تفاوت طراحی و توسعه وبسایت

نویسنده مطلب : مدیر سیستم
1402/9/29
1371
+ 1 | - 0

تفاوت طراحی و توسعه سایت در عملکردی است که به نتیجه کاربردی برای کاربران فضای وب تبدیل می‌شود. زمانی که از طراحی سایت صحبت می کنیم طراحی قالب سایت و اجرای آن در یک محیط کدنویسی خاص مدنظر ماست اما توسعه وب تمرکز اساسی بر پایه و ساختار داخلی کدنویسی یک سایت دارد.

امروزه کسب و کارهای آنلاین نیازمند یک درگاه مناسب برای نشر اطلاعات و همین طور دسته بندی خدمات‌شان هستند، همینطور متقاضی ایجاد سطح دسترسی برای کاربران فضای وب در این شرایط نیز هستند. بنابراین طراحی و توسعه وب ارکان اصلی راه اندازی یک سایت خوب و با کیفیت فنی و بصری است.

با این حال، برای اینکه یک وب سایت موثر باشد، باید از منظر بصری به خوبی طراحی شده باشد و از نظر فنی به خوبی توسعه یافته باشد. هنگامی که کاربران به یک وب سایت می رسند، باید آن را از نظر زیبایی شناختی جذاب و همچنین برای استفاده و پیمایش آسان بدانند. طراحان وب و توسعه دهندگان وب مسئول اطمینان از این موضوع هستند.

در این مقاله از سایت طراحی وب رنگین کمان به بررسی شباهات‌ها و تفاوت طراحی و توسعه وبسایت اشاره داریم. اگر صاحب یک برند یا مدیریت کننده یک کسب و کار آنلاین هستید تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

 

تعریف طراحی وب و توسعه وبسایت

امروزه در فضای کسب و کارهای آنلاین برنامه نویسی را به دو بخش فرانت اند و بک اند تقسیم بندی کرده‌اند. تفاوت طراحی و توسعه وب تقریبا در این دسته بندی قابل درک و مشاهده است. اطلاعاتی که یک برنامه نویس و طراح وب از قالب طراحی شده گرفته و روی بستر سایت اجرا می‌کند ارتباط نزدیک تری با واسط کاربری دارد، اما متخصص توسعه وب کسی است که فرمان‌های مورد نیاز ارسال شده به یک واسط کاربری را مدیریت و اجرا می‌کند.

فرق طراح وب و توسعه دهنده وب

در حالت کلی می‌توان بر اساس یک تعریف تخصصی تفاوت طراحی و توسعه سایت را تعریف زیر خلاصه کرد:

طراحی وب به طور خاص به فرآیندهای مورد نیاز برای ایجاد قسمت فرانت یا قابل مشاهده وب سایت،  بخشی که بازدیدکننده صفحه وب می بیند - از نظر بصری جذاب و قابل درک است.

طراحان وب مطمئن می شوند که سایت شفاف و تمیز به نظر می رسد و مشتریان به طور غریزی می دانند که چگونه با آن تعامل کنند. گاهی اوقات از آنها به عنوان طراحان تجربه کاربری یا "UX" یاد می شود. توسعه وب بر روی برنامه نویسی پشت صحنه تمرکز دارد که باعث می شود یک وب سایت کار کند.

 

تفاوت طراحی و توسعه وبسایت از دید عملکردی

توسعه وب بر روی برنامه نویسی پشت صحنه تمرکز دارد که باعث می شود یک وب سایت کار کند. در حالی که یک طراح وب ممکن است یک دکمه ایجاد کند، یک توسعه‌دهنده وب اطمینان می‌دهد که با کلیک روی دکمه، چیزی واقعاً اتفاق می‌افتد. توسعه‌دهندگان وب ممکن است بر روی قسمت فرانت سایت (بصری‌تر، آنچه کاربر می‌بیند) یا قسمت بک اند وب‌سایت (عملکردی‌تر، نحوه عملکرد وب‌سایت) تمرکز کنند  یا هر دو.

توسعه وب چیست

برای مثال، یک توسعه‌دهنده فرانت‌اند ممکن است از CSS (شیوه‌های آبشاری) برای تعیین طرح‌بندی صفحه اصلی استفاده کند، در حالی که یک توسعه‌دهنده پشتیبان ممکن است کدی بنویسد که سبد خرید یک سایت تجارت الکترونیک را به یک سیستم پردازش پرداخت آنلاین امن متصل می‌کند.

 

طراحی وب در مقایسه با توسعه وب: تفاوت ها

گرچه آنها مهارت های مشترکی دارند، اما طراحان وب و توسعه دهندگان وب باید بر شایستگی های خاصی در زمینه های مربوطه خود تسلط داشته باشند. طراحی وب بر زیبایی شناسی تأکید دارد، بنابراین طراحان باید دانش بیشتری از آنچه که یک وب سایت را از نظر بصری برای کاربران جذاب و منطقی می کند، داشته باشند. آنها نیاز به تسلط بر برنامه های طراحی مانند Adobe Dreamweaver، جاوا اسکریپت و چارچوب های اسکریپت برای برنامه های کاربردی فرانت اند چند ویژگی دارند. علاوه بر این، آنها باید مطمئن شوند که محصولاتی که ایجاد می‌کنند با برند یک کسب‌وکار، از آرم گرفته تا طرح‌های رنگی، مطابقت دارند.

تفاوت طراحی وب و توسعه وب

از سوی دیگر، توسعه دهندگان وب، جنبه های کاربردی وب سایت را در چارچوب پارامترهای زیبایی شناختی که توسط طراحان وب تعیین شده است، ایجاد می کنند. آنها با مهارت های برنامه نویسی پیشرفته خود اطمینان حاصل می کنند که محصول مورد نظر طراح وب به ثمر می رسد.

توسعه دهندگان وب باید بر مهارت های برنامه نویسی گسترده تر و زبان های نرم افزاری مانند زبان پرس و جو ساختاریافته (SQL)، پایتون، توسعه سرور جاوا، یادگیری ماشین، توسعه API برای تعامل با اشیاء، ابزارهای پایگاه داده و معماری سرور، و تجزیه و تحلیل سیستم های چابک تسلط داشته باشند.

 

طراحی وب در مقابل توسعه وب: شباهت ها

طراحی وب و توسعه وب برای شرکت هایی که می خواهند حضور آنلاین مثبتی ایجاد کرده و حفظ کنند بسیار مهم است. این دو نقش از نزدیک با هم کار می کنند و در برخی موارد ممکن است توسط یک فرد واحد ایفا شود. طراحان وب و توسعه دهندگان وب نیاز به دانش برنامه نویسی دارند، هرچند در سطوح مختلف. آنها همچنین باید مهارت های تحلیلی و حل مسئله قوی داشته باشند، زیرا باید گزینه های طراحی و عملکرد را برای تعیین بهترین تناسب آزمایش کنند.

طراحی سایت چیست؟ تفاوت با توسعه سایت

در نهایت، طراحان وب و توسعه دهندگان وب باید از آخرین روندها، برنامه ها و نوآوری ها در زمینه های خود مطلع باشند. هنگامی که طراحی و توسعه به خوبی اجرا شود، یک مفهوم منسجم مبتنی بر فناوری ایجاد می کند که با چشم انداز شرکت پیوند می خورد و به آن کمک می کند و به کسب و کار اجازه می دهد تا با مصرف کنندگان بیشتری به راحتی ارتباط برقرار کند.

 

جمع بندی مطلب طراحی و توسعه وب سایت

در این انتهای مطلب تفاوت طراحی و توسعه وب سایت به این نتیجه می‌رسیم که هر دو شامل کمک به شرکت‌ها، کسب و کارهای آنلاین در مفهوم‌سازی، ایجاد یا ارتقای محصولات است. تفاوت اصلی آنها در این است که طراحی ممکن است فقط شامل ایجاد و آزمایش نمونه های اولیه باشد، در حالی که توسعه کل فرآیند تولید، از مفهوم سازی تا واقعی سازی را پوشش می دهد.

اگر تمایل دارید در این زمینه اطلاعات بیشتری داشته باشید یا رسیدن به یک سایت با ماژول‌های کاربردی هدف امروز شماست می‌توانید با تیم طراحی وب رنگین کمان در ارتباط بوده و بهترین سایت را برای کسب و کار خود داشته باشید. علاوه بر این می‌توانید از طریق مشاوره تلفنی 09357871280  با ما درارتباط باشید.

شاید به این محصولات علاقه مند باشید

نظر خود را بیان کنید