مراحل گرفتن اینماد برای سایت

نویسنده مطلب : مدیر سیستم
1402/12/15
193
+ 0 | - 0

همان‌طور که می‌دانید برای راه‌اندازی کسب‌وکار آنلاین شما نیازمند طراحی سایت هستید و برای ساخت یک سایت باید زیرساخت‌های لازم را فراهم کنید تا بتوانید بهترین خود را به مشتری ارائه دهید. یکی از مراحل مهم طراحی سایت فروشگاهی گرفتن اینماد است که پروسه‌ای زمان‌بر خواهد بود.

پاسخ به سؤالات: اینماد چیست؟ چه کاربردی دارد؟ و مراحل دریافت اینماد چیست؟ در ادامه این مطلب قرار است به تمامی سؤالات فوق پاسخ بدهیم. اگر شما هم قصد راه اندازی یک آنلاین شاپ را دارید یا می‌خواهید کسب و کار اینترنتی خود را توسعه بدهید تا پایان این مطلب همراه ما باشید تا با قوانین تجارت در فضای مجازی بیشتر آشنا شوید.

نماد اعتماد الکترونیکی یا اینماد چیست؟

همان‌طور که همه افراد کارت شناسایی دارند و هویت خود را با آن بیان می‌کنند نماد اعتماد الکترونیکی یا اینماد هم به سایت شما هویت می‌بخشد. به عبارت دیگر هویت فروشگاه اینترنتی شما به enamad بستگی دارد.

اینماد یک لوگو است که توسط مرکز تجارت الکترونیکی صادر می‌گردد و در سایت شما قرار می‌گیرد. زمانی که کاربر وارد سایت می‌شود و این لوگو را مشاهده می‌کند خیلی راحت به این سایت اطمینان خواهد کرد و با خیال راحت از فروشگاه شما خرید می‌کند. به همین جهت گرفتن اینماد برای سایت های فروشگاهی لازم و ضروری است.

کاربران سایت با دیدن اینماد به این مسئله پی می‌برند که سایت شما مشکل قانونی ندارد. برای اینکه یک کسب‌وکار اینترنتی پر سود و موفق داشته باشید باید به مسائل مهمی از جمله دریافت و گرفتن اینماد توجه کنید.

دلایل گرفتن اینماد برای سایت

استعلام اینماد

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و رشد صنایع مختلف و گسترش کسب و کارهای آنلاین و در کنار آن کمبود وقت برای رفت‌وآمد، فروشگاه‌های اینترنتی گوناگون برای پاسخ به نیازهای کاربران اینترنت ایجاد شده‌اند.

انواع سایت‌های مختلف نظیر: فروشگاه لباس، کفش، وسایل برقی، وسایل آشپزخانه و خیلی مشاغل دیگر نمونه کوچکی از مشاغلی هستند که خرید اینترنتی یکی از ارکان اصلی آن محسوب می‌شود. برای انجام تراکنش‌های اینترنتی در سایت گرفتن اینماد لازم و ضروری است.

انجام تراکنش آنلاین نیازمند یک محیط امن است. گرفتن اینماد اقدامی است که نشان می‌دهد شما این بستر امن را برای کاربران و مشتریان ایجاد کرده‌اید. از جمله دیگر دلایل گرفتن نماد اعتماد الکترونیکی در وب‌سایت موارد زیر است:

  • اخذ انواع مختلف درگاه بانکی.
  • افزایش و جلب‌اعتماد مشتریان سایت.
  • احراز هویت قانونی صاحب سایت فروشگاهی.
  • بهینه‌سازی استفاده از تمامی خدمات پستی.
  • باعث می‌شود فروشگاه اینترنتی شما ساماندهی شود.
  • باعث قانونی‌بودن کسب‌وکار اینترنتی از سمت مراجع قضایی خواهد شد.
  • تخلفاتی که ممکن است در طول زمان رخ دهد را می‌توان پیگیری کرد.

ثبت‌نام enamad.ir

حال که با دلایل گرفتن اینماد به طور کلی آشنا شده‌اید وقت ارائه توضیحات در مورد آموزش اخذ نماد اعتماد الکترونیکی است.

  • در ابتدا باید وارد سامانه enamad.ir شوید و در نوار بالا، گزینه کسب‌وکارها، روی گزینه ثبت‌نام و ورود به پنل کاربری کلیک کنید.

روش گرفتن اینماد

  • در مرحلۀ دوم صفحه جدیدی برای شما بارگذاری می‌شود که باید روی گزینه موردنظر که برای شما مشخص شده است کلیک کنید.

روش گرفتن اینماد

  • پس از آن وارد صفحه اصلی اینماد خواهید شد. در نوار بالای صفحه، سمت چپ، گزینه ورود را انتخاب کنید.

روش گرفتن اینماد

  • بعد از اینکه صفحه جدیدی برایتان بارگذاری شد شما به صفحه پنل کاربری هدایت خواهید شد و با واردکردن اطلاعاتی نظیر: کد ملی و شماره‌تلفن ثبت نام خود را کامل می‌کنید.

روش گرفتن اینماد         

  • پس از تکمیل ثبت نام، صفحه جدیدی برای شما بارگذاری خواهد شد که باید رمز عبور خود را تعیین کنید و کد احراز هویت که به موبایل شما ارسال می‌شود را به همراه تاریخ تولد در فیلدهای مورد نظر وارد کنید. در گام بعدی گزینۀ ثبت نام نهایی را انتخاب کنید.

روش گرفتن اینماد

  • بعد از اینکه بر روی ثبت نهایی کلیک کردید مجدد وارد پنل کاربری خواهید شد. با واردکردن شماره همراه و رمز عبور بر روی گزینه ورود کلیک کنید.

روش گرفتن اینماد

  • در آخرین مرحله به صفحه نخست یعنی تجارت الکترونیکی هدایت خواهید شد و در قسمت اینماد، گزینه ورود را انتخاب کنید.

روش گرفتن اینماد

چگونه enamad بگیریم؟

برای اینکه بتوانید برای سایت خود اقدام به گرفتن اینماد کنید لازم است برخی پیش‌نیازها را داشته باشید تا بتوانید با ثبت‌نام در سایت enamad.ir (نماد الکترونیکی و یا اینماد) نام‌نویسی را تکمیل کنید. مراحل دریافت اینماد به شرح ذیل است:

  1. اولین قدم برای گرفتن اینماد این است که شما حداقل یک محصول را به‌صورت آنلاین در سایت خود داشته باشید. نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که اینماد به کسی تعلق می‌گیرد که به‌صورت آنلاین محصول خود را به مشتریان عرضه می‌کند و یک وب‌سایت فروشگاه اینترنتی برای فروش محصولات دارد.
  2. دومین مسئله‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که اینماد فقط و فقط برای دامنه و یا زیر دامنه‌ای که خرید در آن صورت می‌گیرد صادر می‌شود، در غیر از این امکان صدور اینماد وجود نخواهد داشت!
  3. قیمت محصولات به‌اضافه تصاویری که نشان‌دهنده محصولات باشد به همراه نام و اطلاعات محصول باید به‌صورت دقیق در سایت فروشگاهی شما قرار بگیرد.
  4. کاربرانی که وارد سایت شما می‌شوند باید قبل از اینکه بخواهند از فروشگاه اینترنتی شما خرید کنند لیست کامل محصولات ارائه شده درون سایت و همچنین فاکتور خرید خود را مشاهده کنند. به بیان دیگر، سایت شما باید یک سبد خرید مناسب داشته باشد تا کاربر دچار مشکل نشود.
  5. زمانی اقدام به ثبت نام اینماد می‌کنید باید در نظر داشته باشید که دامنه سایت به اسم فرد متقاضی ثبت شده باشد. در سایت whois اطلاعات مربوط به صاحب دامنه به‌صورت کامل در دسترس است.
  6. در آخرین مرحله، زمانی که درخواست اینماد تکمیل شد، پلیس نظارت ناجا باید آن را تأیید کند. لازم به ذکر است که شما در این مرحله نیازی نیست کاری انجام دهید و اداره پست این نظارت را انجام خواهد داد و تأیید و یا عدم تأیید را باتوجه‌به شرایط کاری شما به شما اعلام خواهد کرد.

نکات دیگر

فراموش نکنید سن شخصی که درخواست گرفتن اینماد داده‌ است باید 18 سال تمام باشد. نکتۀ آخری که باید بیان کرد این است که برای دریافت اینماد در گذشته از آقایان کارت پایان خدمت و یا گواهی اشتغال به تحصیل گرفته می‌شود؛ ولی امروزه این موضوع حل شده است.

مدارک موردنیاز برای گرفتن اینماد

اخذ نماد اعتماد الکترونیکی

مدارک موردنیاز برای گرفتن اینماد برای اشخاص حقیقی و حقوقی کاملاً متفاوت است که این مدارک عبارت‌اند از:

  • مدارک مورد نیاز اشخاص حقوقی:
  • ارائه آگهی روزنامه رسمی شرکت به‌صورت عکس
  • ارائه مدرک اصلی اساسنامه به‌صورت عکس
  • تصویر مجوز فعالیت شرکت مربوطه
  • مشخص‌کردن و تعهدنامه تمام شخصیت‌های حقوقی
  • ارائه مدرک آخرین تغییرات اعضای هیئت‌مدیره
  • مدرک آخرین تغییرات موضوع فعالیت آن شرکت
  • ارائه مدرک آخرین وضعیت آدرس کنونی شرکت
  • مدارک مورد نیاز اشخاص حقیقی:
  • ارائه مدرک (در صورت وجود) از مجوز فعالیت
  • ارائه کامل مدارک هویتی صاحب کسب‌وکار
  • اجاره‌نامه و یا سند ملکی که در آن فرد مشغول کسب‌وکار و فروش هست

نماد ساماندهی

نماد ساماندهی یا نشان ملی ثبت ساماندهی، یک نوع مجوز الکترونیکی است که برای وب‌سایت‌های ایرانی صادر می‌شود. این نماد در واقع نشان‌دهنده‌ی ثبت اطلاعات وب‌سایت و مالک آن در سامانه‌ی مشخصات رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

وجود نماد ساماندهی بر روی یک وب‌سایت، به کاربران اطمینان می‌دهد که این وب‌سایت مورد تایید مراجع ذی‌صلاح است و اطلاعات آن قابل اعتماد است. با ثبت اطلاعات در سامانه‌ی ساماندهی، در صورت بروز هرگونه مشکل یا تخلف، کاربران می‌توانند از طریق این سامانه پیگیری‌های لازم را انجام دهند.

داشتن نماد ساماندهی، احتمال فیلتر شدن بی‌مورد یک وب‌سایت را کاهش می‌دهد. زیرا در صورت بروز هرگونه مشکل، ابتدا به مالک وب‌سایت تذکر داده می‌شود تا نسبت به رفع مشکل اقدام کند. همچنین با ثبت اطلاعات در سامانه‌ی ساماندهی، حقوق مادی و معنوی شما بهتر محافظت می‌شود.

برای دریافت نماد ساماندهی، باید مراحل زیر را طی کنید:

  1. ثبت‌نام در سامانه‌ی ساماندهی: به آدرس سایت ساماندهی مراجعه کرده و نسبت به ثبت‌نام خود به عنوان شخص حقیقی یا حقوقی اقدام کنید.
  2. تکمیل اطلاعات: اطلاعات خواسته شده مانند مشخصات فردی، مشخصات وب‌سایت و ... را به دقت تکمیل کنید.
  3. پرداخت هزینه: پس از تکمیل اطلاعات، هزینه مربوط به دریافت نماد ساماندهی را پرداخت کنید.
  4. بررسی و تایید: درخواست شما توسط کارشناسان سامانه بررسی می‌شود و در صورت تایید، نماد ساماندهی برای شما صادر می‌شود.

مدت اعتبار نماد ساماندهی یک سال است و پس از پایان این مدت، باید نسبت به تمدید آن اقدام کنید. برای دریافت نماد ساماندهی، وب‌سایت شما باید مطابق با قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد و محتوای آن مغایر با ارزش‌های اخلاقی و اجتماعی نباشد.

هزینه‌های ثبت درخواست

گرفتن اینماد

بعد از اینکه شما تمام مراحل ثبت نام برای گرفتن اینماد را انجام دادید به صفحه درگاه بانک متصل می‌شوید و باید مبلغ 175 هزارتومان را بابت ثبت اینماد پرداخت کنید. هر 2 سال یکبار باید این مبلغ برای تمدید مجوز مجدداً پرداخت شود. برای ارسال محموله پستی نیز مبلغ 17 هزارتومان در نظر گرفته شده است.

سخن پایانی

امیدواریم در این مقاله توانسته باشیم تمام نکات مربوط به گرفتن اینماد را پوشش داده باشیم. اگر پس از خواندن این بلاگ هنوز سؤالاتی در ذهن شما در مورد روش دریافت نماد اعتماد الکترونیکی وجود دارد وی توانید سؤالات خود را در بخش دیدگاه‌ها مطرح کنید؛ کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخگوی شما خواهند بود.

رنگین کمان (RKWeb) شرکت طراحی سایت شیراز با سابقه‌ای درخشان در زمینۀ طراحی و توسعه وب و تکیه بر دانش تیمی مجرب در حوزه IT در تمامی مراحل راه‌اندازی و توسعه کسب‌وکار اینترنتی همراه شما خواهد بود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر از طریق کانال‌های ارتباطی درج شده در سایت با ما در تماس باشید یا با شماره 09357871280 تماس حاصل فرمایید.

شاید به این محصولات علاقه مند باشید

نظر خود را بیان کنید