توصیه هایی جهت انتخاب نام دامنه برای فروشگاه اینترنتی

نویسنده مطلب : مدیر سیستم
1402/12/21
397
+ 0 | - 0

همان‌طور که می‌دانید انتخاب مناسب و سنجیده نام دامنه برای به موفقیت رساندن وب‌سایت شما امری مهم و ضروری است و زمانی که شما قصد دارید کسب‌وکار آنلاین خود را راه‌اندازی کنید خیلی مهم است که بیشتر مردم سایت و نوع کار شما را بشناسند. انتخاب نام دامنه برای فروشگاه اینترنتی به شکلی که در ذهن مردم ماندگار باشد یک الزام است.

در این مطلب قصد داریم تا به شما راهنمایی‌های لازم جهت انتخاب نام دامنه آنلاین شاپ، ویژگی‌های یک دامین خوب، انتخاب پسوند فروشگاه اینترنتی و هر آن چیزی که در این زمینه مهم است را ارائه کنیم، پس تا آخر این مطالب با ما همراه باشید!

اهمیت انتخاب نام دامنه برای فروشگاه اینترنتی

انتخاب نام دامنه برای فروشگاه اینترنتی یکی از مهم‌ترین مراحل ایجاد یک وب‌سایت به شمار می‌آید. دامنه یا دامین (Domain) یک سایت از یک نام و یک پسوند تشکیل شده که در کنار هم، نام وب‌سایت را تشکیل می‌دهند. این آدرس منحصربه‌فرد و انحصاری است.

یک دامنه به‌یادماندنی همیشه برند شما را زنده نگه می‌دارد و باعث رونق کسب‌وکار اینترنتی شما می‌شود. حتی در انتخاب نام دامنه، شما باید مفاهیم سئو یا بهینه‌سازی موتورهای جستجو را مد نظر داشته باشید که باعث افزایش ترافیک سایت شما می‌شود.

انتخاب عبارات مشابه با کسب‌وکارهای بزرگ، کلماتی که دائماً ترند یا اصطلاحاً (ever green) هستند، اصطلاحات رایج یک حرفه خاص یا کمک‌گرفتن از فرهنگ عامه از جمله روش‌هایی است که می‌توانید با کمک آن ترافیک قابل توجهی جذب کنید.

نکات مهم انتخاب نام سایت فروشگاهی

انتخاب نام دامنه مناسب برای فروشگاه اینترنتی بسیار مهم است و در نهایت باعث می‌شود مشتریان شما به‌راحتی وب‌سایت را پیدا کنند و در ذهن آنها ماندگار شوید. برخی نکات مهم در انتخاب نام دامنه به شما کمک می‌کند تا بهترین نتیجه را دریافت کنید. این نکات به شرح زیر هستند:

بهتر است از پسوند .com استفاده کنید

انتخاب نام دامنه برای فروشگاه اینترنتی

بدون شک تابه‌حال از وب‌سایت‌های مختلف بازدید کرده‌اید؛ محبوب‌ترین پسوند انتخاب صاحبان سایت  .com است. با اینکه در انتخاب پسوند طیف گسترده‌ای وجود دارد؛ اما در برخی مواقع در زمان خرید، پسوند دامنه com در دسترس نیست. در این شرایط پسوند net یا org گزینه‌های مناسبی برای جایگزینی هستند.

پسوند ملی .ir با اینکه یک انتخاب خوب و مقرون‌به‌صرفه به‌حساب می‌آید؛ اما با محدودیت‌هایی رو‌به‌رو است. به‌عنوان مثال در این دامنه‌ها امکان استفاده از تبلیغات گوگل یا Ads به دلیل تحریم‌ها وجود ندارد. پس اگر قصد استفاده از ads را دارید به هیچ عنوان دامنه .ir خریداری نکنید!

نام دامنه انتخابی کوتاه باشد

اگر نام دامنه انتخابی شما طولانی باشد به‌خاطر سپردن آن برای کاربر سخت‌تر خواهد بود. درنتیجه ترافیک کمتری دریافت خواهید کرد. اگر دامنه شما دارای غلط املایی یا تلفظ آن سخت باشد و یا حتی بیش از حد کوتاه باشد کاربران به‌راحتی سایت شما را گم خواهند کرد.

نام دامنه نباید شامل عبارات سخت باشد

یکی از نکات مهم در انتخاب نام دامنه رعایت خوانش نام است. زمانی که کاربران قرار است وارد سایت ‌شوند اگر دامنه انتخابی از لحاظ خوانش سخت باشد کاربران تنها بار اول از سایت بازدید می‌کنند و پس از خروج برای همیشه از ذهن آنها پاک می‌شوید!

در استفاده از نام دامنه از خط تیره استفاده نشود

یکی دیگر از نکات مهم در انتخاب نام دامنه برای فروشگاه اینترنتی در ذهن سپردن نام دامنه برای مشتریان است. اگر با کاراکتر خط تیره و آندرلاین دامنه بخرید یک اشتباه بزرگ مرتکب شده‌اید! نیم بیشتر کاربران شاید متوجه این کاراکتر نشوند و فقط کلماتی که در آدرس درج شده را به‌خاطر بسپارند؛ پس دلیل خوبی برای استفاده از این کاراکتر وجود ندارد.

بهتر است از کلمه کلیدی منحصربه‌فرد در نام دامنه استفاده شود

هنگامی که از کلمه کلیدی تقویت شده و منحصربه‌فرد برای نام دامنه و برند خود استفاده کنید. کلمات کلیدی می‌توانند طوفان ترافیکی خوبی به پا کنند و نقش به سزایی در یک دامنه ایفا می‌کنند. به دنبال گزینه‌هایی با رقابت کم تا متوسط باشید تا فرصتی برای رتبه‌بندی بالا در گوگل داشته باشید.

برای دامنه از گزینه مبهم یا عمومی پرهیز کنید

با اینکه نام دامنه باید واضح و آسان باشد؛ ولی در عین حال استفاده از نام دامنه خیلی ساده یا دارای معانی متعدد هم توصیه نمی‌شود. ساده‌ترین مثال کلمه "شیر" است که وب‌سایت‌های لبنیاتی، شیرآلات و بلاگ‌های حامی محیط زیست و حیات وحش می‌توانند از آن استفاده کنند. پیشنهاد می‌کنیم عبارتی را انتخاب کنید که جذاب، به‌یادماندنی و قابل برندینگ باشد.

سریع عمل کنید!

همان‌طور که می‌دانید نام‌های دامین به‌سرعت به فروش می‌رسند. بسیاری از نام‌های دامنه‌ها ارزان و مناسب هستند پس زمانی که می‌خواهید کسب‌وکار آنلاین خود را راه‌اندازی نمایید دامنه موردعلاقه خود را دراسرع‌وقت ثبت نمایید. راز موفقیت در این زمینه یک دامنه خوب است.

انتخاب پسوند دامنه برای فروشگاه اینترنتی

انتخاب نام دامنه برای فروشگاه اینترنتی

طیف گسترده‌ای از پسوندها برای استفاده در دامین سایت وجود دارد که برخی از آنها معنای خاصی دارند و برخی دیگر از عباراتی سلیقه‌ای تشکیل شده‌اند. در این قسمت رایج ترین پسوندهای دامنه ها را معرفی می‌کنیم.

پسوند ir

پسوند .ir از دو حرف اختصاری تشکیل شده است. این 2 حرف از ایران برگرفته شده است (Iran) و برای اینکه از این پسوند برای سایت خود استفاده کنید باید حتماً مقیم ایران باشید. خرید این دامنه‌ها از سایت nic.ir به‌راحتی امکان‌پذیر است.

پسوند xyz

این دامنه بر اساس سه حرف آخر حروف الفبای انگلیسی ایجاد شده است و از پسوندهای پرفروش دنیا به حساب می‌آید. xyz نسل جدیدی از دامنه است که علاوه بر کوتاه‌بودن، به‌راحتی در ذهن می‌ماند. جهت انتخاب نام دامنه برای فروشگاه اینترنتی این مورد یکی از گزینه‌های ایده‌آل است.

پسوند co

پسوند co به‌عنوان یک پسوند دامنه سطح بالا انتخاب می‌شود و به دلیل کوتاه و مختصر بودن به‌راحتی در ذهن کاربر ماندگار می‌شود. این پسوند به‌راحتی قابل‌تشخیص و بسیار انعطاف‌پذیر است.

یکی از حقایق جالب در مورد پسوند .co این است که برخلاف تصور عموم به معنای عنوان اختصاری Corporation نیست و در حقیقت پسوند ملی کشور کلمبیا محسوب می‌شود. محدودیت‌های مربوط به کسب‌وکارهای ملی این پسوند پس از تصویب قوانین جدید در کشور کلمبیا برداشته شد و در حال حاضر تمامی کاربران در سراسر دنیا می‌توانند از این پسوند استفاده کنند.

پسوند org

پسوند org جزو آن دسته از دامنه‌هاست که به شما کمک می‌کند تا به یک برند معتبر از لحاظ اعتماد و یکپارچگی تبدیل شوید. ORG به‌عنوان یک دامنه سطح بالا شناخته می‌شود. این دامنه یکی از قابل‌اعتمادترین دامنه‌های موجود در اینترنت در حال حاضر است و برای نهادهای غیر تجاری طراحی شده است.

پسوند net

از پسوند net بیشتر اوقات برای شرکت‌ها و یا سازمان‌هایی استفاده می‌شود که فعالیت کاری آن‌ها در زمینه شبکه و اینترنت است. البته نمی‌شود استفاده از این دامنه را برای این‌گونه شرکت‌ها الزامی دانست. اگر می‌خواهید کسب‌وکار، محصول یا ایده شما در وب برجسته شود این پسوند بسیار مناسب خواهد بود.

پسوند info

پسوندinfo  از مخفف کلمهinformation  گرفته شده است و معمولاً سایت‌هایی که در زمینه اطلاع‌رسانی و اخبار فعالیت دارند از آن استفاده می‌کنند.

پسوند gov

استفاده از این دامنه برای سازمان‌هایی استفاده می‌شود که هزینه اجاره سالیانه از جمله مالیات را دریافت می‌کنند و از مخفف کلمه government گرفته شده است. بدیهی است استفاده از این دامنه در هر زمینه از مشاغل دیگر خیلی کارآمد نخواهد بود.

پسوند int

پسوند int یک دامنه تخصصی است که ثبت‌نام را فقط به سازمان‌های بین‌دولتی ارائه می‌دهد. به طور خلاصه، دامنه int برای ثبت سازمان‌هایی استفاده می‌شود که توسط معاهدات بین‌المللی بین دولت‌های ملی یا بین آنها ایجاد شده‌اند. برای هر سازمان فقط یک ثبت‌نام مجاز است. هیچ هزینه‌ای برای ثبت‌نام دامنه int وجود ندارد.

پسوند edu

سایت‌های آموزشی نظیر: آموزش دروس، دانشگاه‌ها، آموزشگاه‌های دولتی و خصوصی از این پسوند برای وب‌سایت خود استفاده می‌کنند.

پسوند biz

دامنه biz از مخفف کلمه business گرفته شده است و به طور معمول شرکت‌ها و یا سایت‌هایی که کار خود را بر پایه تجارت گذاشته‌اند از این پسوند برای کسب‌وکار خود استفاده با این دامنه خودشان را معرفی می‌کنند.

مروری دوباره بر قاعدۀ عمومی انتخاب نام دامنه برای فروشگاه اینترنتی

انتخاب نام دامنه برای فروشگاه اینترنتی

  • از لحاظ نوشتاری و تلفظی نام دامنه باید بسیار آسان باشد.
  • نام دامنه انتخابی باید کوتاه باشد.
  • بهتر است از کلمه کلیدی منحصربه‌فرد در نام دامنه استفاده شود.
  • به‌هیچ‌عنوان در نامه دامنه از خط‌ فاصله استفاده نشود.
  • انتخاب نام دامنه مناسب با کسب‌وکارتان باشد.

با رعایت این قواعد انتخاب نام سایت فروشگاهی چندان هم پیچیده و سخت نخواهد بود.

سخن پایانی

در این بلاگ تلاش کردیم تمام نکات مربوط به انتخاب دامنه را ذکر کنیم تا بتوانید یک کسب‌وکار اینترنتی موفق را ایجاد کنید. شما چه نکتۀ دیگری در مورد انتخاب نام دامنه برای سایت فروشگاهی می‌دانید که به آن اشاره نشد؟ نظرات خودتان را در بخش دیدگاه‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

رنگین کمان؛ شرکت طراحی سایت شیراز با سابقه‌ای درخشان در این حوزه و تکیه بر دانش تیمی خبره و متعهد در تمامی مراحل راه‌اندازی و توسعۀ کسب‌وکار اینترنتی همراه شما خواهد بود. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره از طریق کانال‌های ارتباطی درج شده در سایت با کارشناسان ما در تماس باشید یا با شماره‌تلفن 09357871280 تماس حاصل فرمایید!

شاید به این محصولات علاقه مند باشید

نظر خود را بیان کنید