گوگل ترندز چیست و چه کاربردی دارد؟
در یک پاسخ صریح به سوال گوگل ترندز چیست و چه کاربردی دارد میتوان گفت : Google Trends دسترسی به نمونهای بدون فیلتر از درخواستهای جستجوی واقعی ارائه شده به Google را فراهم میکند. گوگل ترندز این امکان را برای شما فراهم میکند که بدانید در یک بازه زمانی مشخص چه تعداد کاربر چه کلمات کلیدی را با چه طرز نوشتار در فضای وب سرچ کردهاند.
بر اساس تعاریف بیان شده برای پاسخ به سوال گوکل ترندز چیست و چه کاربردی دارد؟ این امر نیز بیان شده که Google Trends به ما می گوید که در یک بازه زمانی معین کاربران در جستجوی چه چیزی هستند،. ما می توانیم از این داده ها برای اندازه گیری علاقه جستجو در یک موضوع خاص، در یک مکان خاص و در یک زمان خاص استفاده کنیم.
پایه کاربردی گوگل ترندز در تولید محتوا خصوصا از نوع نوشتاری است. اگر تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در مورد این ابزار گوگل برای سئو ، بهینه سازی سایت و تولید محتوای ارزشمند دارید با ما تا انتهای این مطلب از سایت طراحی وب رنگین کمان همراه باشید.
گوگل ترندز (Google Trends)چیست؟
Google Trends یک ابزار رایگان است که توسط Google توسعه یافته است که به کاربران نشان میدهد که در مقایسه با کل حجم جستجو در بازههای زمانی انتخابی، چقدر عبارات جستجوی مختلف در موتور جستجوی Google وارد میشوند.
علاوه بر این مورد گوگل ترندز به کاربران امکان تجزیه و تحلیل محبوبیت عبارت جستجو در طول زمان، کاوش کلمات کلیدی مشابه و مقایسه میزان محبوبیت یک عبارت جستجو در مناطق مختلف جهان را می دهد. Google Trends همچنین میتواند برای کشف جهشهایی در حجم جستجوی کلمات کلیدی که معمولاً توسط رویدادهای دنیای واقعی ایجاد میشوند، استفاده شود.
Google Trends ابزاری برای تجزیه و تحلیل پرس و جوهای جستجو است که روندهای جستجو را در یک دوره زمانی مشخص و در نمودار نشان می دهد. امکان مقایسه حداکثر پنج عبارت جستجوی کلمه کلیدی و تنظیم نتایج بر اساس موقعیت جغرافیایی، موضوع، دوره زمانی و سطح جستجو (تصویر، اخبار، خرید و ویدیو) را ارائه می دهد.
فیلترهای موجود در گوگل ترند و نحوه دسترسی به اطلاعات
گوگل ترند این امکان را فراهم کرده که آمار جستجو در گوگل را بر اساس اعمال یک سری فیلترهای مفید و اساسی بدست آورید این فیلترها در یک دسته بندی مشخص در زیر بخش ورود کلمات قرار داده شده است و به شرح ذیل است:
- نوع جستجو
- دسته بندی موضوعی جستجو
- بازه زمانی جستجو
- منطقه جغرفیایی جستجو
با استفاده از فیلتر “نوع جستجو” شما می توانید مشخص کنید تا تنها آمار مربوط به جستجو در کدام یک از دسته های مختلف گوگل مورد بررسی قرار گیرد:
- جستجو در صفحات وب Web Search))
- جستجو در تصاویر گوگل (Google Image)
- جستجو در اخبار گوگل Google News))
- جستجو محصولات فروشگاهی (Google Shopping)
- جستجوهای مربوط به یوتیوب (YouTube search)
همانطور که مشاهده میکنید سطح دسترسی گوگل ترندز با هر آپدیت بیشتر شده و شرایط برای دریافت اطلاعات دقیق تر از این ابزار بهبود یافته است. از این رو میتوانید از آن به عنوان یک مرجع اطلاعاتی مناسب برای تولید محتوا بهره برید.
چهار کاربرد بهینه گوگل ترندز در دنیای وب
حال در پاسخ به این سوال که گوگل ترندز چیست و چه کاربردی دارد میتوان این موارد را افزود که :
امروزه کاربرد گوگل ترندز به یافتن کلمات با املای درست خصوصا در زبان فارسی یا تشخیص سرچ بیشتر چه کلماتی ختم نشده و امکانات و اطلاعات دقیق تری را در اختیار صاحبان کسب و کار و افراد محتوا نویس و علاقمندان به رقابت در فضای مارکتینگ محتوا ارائه میدهد که در این بخش به چهار مورد اساسی و مهم از آن اشاره خواهیم داشت.
1. Google Trends و یافتن موضوعات مناسب برای تولید محتوا در یک حوزه کاری
گوگل ترندز می تواند به شما کمک کند تا موضوعات محبوبی را که ممکن است در صنعت خود از دست داده باشید، کشف کنید. در اینجا نحوه یافتن موضوعات محبوب و جستجوهای جستجو در صنعت خود آورده شده است.برای این کار کافی است چند گام زیر را انجام دهید:
ابتدا وارد سایت trends.google.com شوید.
- مرحله 1: بخش Explore. از قسمت خانه ابزار را انتخاب کنید
- مرحله 2: منطقه ای را که می خواهید کاوش کنید انتخاب کنید. شما می توانید روی یک کشور، ایالت یا یک شهر کامل تمرکز کنید - امکانات در اینجا بی پایان هستند.
- مرحله 3: محدوده زمانی مورد نظر برای تحقیق را انتخاب کنید. اگر میخواهید موضوعات جامعتری را در صنعت خود ببینید، بازه زمانی طولانیتری را انتخاب کنید و اگر میخواهید موضوعات یا جستارهای جدیدتر را کشف کنید، بازه زمانی کمتری را انتخاب کنید.
- مرحله 4: دسته بندی خود را انتخاب کنید. به عنوان مثال، اگر در زمینه بازاریابی کار می کنید، ممکن است دسته تبلیغات و بازاریابی را انتخاب کنید.
- مرحله 5: موضوعات و عبارات جستجو را کاوش کنید. ممکن است چیزهای کاملاً نامرتبط را پیدا کنید، به خصوص در دسته این فقط نشان می دهد که افراد علاقه مند به دسته انتخابی شما نیز به دنبال چه چیزی هستند.
2. از Google Trends برای تعیین الگوهای فصلی استفاده کنید.
آیا می خواهید بدانید چه فصلی کسب و کارتان رونق بهتری دارد تا فعالیت های تبلیغاتی را بهتر برنامه ریزی کنید؟ Google Trends یک ابزار عالی برای کمک به آن است، در اینجا نحوه انجام آن آورده شده است.
- مرحله 1: عبارت جستجوی خود را وارد کنید. اطمینان حاصل کنید که موضوعی را انتخاب نمی کنید، زیرا موضوعات و عبارات جستجو متفاوت است.
- مرحله 2: نتایج را تجزیه و تحلیل کنید و متغیرها را بر اساس نیاز خود تغییر دهید.
- مرحله 3: نتایج را مقایسه کنید. (با کلمات کلیدی مشابه )
3. از Google Trends برای تحقیقات رقبا استفاده کنید
Google Trends همچنین می تواند برای شناسایی عبارات و موضوعات جستجوی محبوب برای رقبای شما استفاده شود. به عنوان مثال، می توانید مشاهده کنید که چه نوع عبارات جستجویی برای رقیب شما در این لحظه محبوب هستند یا کدام یک از یک سال پیش ترند بودند.
- مرحله 1: نام رقیب کاری خودتان را وارد کنید.
- مرحله 2: منطقه و محدوده زمانی خود را تنظیم کنید.
- مرحله 3: عبارات، موضوعات و روندهای جستجوی محبوب را مرور کنید.
ما می توانیم ببینیم که چه چیزهایی برای رقیب ما در گذشته محبوب بوده و آنها را با امروز مقایسه کنیم. به عنوان مثال، عبارات جستجوی «فروشگاه اپل» و «ساعت اپل» همچنان در میان عبارات جستجو شده برتر در ابتدای سال 2020 هستند. در مقابل، موضوع اختلاف رمزگذاری اپل دیگر مرتبط نیست.
4. از گوگل ترندز برای کشف الگوها استفاده کنید.
یافتن الگوها می تواند هنگام برنامه ریزی فعالیت های تبلیغاتی و تبلیغاتی شما بسیار مفید باشد. دانستن اینکه چه زمانی حجم یک عبارت جستجوی خاص تمایل به افزایش یا کاهش دارد می تواند به شما کمک کند تا نتایج فعالیت های بازاریابی خود را پیش بینی کنید.
- مرحله 1: کلمه کلیدی خود را وارد کنید. برای این مثال، کلمه کلیدی "بازاریابی" را انتخاب کرده ایم.
- مرحله 2: منطقه خود را انتخاب کنید.
- مرحله 3: شروع به تجزیه و تحلیل بازه های زمانی مختلف کنید.
ابزارهای مشابه گوگل ترندز
گوگل ترندز ابزاری قدرتمند برای تحلیل روندهای جستجو است، اما ابزارهای دیگری نیز وجود دارند که میتوانند در این زمینه به شما کمک کنند. برخی از آنها عبارتاند از:
- Pinterest Trends: این ابزار به شما امکان میدهد تا روندهای جستجو در پینترست را مشاهده کنید. پینترست پلتفرمی بصری است و روندهای آن میتواند نشاندهنده علاقه کاربران به تصاویر و ایدههای خاص باشد.
- Keyword Tool: این ابزار با تجزیه و تحلیل پیشنهادات تکمیل خودکار موتورهای جستجو مانند گوگل، آمازون و اینستاگرام، به شما کمک میکند تا کلمات کلیدی پرطرفدار را شناسایی کنید.
- AnswerThePublic: با استفاده از زبان طبیعی، سوالات و عبارات جستجویی که کاربران به طور معمول در مورد یک موضوع خاص مطرح میکنند را نمایش میدهد.
- Google Correlate: به شما کمک میکند تا موضوعات و رویدادهای مرتبط با یک عبارت جستجوی خاص را پیدا کنید.
- Rank Tracker:امکان این را برای شما فراهم میکند تا رتبه کلمات کلیدی خود را در موتورهای جستجو رصد کرده و روند تغییرات آنها را مشاهده کنید.
- Google Ads Keyword Planner: این ابزار که بخشی از پلتفرم تبلیغاتی گوگل است، به شما امکان میدهد تا حجم جستجو و رقابت کلمات کلیدی را تخمین بزنید.
- Keywords Everywhere: با کمک این افزونه مرورگر، دادههای مربوط به حجم جستجو، رقابت و هزینه کلیک هر کلمه کلیدی را در نتایج جستجوی گوگل مشاهده میکنید.
هر یک از این ابزارها ویژگیها و مزایای خاص خود را دارند. برخی از آنها دادههای بیشتری را ارائه میدهند، برخی دیگر رابط کاربری سادهتری دارند و برخی دیگر به شما امکان میدهند تا دادهها را به روشهای مختلف تجزیه و تحلیل کنید. با استفاده از چندین ابزار مختلف، میتوانید دید جامعی از روندهای جستجو و محبوبیت موضوعات مختلف به دست آورید.
خلاصه مطلب مزیتهای کاربردی گوگل ترندز
Google Trends می تواند ابزار بسیار مفیدی برای انجام تحقیقات بازار باشد. توانایی پیش بینی روندهای خاص یک مهارت ارزشمند در تجارت و بازاریابی است.در این مقاله با عنوان گوگل ترندز چیست و چه کاربردی دارد آموختیم که برای پیدا کردن موضوعات محبوب در صنعت ، برای تعیین الگوهای فصلی ، تحلیل رقبا و تحقیق در خصوص روند رشد آنها، کشف الگوها نیز در کنار یافتن کلمات کلیدی پر جستجو در فضای وب نیز میتوان بر این ابزار تکیه کرد.
شما میتوانید برای دریافت خدمات طراحی سایت در شیراز، پیامرسان سازمانی، خدمات سئو و بهینه سازی و تولید محتوا با ابزار به روز در سایت طراحی وب رنگین کمان ثبت درخواست کنید یا از طریق شماره تماس 09357871280 با ما در ارتباط باشید.