مزایای سایت نسبت به اینستاگرام
اگر به دنبال راهاندازی و یا توسعه یک کسب و کار اینترنتی هستید قطعاً میخواهید از مزایای سایت نسبت به اینستاگرام مطلع شوید. ایجاد پیج اینستاگرام و طراحی سایت دو گزینۀ اصلی برای ورود به فضای کسبوکارهای اینترنتی هستند که طرفداران خاص خود را دارند.
در این مطلب قصد داریم این دو روش کسب درآمد در فضای مجازی را مورد بررسی قرار بدهیم و ببینیم که درنهایت کدامیک از این دو گزینه انتخاب بهتری برای یک کسبوکار هستند. اگر شما هم به دنبال پاسخ این سؤال هستید با ما همراه باشید!
مزایای سایت نسبت به اینستاگرام
طراحی سایت در مقایسه با ایجاد پیج اینستاگرام دارای مزایای زیادی است. اگر بخواهید به جواب سؤال: "سایت یا اینستاگرام؟ کدام بهتر است؟" برسید بد نیست نگاه مختصری داشته باشیم به برخی از مزایای سایت نسبت به اینستاگرام که در ادامه لیست خواهد شد. البته انتخاب از بین وبسایت و اینستاگرام تا حدودی به نوع کسبوکار شما هم بستگی دارد که نباید نسبت به آن بیتفاوت باشید.
برخی از مزایای سایت نسبت به اینستاگرام عبارتاند از:
- جلب اعتماد کاربران و مشتریان
- امنیت بالا
- دسترسی آسان به اطلاعات کسبوکار
- بازاریابی ویروسی
- امنیت برند تجاری
- عدم احتمال فیلترینگ
- مدیریت ساده محصولات
که در مورد هرکدام از این مزایا توضیحاتی را ارائه خواهیم کرد.
جلب اعتماد کاربران و مشتریان
زمانی که مشتریان یک کسب و کار اینترنتی به یک وبسایت مراجعه میکنند حس اعتماد بیشتری خواهند داشت. وجود وبسایت در نگاه اول این حس را به کاربر القا میکند که صاحب کسبوکار برای فعالیت بلندمدت برنامهریزی و برای رشد بیزینس خود سرمایهگذاری کرده است.
وجود درگاه پرداخت آنلاین و سبد خرید نیز در جلب اعتماد مشتریان تأثیر دارد. ارسال لینک پرداخت و یا شماره کارت در پیجهای اینستاگرامی، افراد را ناخودآگاه دچار تردید و شک میکند چرا که روند پرداخت بهصورت سیستمی نیست و افراد به سیستم سریعتر از افراد اعتماد میکنند.
امنیت بالا
امنیت را از چند جهت میتوان مورد بحث قرار داد. اولین مورد و مهمترین آن امنیت دسترسی است. ادارۀ یک پیج اینستاگرامی موفق اغلب از عهدۀ یک نفر خارج است و شما در بهترین حالت به یک یا چند ادمین اینستاگرام برای ادارۀ پیج احتیاج دارید. دسترسی به اطلاعات حساس صفحۀ اینستاگرام، بهخصوص صفحات تجاری، یک چالش بزرگ است چرا که امکان سوءاستفاده افراد وجود دارد.
در وبسایتها به این نیاز بهخوبی پاسخ داده شده است. پنل مدیریت یک سایت به شکلی برنامهنویسی شده است که سطح دسترسی هر کاربر مشخص است و افراد تنها میتوانند وارد منوهایی شوند که به آن نیاز دارند. تنها مدیران و صاحبان کسبوکار هستند که بهعنوان مدیر کل میتوانند تمام منوها را بررسی کنند و تغییرات اساسی در ساختار سایت ایجاد کنند.
امنیت از یک بعد دیگر مربوط به پرداختهای اینترنتی میشود. پیگیری وجوه پرداختی در سایتها، با توجه به قوانین مربوط به تجارت الکترونیک، بسیار سادهتر از پیگیری وجوه و سفارشها در پیج اینستاگرام است.
دسترسی آسان به اطلاعات کسبوکار
با یک وبسایت، مشتریان میتوانند بهراحتی به اطلاعات کسبوکار شما دسترسی داشته باشند. آنها میتوانند محصولات یا خدماتی که میفروشید، قیمتها، موقعیت مکانی شما و موارد دیگر را ببینند.
این درست است که برای رشد یک سایت فروشگاهی و افزایش بازدید و خرید شما به خدمات دیجیتال مارکتینگ و SEO احتیاج دارید؛ ولی حتی بدون انجام بازاریابی آنلاین هم موتور جستجوگر گوگل شانس دیدهشدن در فضای آنلاین را به شما خواهد داد.
بازاریابی ویروسی
با یک وبسایت و شبکههای اجتماعی، دور از ذهن نیست که یک ایده خوب، محصول هوشمندانه یا خدمات تجاری "ویروسی" شود. حتی کوچکترین کسبوکارها به شرط داشتن زیرساخت مناسب میتوانند بدون هیچ تلاشی در سراسر جهان به رسمیت شناخته شوند.
بازاریابی ویروسی در سالهای اخیر رونق گرفته است. اگر کسبوکار شما خوب باشد، مردم به آن بکلینک میدهند، در مورد آن صحبت میکنند و افکار خود را در شبکههای اجتماعی به اشتراک میگذارند. این تبلیغات دهانبهدهان در افزایش موفقیت یک آنلاینشاپ تأثیر زیادی دارد.
امنیت برند تجاری
داشتن یک وبسایت برای کسبوکار شما فقط یک مزیت نیست. محافظت از برند تجاری شما نیز در گرو داشتن یک سایت خوب است. همۀ ما از مشکل پیجهای فیک و تقلبی اینستاگرام مطلع هستیم. تشخیص قدمت پیجهای اینستاگرام گاهی اوقات بسیار سخت است و همین مسئله تصمیمگیری برای کاربران را سختتر میکند.
در طرف دیگر وبسایتها را داریم که استعلام قدمت و اعتبار آنها بهراحتی قابل انجام است و میتوان سایتهای تقلبی را از سایتهای اصلی تشخیص داد؛ بنابراین افراد سوءاستفادهگر نمیتوانند بهسادگی از اسم یک برند معروف برای پیشرفت کسبوکار خود کمک بگیرند.
عدم احتمال فیلترینگ
قوانین مبهم در مورد شبکههای اجتماعی باعث شده که در سالهای اخیر بسیاری از این اپلیکیشنها فیلتر یا تحریم شوند. این موضوع ضررهای جبرانناپذیری را به آنلاینشاپها وارد میکند. به همین خاطر عدۀ زیادی از صاحبان کسبوکار مجازی به دنبال راهاندازی یک وبسایت برای فروش در اینترنت هستند.
خوشبختانه قوانین و مقررات در مورد فعالیت وبسایتها بسیار واضح و روشن است و صاحبان آنلاینشاپها میتوانند بدون هیچگونه نگرانی در فضای اینترنت درآمد کسب کنند.
مدیریت ساده محصولات
زمانی که تعداد محصولات در کسبوکار شما زیاد باشد مدیریت آنها بسیار سخت میشود. بهروزرسانی قیمتها، موجودی انبار، ثبت سفارش و پیش سفارش نیاز به نرمافزارهای مختلفی دارد که قابلیت اتصال به پیج اینستاگرام را ندارند.
وبسایتهای فروشگاهی با در نظر گرفتن این نیاز کاربران قابلیت اتصال نرمافزارهای حسابداری و انبارداری را به سایت فراهم کردهاند تا مدیریت محصولات سادهتر شود.
این موارد از جمله مهمترین مزایای سایت نسبت به اینستاگرام هستند. البته پیجهای اینستاگرامی هم مزایای خاص خودشان را دارند که باعث شده تا بتوانند در بازار رقابتی آنلاین جایگاه خود را حفظ کنند. در ادامه به نقاط قوت پیجهای اینستاگرام میپردازیم.
مزایای اینستاگرام نسبت به سایت
اولین و شاید بارزترین مزیت اینستاگرام این است که شما لازم نیست برای استارت کار خود هزینهای پرداخت نمایید. اپلیکیشن اینستاگرام را میتوان بدون پرداخت هزینه از فروشگاه گوگلپلی دانلود کرد. هرکسی میتواند در این برنامه ثبت نام، یک حساب کاربری ایجاد و شروع به کسب درآمد کند.
اگر در ابتدای مسیر راهاندازی آنلاینشاپ هستید شاید هزینههای طراحی سایت برای شما زیاد باشد و از نظر منابع مالی محدودیتهایی داشته باشید؛ در چنین شرایطی پیج اینستاگرام بهترین انتخاب برای شماست.
هزینههای مربوط به رشد پیج اینستا، افزایش تعداد فالوورها، افزایش فروش و... در مقایسه با هزینههای سئو و تولید محتوای سایت بسیار کمتر است و همین یکی دیگر از نقاط قوت اینستاگرام محسوب میشود.
کار با نرمافزار اینستاگرام بسیار ساده است و حتی افرادی که کمترین دانش را در حوزه فناوری دارند خیلی راحت قادر به استفاده از این اپلیکیشن هستند. این در حالی است که برای مدیریت یک وبسایت شما باید از دانش پایه کامپیوتر و IT برخوردار باشید.
مجموع این نقاط قوت و مزایا موجب شده تا کسبوکارهای نوپا در اینترنت گاهی اوقات پیج اینستاگرام را برای شروع فعالیت خود در فضای مجازی انتخاب کنند و طراحی و توسعه سایت را به بعد موکول کنند.
هزینه های طراحی سایت
هزینه زدن سایت به انتظارات شما و نیازهای کسبوکار بستگی دارد. اگر به دنبال یک پلن اقتصادی با کمترین هزینۀ ممکن هستید وردپرس (Wordpress) برای شما انتخاب مناسبتری است.
هزینه طراحی وبسایت وردپرس بهصورت پروژهای مبلغی در حدود 10 تا 20 میلیون تومان است. اگر قصد بازاریابی، برندسازی و افزایش فروش در فضای اینترنت را دارید باید به این مبلغ هزینههای مربوط به سئو و دیجیتال مارکتینگ را هم اضافه کنید.
طراحی سایت اختصاصی با تکنولوژیهای روز دنیا نظیر node.js مستلزم پرداخت هزینۀ بیشتری است که در اقتصادیترین حالت ممکن از 40 میلیون تومان شروع میشود و بسته به نیازهای شما قیمت پروژه تغییر خواهد کرد.
اگر قصد سفارش طراحی سایت را دارید توصیه میشود که قبل از هر چیز در مورد تکنولوژیهای طراحی سایت تحقیق کنید. مطالعۀ مطلب "تکنولوژی های طراحی سایت" در این زمینه می تواند بسیار مفید باشد.
مجوزهای موردنیاز برای طراحی سایت
برای راه اندازی یک سایت فروشگاهی و فعالیت در فضای مجازی علاوه بر هزینههای مربوط به طراحی سایت باید نسبت به دریافت مجوزهای مورد نیاز هم اقدام کنید که برخی از مهمترین آنها به شرح زیر هستند:
- مجوز ستاد ساماندهی
- نماد اعتماد الکترونیک
- ثبت برند
- مجوز نظام صنفی کسبوکارهای آنلاین
در حال حاضر طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران، دریافت درگاه پرداخت اینترنتی بدون داشتن نماد اعتماد الکترونیک و مجوز ستاد ساماندهی امکانپذیر نیست.
نتیجهگیری
در این مطلب مزایای سایت نسبت به اینستاگرام را مورد بررسی قرار دادیم. انتخاب از بین اینستاگرام یا وب سایت به عوامل متعددی از جمله بودجۀ شما و نوع کسبوکار بستگی دارد. اگر پس از خواندن این مطلب هنوز هم پرسشها و ابهاماتی در زمینۀ طراحی سایت و اینستاگرام در ذهن شما وجود دارد توصیه میکنیم از کارشناسان و مشاوران کسبوکار در این حوزه کمک بگیرید.
رنگین کمان؛ یکی از برترین شرکت های طراحی سایت در شیراز با سابقهای درخشان در این حوزه و در اختیار داشتن تیمی مجرب و خبره در تمامی مراحل راهاندازی و توسعه کسبوکار اینترنتی همراه شما خواهد بود. جهت دریافت راهنمایی و مشاوره از طریق کانالهای ارتباطی درج شده در سایت با کارشناسان ما در تماس باشید!