تفاوت وبسایت و پورتال

نویسنده مطلب : مدیر سیستم
1402/9/20
1496
+ 0 | - 0

تفاوت وبسایت و پورتال برای افرادی که به دنبال یک درگاه یا صفحه جهت انتقال اطلاعات کاری خود در فضای وب هستند گاها مبهم و مورد سوال است. وبسایت و پورتال از جهات مختلفی با هم تفاوت دارند که بررسی هر کدام از آن‌ها شما را با ماهیت کاربردی اصلی این دو آشنا می‌کند.

از آنجایی که بیشتر صاحبان کسب و کار بدون آگاهی دقیق در خصوص تفاوت وبسایت و پورتال گاها از یکی از این دو برای معرفی کسب و کار خود استفاده می‌کنند، انتشار اطلاعات دقیق در خصوص تفاوت وبسایت و پورتال یا مقایسه وبسایت و پورتال امری مهم در زمینه آگاه سازی حوزه کسب و کار آنلاین است.

تفاوت وبسایت و پورتال

وب سایت مکانی است که در اینترنت با صفحات وب مختلف وجود دارد که می توان از طریق URL سایت به اطلاعات و محتوای منتشر شده دسترسی داشت. پورتال وب نقطه دسترسی است که در آن محتوا فقط برای مجموعه ای از کاربران خاص در دسترس است. یک وب سایت به کاربران خود اجازه تعامل با آن را نمی دهد.

پاراگراف بالا خلاصه‌ای از تفاوت وبسایت و پورتال است که باید از جهات جزئی تری بررسی شود. در این مقاله از سایت طراحی وب رنگین کمان به مقایسه وب سایت و پورتال بر اساس ویژگی‌های کاربردی پرداخته شده است.

 

تعریف وبسایت و ویژگی‌های کاربردی آن

اولین گامی که در تفهیم تفاوت وبسایت و پورتال تاثیر بسزایی دارد، تعریف جداگانه و جزئی هر کدام از این خدمات در فضای کسب و کار آنلاین است. پس با ما همراه باشید تا در ابتدا وبسایت و ویژگی‌های کاربردی آن را از دیدی کارشناسانه بشناسید.

وب سایت گروهی از صفحات وب است که در مکانی در اینترنت قرار می گیرند و از طریق یک آدرس وب قابل دسترسی هستند. محتوای یک وب سایت در سطح جهانی قابل مشاهده است، به صورت عمومی استفاده می شود، برای افراد مختلف یکسان باقی می ماند. کاربران برای دسترسی به وب سایت نیازی به ورود به سیستم ندارند. کاربر می تواند هر کار خاصی را انجام دهد و وب سایت از آن پشتیبانی می کند.

وبسایت چیست؟

یک وب سایت می تواند خاص صنعت، محصول خاص یا خدمات خاص و غیره باشد. این وب سایت ها برای آموزش بازدیدکنندگان سایت خود در مورد صنعت، محصولات یا اطلاعات خدمات خود در نظر گرفته شده است. هیچ استفاده ای از پایگاه داده شخصی سازی شده وجود ندارد و وب سایت معمولاً به آن ارجاع نمی دهد.

پس بر اساس تعریف علمی و تخصصی وبسایت تا حدودی متوجه شدید که اگر یک کسب و کار عمومی دارید باید برای دسترسی کاربران خود به فکر طراحی یک سایت فروشگاهی، خبری، آموزشی، معرفی و ... باشید چرا که شما تمایل دارید به یک درجه و بدون محدودیت در دسترس کاربران فضای وب باشید.

 

پورتال چیست و چه مزیت‌های کاربردی دارد؟

پورتال وب یک سیستم مدیریت دانش معمولی است که امکاناتی را برای سازمان یا شرکت ها برای ساخت، اشتراک گذاری، تبادل و استفاده مجدد از دانش ارائه می دهد. این مکان خصوصی در اینترنت است که از طریق یک URL منحصر به فرد (آدرس وب) و احتمالاً شناسه ورود و رمز عبور بازیابی شده است. محتوای پورتال وب برای ورود به سیستم محافظت می شود و مختص کاربر است و رابط آن می تواند عمومی و خصوصی باشد.(سیستمی شبیه به سیستم دانشگاه‌ها)

 

پورتال چیست؟

این امکان دسترسی به چندین نقش کاربر را فراهم می کند. محتوای یک پورتال وب پویا است و مرتباً تغییر می کند. قابلیت مشاهده یک محتوا از فردی به فرد دیگر تغییر می کند، به این معنی که یک محتوا می تواند بر اساس تنظیمات اعضای گروه برای یک کاربر منحصر به فرد باشد. مطالب از منابع مختلف و متنوع جمع آوری شده است.

 

پورتال‌ها چند دسته هستند؟

پس ا ز توضیحات ارائه شده در مورد پورتال‌ها لازم به ذکر است که این درگاه انتقال اطلاعات خصوصی از دسته بندی خاصی نیز برخوردار است.

پورتال ها را می توان به دو دسته تقسیم کرد: پورتال های افقی (پرتال های سازمانی افقی) و پورتال های عمودی (درگاه های سازمانی عمودی).

  • پورتال های افقی مشابه یک وب سایت عمومی هستند که سعی می کند هر نوع خدماتی را که کاربران ممکن است به آن نیاز داشته باشند ارائه دهد.
  • پورتال های عمودی به شیوه ای کاربر محور کار می کنند و اطلاعاتی را ارائه می دهند که مختص سازمان است.

حال که تعریف تخصصی از وبسایت و پورتال به طور جداگانه‌ای ارائه شد، حتما دید واضح تری نسبت به تفاوت وبسایت و پورتال پیدا کرده‌اید. در ادامه با یک بررسی کلی تفاوت وبسایت و پورتال مقاله را جمع بندی می‌کنیم.

 

تفاوت های کلیدی بین وب سایت و پورتال

هر آنچه تا به این بخش از مطلب تفاوت وبسایت و پورتال یاد گرفته‌اید را در کنار این جمع بندی بگذارید و با یک تحلیل کلی به نتیجه ای مطلوب از سطح نیاز کاربری خود برای ورود به فضای وب برسید.

  • وب سایت مجموعه ای از صفحات وب به هم پیوسته است که از یک دامنه میزبانی می شوند و از طریق یک آدرس وب قابل دسترسی هستند. در مقابل یک پورتال یک وب سایت سفارشی ساخته شده است که شامل اطلاعاتی از طبقه وسیعی از منابع به شیوه ای مداوم است.
  • یک پورتال معمولاً کاربر محور است در حالی که یک وب سایت متعلق به یک سازمان یا شرکت و غیره است.
  • هیچ ارتباطی بین وب سایت و کاربر وجود ندارد. برعکس، کاربر می تواند با پورتال تعامل داشته باشد.
  • یک وب سایت یک حوزه دانش اولیه نیست در حالی که پورتال گذری به سیستم مدیریت دانش است.
  • اطلاعات به طور مرتب در صورت وجود یک پورتال به روز می شود. در مقابل، منابع اطلاعاتی در یک وب سایت به ندرت به روز می شوند.
  • یک وب‌سایت و پورتال بر اساس اطلاعات شخصی‌سازی‌شده متمایز می‌شوند، و دسترسی سریع که در آن یک پورتال اطلاعات شخصی‌سازی‌شده را به کاربران ارائه می‌کند و وب‌سایت به این شکل عمل نمی‌کند.

اگر تمایل دارید اطلاعات دقیق تری از حوزه طراحی وب سایت و انواع سایت و پورتال داشته باشید و یا برای انتخاب یکی از این دو مرتبط با حوزه کاری‌تان مردد هستید می‌توانید با تیم مشاوره طراحی وب رنگین کمان در ارتباط باشید و حتی از طریق مشاوره تلفنی 09357871280 به اساسی ترین نیازهای سیستم مدنظرتان را مورد تحلیل و بررسی قرار دهید.

شاید به این محصولات علاقه مند باشید

نظر خود را بیان کنید