فناوری AMP چیست و چه کاربردی دارد؟

نویسنده مطلب : مدیر سیستم
1402/12/23
244
+ 1 | - 0

فناوری AMP که مخفف عبارت (Accelerated Mobile Pages) به معنای صفحات موبایلی پرشتاب است به یک فریم ورک open source اشاره دارد که معرفی اولیه آن در سال 2016 انجام شد. فریم ورک AMP در سال‌های اخیر مورد توجه برنامه‌نویسان دنیا قرار گرفته بود؛ ولی پس از آخرین آپدیت های گوگل، نقش آن در کدنویسی سایت کم‌رنگ‌تر شد.

در این مطلب قصد داریم در مورد فریم ورک AMP صحبت کنیم و مزایا و معایب آن را مورد بررسی قرار بدهیم. اگر شما هم به مباحث روز IT و طراحی سایت علاقه‌مند هستید تا پایان همراه ما باشید!

فناوری AMP چیست؟

فناوری AMP یا فریم ورک AMP یک نسخه محدود از HTML است که توسط گوگل توسعه پیدا کرده است. صاحبان وب‌سایت‌ها می‌توانند نسخه‌های AMP را با کمک منابع ارائه شده توسط گوگل به شکلی طراحی کنند که کاملاً شبیه به منابع ناشر اصلی کد باشد. اما این کدها در واقع یک AMP کش شده از صفحه اصلی است که در سرورهای Google موجود است.

فریم ورک AMP بنا بر دلایلی که عنوان شد برای حریم خصوصی و امنیت سایت مشکلاتی ایجاد می‌کند. گوگل AMP را به‌عنوان راهی برای صاحبان وب‌سایت قرار داد تا صفحات را سریع‌تر بارگذاری کنند، اما برخلاف انتظارات، نتیجۀ نهایی این بود که آنها اغلب کندتر عمل می‌کردند!

فریم ورک AMP به‌عنوان یک ابتکار مشترک توسط گوگل و چندین شرکت فناوری دیگر از زمان معرفی تاکنون بارها به‌روزرسانی شده است. هدف نهایی این تکنولوژی این بود که با فناوری AMP، نسخۀ موبایل وب‌سایت‌ها به شکل ساده‌ای طراحی شود تا تقریباً بلافاصله بارگیری شوند. ویژگی‌های شاخص AMP عبارت‌اند از: کاهش المنت‌های جاوا اسکریپت و CSS و استفاده از شبکه تحویل محتوا یا CDN.

فناوری AMP

پس از آخرین آپدیت‌های الگوریتم گوگل، از میزان اهمیت این تکنولوژی در طراحی سایت کاسته شد؛ ولی هنوز هم سایت‌هایی هستند که به‌خاطر اهداف مختلف از این تکنولوژی در ساختار سایت خود استفاده می‌کنند.

پتانسیل‌های فریم ورک AMP

صاحبان مشاغل به دنبال راه حل‌هایی جهت بهینه‌سازی نسخۀ تلفن همراه سایت هستند تا تجربه کاربری بهتری را ارائه دهد و منجر به افزایش عملکرد SEO شود؛ زیرا کاربران تلفن همراه بیشترین ترافیک سایت را به خود اختصاص می‌دهند. هرچه سرعت وب‌سایت شما بیشتر باشد، نرخ پرش کمتر می‌شود و در نتیجه کاربران راضی‌تر خواهند بود و نرخ تبدیل افزایش پیدا می‌کند.

سرعت سایت یکی از فاکتورهای اصلی رتبه‌بندی است و گوگل برای اثبات آن، صفحات موبایل سریع (AMPs) را در کنار سایر برنامه‌ها پیاده‌سازی کرده است.

بسیاری از مشاغل بزرگ مانند توییتر، از همان ابتدا وب سایت خود را به AMP Google تغییر دادند. با گذشت زمان و به‌وجودآمدن برخی چالش‌ها در مورد این تکنولوژی، شرکت گوگل سیاست‌های خود را در مورد فریم ورک ای ام پی تغییر داد.

چرا باید از فناوری AMP استفاده کرد؟

تعداد جستجوهای انجام شده از دستگاه‌های تلفن همراه از دسکتاپ بیشتر است. فریم‌ورک منبع‌باز با نام "صفحات موبایلی پرشتاب" (AMP) با در نظر گرفتن این موضوع تنها یک هدف اصلی داشت: ایجاد زمان بارگذاری سریع برای کاربران تلفن همراه.

فریم ورک AMP

تکنولوژی AMP چندین مزیت را برای وب‌سایت‌ها ایجاد کرد. اصلی‌ترین این مزیت‌ها موارد زیر هستند:

  • سرعت بارگذاری سریع: از آنجا که فناوری AMP مبتنی بر حذف کدهای وب سایت است، سایت شما با خلاص‌شدن از شر عناصر غیر ضروری، محتوای سریع‌تری ارائه می‌دهد. به این ترتیب تجربه کاربری تلفن همراه بهبود خواهد یافت.
  • عملکرد جستجوی ارگانیک بهتر: Google AMP یک عامل رتبه‌بندی نیست، اما بر سرعت سایت تأثیر می‌گذارد. زمان بارگذاری سریع‌تر عاملی کلیدی است که می‌تواند رتبه‌بندی گوگل را بهبود ببخشد.
  • پیاده‌سازی سریع و آسان در وردپرس: اگر وب‌سایت وردپرسی دارید، پیاده‌سازی AMP ساده است. فقط کافی است که پلاگین AMP را نصب کنید.

تأثیر این عامل بر سئو سایت

اولین‌بار، فناوری AMP گوگل بر روی سایت ناشران اخبار انگلیسی‌زبان پیاده‌سازی شد و هدف آن بهبود تجربه کاربری بود. AMPها به شکل مستقیم هرگز عامل رتبه‌بندی موتورهای جستجو یا بهبود درآمد نبودند.

از آنجا که سرعت سایت یک عامل رتبه‌بندی است و AMPها سرعت سایت را افزایش می‌دهند، به همین خاطر در سئو نقش دارند:

صفحات AMP در نتایج جستجوی موبایل رتبه بالاتری می‌گیرند. استوری‌های خبری مثال‌هایی عینی از این رتبه‌بندی هستند.

افرادی که بر روی صفحات دارای فریم ورک AMP کلیک می‌کنند به آن محتوا علاقه‌مند هستند و این امر باعث می‌شود که آنها تا وقتی محتوا را به طور کامل مشاهده نکرده‌اند از سایت خارج نشوند.

با درگیرکردن کاربران با محتوای فناوری AMP، نرخ کلیک را افزایش خواهید داد. حتی اگر AMPها نسخه ساده‌تری از کد وب‌سایت باشند، همچنان می‌توانید محتوای پویا، ویدیوها، صدا و دکمه‌های اشتراک‌گذاری شبکه‌های اجتماعی را در آن قرار دهید.

گوگل پیوسته بر روی بهبود AMPها کار می‌کند؛ بنابراین ممکن است با گذشت زمان شاهد اضافه‌شدن عناصر پیچیده‌تر به صفحات باشیم.

معایب

فریم ورک AMP

فناوری AMP ممکن است مانع لینک سازی شود زیرا URL AMP در Google.com ریشه دارد. اگر لینک بیلدینگ نقش اساسی در استراتژی سئوی شما دارد، صفحات AMP می‌توانند برای شما مشکل‌ساز شوند.

اگر می‌خواهید صفحات AMP را پیاده‌سازی کنید، HTML شما باید بی‌عیب و نقص باشد.

عملکرد سرور با استفاده از صفحات فریم ورک AMP افزایش می‌یابد. هنگامی که ترافیک زیادی از دستگاه‌های تلفن همراه دریافت می‌کنید، AMPها فشار روی سرورهای شما را کاهش می‌دهند، به‌خصوص اگر از CDN (شبکه تحویل محتوا) استفاده نکنید.

با پیاده‌سازی صفحات موبایلی پرشتاب، می‌توانید به ویژگی‌های جستجوی "فقط AMP" دسترسی داشته باشید. گوگل برخی از جایگاه‌ها را در نتایج جستجو فقط برای صفحات AMP رزرو کرده است. اگر یک ناشر اخبار هستید و AMPها را اجرا می‌کنید، مقالات شما در بخش خبری قرار گرفته و در بالای نتایج جستجوی تلفن همراه Google ظاهر می‌شوند.

اگر استوری را دوست دارید و به برخی از گزینه‌های استوری نیاز دارید، استوری‌های AMP این نیاز شما را کاملاً پوشش می‌دهد. نکتۀ منفی این است که استوری‌های AMP به اندازۀ شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام به طور گسترده مورد استفاده قرار نمی‌گیرند، اما می‌توانند نمایش سایت شما توسط موتور جستجوی را افزایش دهند.

کدهای منبع این تکنولوژی

به طور کلی، همه سرورها می‌توانند کد منبع AMP را بخوانند؛ زیرا این کد بر اساس اسکریپت‌های شناخته شده است. سه عنصر زیر مشخصه فریمورک AMP هستند:

  • AMP HTML: کد HTML یک صفحه موبایل پرشتاب به موارد ضروری محدود می‌شود. هنگامی که صفحه بارگذاری می‌شود، تنها یک درخواست http ارسال می‌شود.
  • AMP Javascript: ای‌ام‌پی از کد JS ناهم‌زمان استفاده می‌کند. این کار به سایت اجازه می‌دهد تا قبل از بارگیری تمام عناصر JS شروع به بارگذاری کند.
  • AMP CDN: کش هر وب‌سایت AMP در سرورهای مختلف در سراسر جهان ذخیره می‌شود. به این ترتیب محتوا را می‌توان از طریق کوتاه‌ترین مسیر ممکن با استفاده از شبکه تحویل محتوا به کاربر رساند. یکی دیگر از مزایای CDN این است که پرفورمنس صفحه به طور مداوم بررسی می‌شود. همین موضوع به جلوگیری از خطا کمک می‌کند.

چه تغییراتی باید در کدهای سایت با فریم ورک AMP ایجاد کرد؟

فریم ورک AMP

برخی ویژگی خاص باید در HTML یک وب سایت وجود داشته باشد تا بتوان فریم ورک AMP را روی آن اجرا کرد. هر نوع محتوای چندرسانه‌ای باید با تگ‌های AMP خاص، به‌عنوان مثال: amp-img، amp-video، amp-audio یا amp-iframe علامت‌گذاری شود. این نمونه‌ای است از اینکه چگونه می‌توان یک تصویر را با استفاده از AMP در کد منبع یک صفحه درج کرد، شرح کد عبارت است از:

<amp-img src=”myimage.jpg” alt=”آنچه می‌توانید روی تصویر ببینید” height=”200″ width=”300″></amp-img>

علاوه بر این، تگ‌های زیر باید در هر صفحه گنجانده شود تا بتوان فناوری AMP را به‌درستی نمایش داد:

نوع سند: <!doctype html>

تگ سطح بالا: <html>تگ یا <html amp>

تگ‌های <head> و <body>

تگ Canonical در هدر: <link rel=”canonical” href=”http://www.mynormalURL.com” />

کدگذاری: <pre><meta charset=”utf-8″></pre> در سربرگ

Viewport: <meta name=”viewport” content=”width=device-width, minimum-scale=1″>

ارجاع به AMP CDN: <script async src=”https://cdn.ampproject.org/v0.js”></script>

نکته در مورد Opacity: <style>body {opacity: 0}</style><noscript><style>body {opacity: 1}</style></noscript>

کلام آخر

در دنیای تکنولوژی و IT روزبه‌روز نیازمندی‌های جدیدی ایجاد می‌شود و فناوری‌های مدرن برای پاسخگویی به این نیازها معرفی می‌شوند. فناوری AMP یا فریم ورک AMP به‌عنوان یک عنصر تأثیرگذار در سئو و بهبود تجربه کاربری وب‌سایت‌ها موضوعی است که نقش آن پس از آخرین آپدیت‌های الگوریتم گوگل تا حدودی کم‌رنگ شده است.

در این مطلب به بررسی مفهوم ای ام پی یا همان صفحات موبایلی پرشتاب پرداختیم و نکات مهمی که باعث بهبود سرعت صفحات سایت شما می‌شود را بیان کردیم. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.

رنگین کمان؛ شرکت طراحی سایت شیراز (RKWeb) با سابقه‌ای درخشان در زمینه طراحی و توسعه وب یکی از برترین شرکت‌های IT در جنوب کشور است که با تکیه بر دانش تیم متخصص خود همواره بهترین خدمات را به مشتریان ارائه کرده است. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره از طریق کانال‌های ارتباطی درج شده در سایت با کارشناسان ما در تماس باشید یا با شماره‌تلفن: 09357871280 تماس حاصل فرمایید.

شاید به این محصولات علاقه مند باشید

نظر خود را بیان کنید