اشتباهات رایج در طراحی سایت

نویسنده مطلب : مدیر سیستم
1403/6/25
122
+ 1 | - 0

هر کسب‌وکاری در دنیای امروز به یک سایت فعال و جذاب نیازمند است تا مشتریان بیشتری جذب کند و سهم بیشتری از کاربران را به سمت خود سوق بدهد. در اولین بازدید کاربران از سایت شما، تصوراتی از برند شما در ذهنشان ایجاد می‌شود و همیشه با آن شما را می‌شناسند. حال این پرسش مطرح می‌شود که آیا همه سایت‌ها بی‌عیب‌ونقص‌اند؟ اشتباهات رایج در طراحی سایت چیست؟ چرا برخی از سایت‌ها علی‌رغم داشتن بهترین نتیجه در گوگل، بازخورد خوبی ندارند؟

در این مقاله از وب‌سایت تخصصی طراحی سایت رنگین‌کمان، به بررسی این موضوع می‌پردازیم. سپس با ارائه راه حل‌های مناسب درباره هرکدام، به رفع و شناسایی آنها کمک خواهیم کرد.

زمانی که سایت شما مورد توجه کاربران قرار نمی‌گیرد، کاربران بسیار سریع آن را ترک می‌کنند و به سمت رقیبان می‌روند. به همین دلیل، طراحی سایت بهینه و بدون اشکال، رمز موفقیت جذب و حفظ کاربران است.

در برخی موارد با وجود تلاش‌های بسیار زیاد، اشتباهات و خطاهای زیادی هنگام طراحی رخ می‌دهد که برای نمونه می‌توان به برخی از آنها اشاره کرد:

سرعت بارگذاری پایین، عدم طراحی صفحات 404، عدم توجه به ریسپانسیو بودن و واکنش‌گرایی سایت، ناوبری بی‌کیفیت از جمله دلایلی است که می‌تواند باعث افت رتبه سایت از دیدگاه کاربران شود.

اهمیت شناخت اشتباهات رایج

اشتباهات رایج در طراحی سایت

بررسی اشتباهات رایج در طراحی سایت به شما کمک می‌کند تا عملکرد سایت خود را بهبود ببخشید و بتوانید بازخورد مثبتی از کاربران دریافت کنید. از طرفی، نرخ پرش کاربران را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود تا زمان ماندگاری آنها در سایت افزایش یابد. این مورد به معنی بهبود نرخ تبدیل است.

زمانی که اصول طراحی سایت استاندارد هنگام طراحی در نظر گرفته شود، حتماً نتیجه مطلوبی حاصل خواهد شد. چنین سایتی جذاب و مورد تأیید کاربران است. پس توجه به جزئیات و رفع خطاهای طراحی باعث می‌شود سایت شما از رقیبتان بسیار متمایز می‌گردد در نتیجه مسیر رشد بیزینس شما هموار می‌شود.  

معرفی 5 مورد از اشتباهات رایج در طراحی سایت

رعایت نکردن اصول سئو

آمار نشان می‌دهد که اهمیت‌ندادن به اصول سئو در طراحی سایت باعث می‌شود تا افت جدی در سایت ایجاد شود. بارگذاری تصاویر با حجم بالا و سرعت پایین سایت و استفاده نابجا از تگ‌های هدینگ منجر به رتبه نگرفتن در صفحات اصلی گوگل می‌شود.

طراحی سایت اختصاصی تنها محدود به ظاهر نیست. بلکه توجه به جزئیاتی که موتورهای جست و جو به آن اهمیت می هند از پارامترهای اصلی طراحی سایت منحصربه‌فرد است. اما سوی دیگر، اگر انتظار داشتن فروش آنلاین بی‌نظیر را دارید، حتماً در خصوص طراحی سایت دقت داشته باشید.

عدم توجه به ریسپانسیو نبودن سایت

اشتباهات رایج در طراحی سایت

همه افراد به لپ‌تاپ و یا کامپیوتر برای مشاهده وب‌سایت‌ها دسترسی ندارند. بلکه از موبایل برای لود کردن صفحات وب کمک می‌گیرند. پس باید هنگام طراحی به این موضوع توجه ویژه داشت. اگر سایت شما در نمایشگرهای مختلف به‌درستی نمایش داده نمی‌شود، به‌شدت روی آن حساس باشید و وقت و تمرکزتان را برای برطرف‌کردن آن به کار بگیرید. چون کاربران از سایتی که نمایش باکیفیت و منظمی ندارند، فراری‌اند. همچنین موجب افت بسیار چشمگیری در سایت شما می‌شود.

برای برطرف‌کردن این مشکل باید اصول Responsive Design را بدانید و از آن استفاده کنید. انجام این کار به کمک ابزارها و فریم‌ورک‌هایی مانند Bootstrap  یا CSS Media Queries قابل انجام است. در نهایت سایت شما در هر نمایشگری باز شود، تمام صفحه و کامل نمایان خواهد شد.

طراحی منو ضعیف

ایجاد صحیح منو و زیر منو در سایت به کاربران این اجازه را می‌دهد که محتوای مورد نظر خود را به‌سرعت پیدا کرده و دچار احساس سردرگمی نشوند. اگر کاربران به محض ورود به سایت نتوانند بخش‌های دلخواه خود را پیدا کنند، به‌سرعت از آن سایت خارج می‌شوند و به ضرر شما تمام می‌شود. چون نرخ خروج از سایت افزایش یافته و در نتیجه از سمت گوگل رتبه منفی می‌گیرد.

به منظور جلوگیری از ایجاد ناوبری ضعیف، ساختار منو سایت خود را منطقی طراحی کنید و سادگی را در آن در نظر بگیرید. به این نکته توجه کنید که کاربران به‌راحتی بتوانند محصولات یا خدمات مد نظر خود را ببینند. کمک‌گرفتن از منو کشویی واضح و دکمه‌های قابل کلیک با توضیحات مشخص می‌توانند مسیر پیداکردن محتوا را برای کاربران راحت کنند.

سرعت بارگذاری پایین

اشتباهات رایج در طراحی سایت

یکی از موارد کلیدی و مهم که باعث پیشرفت سایت می‌گردد و عدم توجه به آن می‌تواند آسیب بسیار زیادی به میزان بازدید سایت وارد کند، سرعت پایین است. کاربران زیادی از دست می‌روند و فروش ما با رکود مواجه خواهد شد. همچنین باعث کاهش رتبه سئو سایت می‌شود. موتورهای جست‌وجو، آن دسته از وب‌سایت‌هایی را در اولویت قرار می‌دهند که سرعت لود بالایی دارند.

برای حل این مشکل از کم‌کردن حجم تصاویر، فشرده‌سازی فایل‌های CSS و  JavaScriptو استفاده از شبکه توزیع محتوا (CDN) و ارتقا سرور موجب کاهش میزان بارگذاری می‌شود. حتماً عملکرد سایت خود را با ابزارهایی مانند google page speed insight بررسی کنید و ایرادات آن را رفع نمایید.

عدم طراحی صفحات 404

اگر محتوای صفحات شما در دست طراحی است یا هنوز تصمیم نگرفته‌اید صفحه‌ای را طراحی کنید، آن را در لیست صفحات 404 قرار دهید تا کاربران هنگام بازدید از سایت با سردرگمی مواجه نشوند. با در نظر گرفتن این موضوع می‌توانید نرخ پرش سایت را کاهش دهید.

نتیجه گیری

آمارها نشان می‌دهد که همه سایت‌های طراحی شده اصولی و استاندارد نیستند. رعایت کردن نکات و اصول ضروری هنگام طراحی سایت فروش فوق‌العاده‌ای را برای شما رقم خواهد زد. دانستن اصول مهم و اساسی طراحی از قبیل رعایت آیتم‌های سئو در طراحی، طراحی ریسپانسیو یا واکنش‌گرا، سرعت لود پایین سایت و طراحی ضعیف منو باعث می‌شود تا از اشتباهات رایج در طراحی سایت پرهیز شود. این موضوع افرایش رتبه در بین رقبا و بازخورد مثبت کاربران را به دنبال دارد.

شرکت رنگین کمان (RKWEB)؛ ارائه‌دهندۀ خدمات طراحی سایت در شیراز به‌صورت اختصاصی برای مشاوره در خصوص طراحی سایت در شیراز با شماره 09357871280 در تماس باشید.

شاید به این محصولات علاقه مند باشید

نظر خود را بیان کنید