که با آن معیارها مطابقت ندارد قبل از رسیدن به رایانه کاربر فیلتر شود.

اعتبارسنجی

اعتبار برای تأیید حرفه‌ای بودن و اعتبار واقعی دوره‌ها و معلمان در طراحی سایت آموزشی ضروری است. بسیاری از وب‌سایت‌ها دارای فرایند اعتبارسنجی خودکار هستند. در غیر این صورت، کارشناسان باید صلاحیت خود را مانند مدارک، گواهینامه‌ها و سایر مدارک به مدیریت سایت موردنظر نشان دهند.

ارزیابی و بازخورد

این ویژگی‌ها به شما کمک می‌کند عملکرد دانشجویان را بررسی کنید و به آن‌ها انگیزه بدهید تا زمینه‌های آموزشی که می‌توانند در آن پیشرفت کنند را شناسایی کنند.

طراحی سایت آموزشی مناسب چه کسانی است؟

طراحی سایت آموزشی

برای کارمندان

در یک‌دنیای ایده‌آل و البته با پیشرفت هر روزه تکنولوژی، کارمندان بازخورد منظمی از کار خود از کارفرمایان دریافت می‌کنند. بااین‌حال، محدودیت زمانی به این معنی است که این کار همیشه ممکن نیست. آموزش آنلاین راهی عالی برای کارکنان برای دریافت بازخورد در زمان واقعی از متخصصان صنعت است که نه‌تنها می‌تواند به آنها کمک کند تا هر گونه کاستی در کار خود را برطرف کنند، بلکه زمینه‌هایی را برای ارتقای سطح علمی فراهم کند.

برای دانش‌آموزان

انواع طراحی سایت فروش دورهای آموزشی آنلاین به دانش‌آموزان انعطاف‌پذیری بیشتری برای مطالعه در یک محیط مناسب ارائه می‌دهند. با نگاه دقیق‌تری به برخی از مزایای دیگر آموزش الکترونیکی که باید اشاره کرد این است که آموزش آنلاین سطح بالایی از تعامل است و با طیف گسترده‌ای از مواد موجود برای کسب دانش، دانش‌آموزان می‌توانند پیشرفت خود را زیر نظر داشته و در کارهای عملی که نیاز به توجه کامل آنها دارد شرکت کنند.

این سطح از مشارکت انگیزه را افزایش می‌دهد و سرعت و کیفیت فرایند یادگیری را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، آموزش‌های آنلاین بسیار مقرون‌به‌صرفه هستند و دانش‌آموزان در زمان و هزینه خود در حمل‌ونقل و وسایل تحصیلی صرفه‌جویی می‌کنند.

برای شرکت‌ها

همه ما می‌دانیم که آموزش برای پیشرفت حرفه‌ای در زمینه کاری مهم است. در برخی مواقع امکان آموزش حضوری به دلیل کار در شرکت وجود ندارد به همین دلیل است که برنامه‌های آموزشی کارکنان یکی از کارآمدترین روش‌ها برای افزایش بهره‌وری، دانش و تخصص کارکنان است. یک نرم‌افزار آموزش آنلاین قوی نه‌تنها برای شرکت‌ها بلکه برای کارمندان نیز سودمند است و همین امر باعث پیشرفت شرکت شما خواهد شد.

نکاتی که باید در این سایت‌ها رعایت کرد

طراحی وب سایت فروش دوره آنلاین

چند نکته در این نوع وب‌سایت‌ها بیش از سایر موارد حائز اهمیت هستند. این موارد عبارت‌اند از:

  • سئو (SEO)
  • اشتراک‌گذاری محتوا
  • محتوای مفید و کارآمد
  • جستجوی قوی
  • تجزیه و تحلیل نیازهای آموزشی

در مورد هرکدام از این موارد توضیح خواهیم داد.

سئو در طراحی سایت آموزشی

سئو در طراحی سایت آموزشی نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند. در رقابت بین سایت‌های آموزشی، کسب رتبه بالاتر در موتورهای جستجو همیشه موفق‌تر است. افراد ناخودآگاه بیشتر به این سایت‌ها توجه می‌کنند. پس در مرحله اول سئوی موتور جستجوی آن باید بسیار خوب باشد.محتوای شما باید سرشار از مطالب آموزشی باشد که مخاطب شما به آن نیاز دارد. در واقع نیاز اصلی مخاطب محتوایی است که شما تولید می‌کنید. سئوی محتوا و بهینه‌سازی محتوایی که آپلود کرده‌اید عامل مهمی در جذب مخاطب، ترافیک سایت، افزایش نرخ کلیک و نرخ تبدیل است.

محتوای قابل اشتراک‌گذاری

در طراحی سایت آموزشی یکی از راه‌حل‌های کارآمدی که باعث می‌شود مخاطبان به شما و هدف شما بیشتر اعتماد کنند قراردادن گزینه‌هایی نظیر: ذخیره، دانلود و اشتراک‌گذاری فایل‌های اطلاعاتی مربوط به آموزش است.

محتوای مفید و کارآمد

سایت شما یک سایت آموزشی است. پس محتوای آن باید جنبه آموزشی داشته باشد. نحوه تبدیل اطلاعات به محتوا و ارائه آن بسیار مهم است. جذابیت، یک شرط مهم در تولید محتواست. ممکن است یک محتوا بسیار مهم و قابل‌توجه باشد؛ اما به دلیل عدم جذابیت، مخاطب تمایلی به بررسی و پیگیری آن نداشته باشد. در نتیجه بدون اینکه بداند آن را از دست می‌دهد.از اغراق در مطالب خود بپرهیزید. مخاطبان معمولاً حوصله توضیحات اضافی و خارج‌ازموضوع را ندارند. سعی کنید بیشتر از محتوای تصویری و ویدئویی استفاده کنید.

جستجوی قوی برای سایت آموزشی

بهترین راه‌حل‌ها اغلب ساده‌ترین روش‌ها هستند و این موضوع حتی برای پیچیده‌ترین وب‌سایت‌ها نیز صادق است. هیچ‌چیز بدتر از این نیست که شما به دنبال یک صفحه خاص در یک وب‌سایت باشید و نتوانید آن را پیدا کنید این امر از آن چیزی که فکر می‌کنید وحشتناک‌تر است. به همین دلیل است که هر سایتی به یک گزینۀ جستجوی باکیفیت نیاز دارد.

تجزیه‌وتحلیل نیازهای آموزشی انجام شود

تجزیه‌وتحلیل نیازهای آموزشی را انجام دهید و با کارکنان و مدیران کسب‌وکار خود صحبت کنید تا درک درستی از آنچه یادگیری مورد نیاز است به دست آورید. شکاف بین جایی که الان هستید و جایی که می‌خواهید باشید کجاست؟

با انجام این کار، بینش ارزشمندی در مورد محتوای آموزشی آنلاین بالقوه‌ای که ممکن است به آن نیاز داشته باشید و همچنین برخی از ویژگی‌های کلیدی که سیستم شما برای انجام آن نیاز دارد، به دست خواهید آورد. تدارکات فعلی، برنامه‌ها و فرایندهای یادگیری داخلی خود را مرور کنید تا ببینید شکاف‌ها کجا هستند.

هزینه طراحی سایت آموزشی

طراحی سایت آموزشی

باید گفت هزینه طراحی سایت آموزشی به‌عنوان بستر ارزشمندی برای تعامل با دانش‌آموزان، والدین و ذی‌نفعان، ارائه اطلاعات در مورد دوره‌ها و برنامه‌ها، تسهیل ارتباطات و نمایش هویت مؤسسه عمل می‌کنند متغیر است.

قیمت طراحی سایت آموزشی بسته به نیاز پروژه و زمان توسعه بازۀ قیمتی متفاوتی از کمترین میزان یعنی 15 میلیون تومان برای سیستم وردپرس شروع می‌شود و تا مبالغی چندین برابر آن بالا می‌رود. علاوه بر این، عوامل زیادی از جمله پیچیدگی وب‌سایت، ویژگی‌ها، قابلیت‌ها، پشته‌های فناوری و موارد دیگر، هزینه ساخت یک وب‌سایت آموزشی را تعیین می‌کنند.

برای تخمین قیمت توصیه می‌شود با متخصصان طراحی و توسعه وب جلسات مشاوره‌ای داشته باشید و تمامی نیازهای خود را به همراه طرح اولیه با آنها در میان بگذارید. شرح مسئله به شکل دقیق، تأثیر زیادی بر موفقیت پروژه طراحی سایت آموزشی دارد.

سخن پایانی

در این مقاله تمام تلاش ما بر این بود که به برخی از مهم‌ترین جنبه‌هایی را که هنگام انتخاب سایت آموزش آنلاین برای انواع اورگان آموزشی باید جستجو کرد برای شما بازگو کنیم و بدانید مهم‌ترین مسئله در طراحی سایت آموزشی ارائه و مدیریت برنامه‌های برای کاربران است.

طراحی سایت فروش دوره‌های آموزشی می‌تواند به یادگیری کاربران کمک فراوانی کند و بهتر است قبل از سرمایه‌گذاری در یک پلتفرم یادگیری یا ارتقا به یک سیستم مدیریت یادگیری جدید برای رشد کسب‌وکار آموزشی خود تحقیقات لازمه در این زمینه انجام شود تا بهترین تصمیم‌گیری را داشته باشید و بدانید موفقیت شما آرزوی ما هست.

شرکت رنگین کمان (RKWeb)؛ مجری پروژه‌های طراحی سایت در شیراز به‌صورت تخصصی یکی از برترین شرکت‌های فعال در زمینۀ IT است که در تمامی مراحل راه‌اندازی و گسترش یک آنلاین‌شاپ همراه شما خواهد بود.جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره از طریق شماره تلفن: 09357871280 با ما در تماس باشید!

شاید به این محصولات علاقه مند باشید

نظر خود را بیان کنید