منظور از بهینه سازی وبسایت چیست؟

نویسنده مطلب : مدیر سیستم
1403/5/22
145
+ 0 | - 0

منظور از بهینه سازی وبسایت چیست؟

وب‌سایت‌ها با اهداف مختلفی ایجاد می‌شوند. برخی از آنها صرفاً برای نمایش خدمات، آموزش، اطلاع‌رسانی درباره موضوعات مختلف و بعضی دیگر برای اطلاع‌رسانی و فروش محصول  طراحی می‌گردند. در این پروسه، بهینه سازی وبسایت نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

طرح‌بندی هر وب‌سایت با توجه به هدف آن انجام شده و تا مرحله پیاده‌سازی پیش می‌رود. از زمانی که طراحی به اتمام می‌رسد و آن وب‌سایت در دسترس مخاطبان قرار می‌گیرد، نوبت به اجرا و پیاده‌سازی بهینه‌سازی می‌رسد.  

بهینه سازی وبسایت به زبان ساده

به فرایندی که در آن از ابزارها، استراتژی‌های پیشرفته و آزمون‌های گوناگون استفاده می‌شود تا عملکرد یک وب‌سایت به طور کلی پیشرفت کند و در نهایت میزان درآمد وب‌سایت به طور کامل بهبود یابد، بهینه سازی وبسایت می‌گویند.

یکی از مهم‌ترین بخش‌های بهینه‌سازی وب، سئو یا همان بهینه‌سازی برای موتورهای جست‌وجو است. با استفاده از این تکنیک، تمرکز بر صفحات دارای کلمات کلیدی افزایش می‌یابد. سپس این کلمات در گوگل رتبه اخذ می‌کنند و به‌مرور رتبه افزایش می‌یابد.

همچنین به کمک سئو، مشتریان بالقوه، برند محصولات شما را به‌راحتی پیدا می‌کنند. به همین ترتیب، نه‌تنها برندسازی صورت می‌گیرد، بلکه خرید از طریق سایت به‌راحتی انجام می‌گیرد.

از دیگر جنبه‌های مهم بهینه سازی وبسایت می‌توان به بهبود رتبه صفحات داخلی سایت نیز اشاره کرد. به کمک این تکنیک مشتریان بالقوه به مشتریان بالفعل تبدیل شده و احتمال اینکه سایت شما را بپسندند افزایش می‌یابد.

بهینه سازی وبسایت

بهینه‌کردن وب‌سایت به افزایش اعتماد مشتریان منجر می‌شود. بازدیدکنندگان آن سایت همواره با اطمینان بیشتری از آن خرید می‌کنند و یا به مطالب آن تکیه می‌کنند. ارتباط بسیار عمیقی بین مدیر و کاربران سایت ایجاد شده و برای خرید محصولات دیگر نیاز به هیچ گونه تبلیغی ندارند. تنها با ایمیل یا شماره تماس می‌توانند آن از موجودی آن محصول مطلع شوند.

داشتن رویکرد جامع و دقیق برای بهینه‌سازی یکی از اقدامات ضروری برای بهینه‌سازی است. منظور از جامع و کامل‌بودن این است که ترکیبی از راهکارهای مختلف برای اطمینان حاصل‌کردن از عملکرد عالی آن وب‌سایت است. 

مهم‌ترین راهکارها عبارت‌اند از:

  • سئو
  • کپی‌رایتینگ (نوشتن متن یا تولید محتوا)
  • تجزیه‌وتحلیل
  • طراحی UX
  • توسعه وب (Backend)
  • بهینه سازی صفحات سایت
  • بهینه‌سازی نرخ تبدیل (CRO)

دلایل اهمیت بهینه سازی وبسایت

در چند سال اخیر، اینترنت جز جدانشدنی زندگی مردم شده و وسیله‌ای مهم برای تصمیم‌گیری بین مصرف‌کنندگان به شمار می‌آید. آنها به کمک اینترنت کالا و یا خدمات مورد نظرشان را پیدا و اقدام به خرید آن می‌کنند. آمارها نشان می‌دهد در سال 2019 فروش اینترنتی کالا به بیش از 3.46 میلیون دلار رسید. این مبلغ 16.4 از کل درآمد خرده‌فروشی نیز بیشتر است.

اگر در گذشته مردم اطلاعات خود را از یک دوست می‌گرفتند، امروزه همان موضوع را در اینترنت سرچ می‌کنند و همه مشاغل و صنایع به‌راحتی دسترسی می‌یابند؛ بنابراین با ایجاد موقعیت برای کسب و کار خود به‌راحتی می‌توانید نام برند و زمینه فعالیت خود را به گوش همه افراد برسانید تا شما را بهتر از قبل بشناسند.

در صورت عدم بهینه‌سازی وب‌سایت خود، دیگر مهم نیست که کلمات کلیدی و اصطلاحات رایج مربوط به حوزه کاری شما را جست‌وجو می‌کنند یا خیر. شما در لیست نتایج ظاهر نمی‌شوید. در نتیجه کسب‌وکارتان مورد توجه هیچ کس قرار نمی‌گیرد.

زمانی که سایت خود را در لیست نتایج جستجو قرار می‌دهید، به‌نوعی محل خود را روی نقشه ثبت می‌کنید. مصرف‌کنندگان کلمات و عبارات مرتبط را سرچ می‌کنند و در لیست‌های ارائه شده به دنبال نام‌های مختلف می‌گردند. به تک‌تک وب‌سایت‌های نشان‌داده‌شده سر می‌زنند تا خدمات یا کالای مورد نظرشان را پیدا کنند.

هم‌زمان با سرچ کردن، به نام فروشگاه، طراحی و رنگ‌بندی سایت، نمادهای اعتماد الکترونیکی (اینماد و لوگو نشان طلایی)، سایر مجوزهای مرتبط، به‌روز بودن مقالات سایت، مشخصات کامل هر محصول، لوگو و تم اصلی سایت توجه می‌کنند.

مسلماً آن وب‌سایتی را معتبر می‌دانند که همه این موارد را به‌درستی رعایت کرده باشد.

راهکارهای ضروری برای بهینه سازی وبسایت

بهینه سازی وبسایت

بهینه‌سازی برای موبایل

امروزه دیگر کافی نیست که وب‌سایتی داشته باشید که محتوای صفحاتش در صفحه لپ‌تاپ و کامپیوترهای دسکتاپ به‌خوبی نمایش داده شود. اگر می‌خواهید در بازار آنلاین موفق باشید، باید بر روی نمایش سایت خود در موبایل نیز تمرکز کنید.

آمارها نشان می‌دهد که در سال 2018، بیشترین میزان بازدید از سایت‌ها (52.2%) از طریق موبایل بوده است. این میزان بدون در نظر گرفتن جستجوهایی است که در گوگل، با استفاده از تلفن‌های همراه هوشمند یا اسمارت‌فون انجام می‌شود. در سه ماهه سوم سال 2019، حدود 64% جستجوهای گوگل از طریق موبایل انجام شده است.

به دلیل استفاده فزاینده کاربران از موبایل، گوگل اولویت را بر نمایه‌کردن محتوای سایت‌های موبایل (mobile-first-indexing) قرار داده است. این به این معناست که در درجه اول، صفحاتی نمایه یا ایندکس می‌شوند و رتبه بالاتری می‌گیرند که برای موبایل بهینه‌سازی شده باشند. بنابراین، اگر سایت شما در نمایش موبایل مشکل داشته باشد، نه‌تنها تبدیل‌های مرتبط با جستجو در موبایل را از دست می‌دهید، بلکه فرصت دستیابی به یک رتبه بالا در جستجوهای مربوطه نیز از دستتان می‌رود.

پس اولین کاری که لازم است انجام دهید این است که سایت خود را در رابطه با قابلیت استفاده در دستگاه‌های موبایل تست کنید. برای این کار می‌توانید از ابزار Mobile-Friendly Test  که متعلق به گوگل است استفاده کنید.

بهبود سرعت سایت

سرعت صفحه یکی از عوامل اساسی رتبه‌بندی گوگل نیز هست و می‌تواند به طور مستقیم بر سئو (SEO) سایت شما تأثیر بگذارد.

برای آگاهی از سرعت سایت و هرگونه مشکل احتمالی ، می‌توانید از ابزارهای رایگان آنلاین مانند Pingdom Website Speed ​​Test یا Pagespeed Insights  استفاده کنید. این ابزارها به سرعت وب سایت شما یک نمره می دهند ، تمام درخواست‌های HTTP را می‌شمرند و دسته‌بندی می‌کنند و مواردی را که می‌توانید اصلاح کنید، برایتان فهرست می‌کنند.

برخی از مشکلات رایج عبارت‌اند از: داشتن فایل‌های JS و CSS غیرفشرده، نداشتن CDN،عدم ذخیره صفحه برای سایت‌های دارای سیستم CMS و وجود فایل‌های تصویری بزرگ و غیربهینه.

بهینه کردن محتوای سایت

بهینه سازی وبسایت

کلماتی که در وب‌سایت خود استفاده می‌کنید بیش از آنچه فکر می‌کنید اهمیت دارند. طراحی، تصاویر، قابلیت استفاده و سرعت صفحه همگی از عوامل مهم هستند، اما کنترل پیام شما در دست کلمات است. تغییردادن کلمات کار آسانی است، اما می‌تواند تأثیر به سزایی در بهبود سایت شما داشته باشد.

پژوهش‌ها همواره نشان داده‌اند که محتوای متنی سایت از قدرت بسیاری برخوردار است. در یک نمونه، افزودن یک کلمه به‌عنوان یک صفحه باعث تغییری برابر با 89.97٪ در تبدیل‌ها شد.

بنابراین هنگام آماده‌کردن مطالب سایت خود عجله نکنید. محتوای متنی هر صفحه از وب‌سایت شما باید مانند نقشه‌ای عمل کند که بازدیدکنندگان را به سمت خرید محصولات یا خدماتتان پیش می‌برد. برای رسیدن به این هدف، نه‌تنها باید بر تکنیک‌های بنیادین نویسندگی محتوا تسلط داشته باشید، بلکه باید مشتری‌هایتان را هم به‌خوبی بشناسید. اگر درک خوبی از مشکلات، پسندها و تردیدهای بازدیدکنندگان نداشته باشید، نمی‌توانید با استفاده از واژه‌ها آنها را به سمت مشتری شدن سوق دهید.

نتیجه‌گیری

همه سایت‌ها برای بهتر دیده ‌شدن در نظر کاربران نیاز به بهینه‌سازی دارند. بهینه‌سازی به کاربران و همچنین موتورهای جست‌وجو کمک می‌کند تا اعتبار سایت را بالاتر ببرند.

شرکت طراحی سایت رنگین کمان (RKWEB)؛ با سابقه‌ای طولانی در حوزۀ وب و سئو در شیراز در تمامی مراحل راه‌اندازی و گسترش یک کسب و کار اینترنتی همراه شما خواهد بود. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌تلفن: 09357871280 تماس حاصل فرمایید.

شاید به این محصولات علاقه مند باشید

نظر خود را بیان کنید