انواع لینک سازی و اهمیت آن در سئو

نویسنده مطلب : مدیر سیستم
1402/9/18
888
+ 0 | - 0

آشنایی با انواع لینک سازی و اهمیت آن در سئو امری است که می‌تواند در رشد و بهینه سازی سایت‌های مدنظر شما تاثیر بسزایی داشته باشد. انواع لینک سازی یا ساختمان لینک که اصولا به دو حالت خارجی و داخلی تقسیم می‌شود، به نوعی همانند ایجاد پیوند بین چندین صفحه داخلی یا یک صفحه داخلی با صفحات خارجی سایت است.

امروزه در سئو وبهینه سازی سایت که هر روزه در حال رشد و به روز رسانی است دیگر نمی‌توان انواع لینک سازی را تنها به دو نوع داخلی و خارجی تفکیک کرد.نمونه‌های متنوعی از لینک‌ها در تولید محتوا سایت وجود دارند که هر کدام سناریو و طرح اجرایی مختص به خود را دارند.

در مقاله انواع لینک سازی و اهمیت سئو از سایت طراحی وب رنگین کمان که خود ارائه دهنده خدمات تولید محتوا و سئو بهینه سازی سایت است، شما را با انواع لینک سازی آشنا و ارزش و اهمیت لینک در سئو و بهینه سازی سایت را برای کاربران علاقمند به این حوزه بیان می‌کنیم.

 

آشنایی با انواع لینک سازی یا لینک بیلدینگ

لینک، hyperlink یا بک لینک: یک کلمه، عبارت یا تصویر قابل کلیک در اینترنت است که از یک صفحه وب به صفحه دیگر هدایت می شود.این بدین معناست که شما از هر عبارت، محتوا یا کلمه‌ای معنا دار و کلیدی می‌توانید برای ایجاد ارتباط مفید بین صفحات داخلی سایت یا یک مرجع خارج سایت بهره برید.

به طور کلی، سه نوع لینک وجود دارد:

  • لینک‌های داخلی – هایپرلینک هایی که از یک صفحه به صفحه دیگر در وب سایت شما هدایت می شوند.
  • لینک های خارجی – هایپرلینک هایی که از وب سایت شما به منبع دیگری هدایت می شوند.
  • بک لینک ها – هایپرلینک هایی که از سایت دیگری به سایت شما هدایت می شوند.

بر اساس اصول سئو و بهینه سازی سایت همه این لینک ها برای سئوی وب سایت شما مهم هستند.بنابراین شناخت انواع لینک سازی و اهمیت آن در سئو تا حد زیادی می‌تواند شما را نسبت به رقبا قدر تر و پر رنگ تر در صفحات وب نشان دهد.

 

لینک های داخلی (Internal Links)

لینک‌های داخلی دو هدف را دنبال می‌کنند: یکی روی سطح قرار می‌گیرند و دومی برای کسی که هرگز در سئو و بازاریابی محتوا شرکت نکرده است چندان واضح نیست.

اولین مورد در این واقعیت نهفته است که با پیوند دادن محتوای خود، کاربران را به روشی طبیعی از طریق آن راهنمایی می کنید و آنها را ترغیب می کنید که برای مدت طولانی تری در وب سایت شما بمانند.بنابراین، به عنوان مثال، ممکن است یک راهنمای ساخت لینک را با پیوندی به راهنمای دیگری که در ارتباط با ایمیل در اختیار دارید، تکمیل کنید و یک انتقال طبیعی ایجاد کنید.

 

لینک سازی در سئو

دلیل نه چندان واضحی که چرا باید همیشه محتوای خود را به هم پیوند دهید این است که پیوندهای داخلی به خزیدن وب سایت شما کمک می کنند.هر چند وقت یک‌بار، ربات‌های گوگل در فرآیندی به نام فهرست‌سازی در وب‌سایت شما می‌خزند. در طول این فرآیند، ربات‌ها هر صفحه و پست جدیدی را که ممکن است منتشر کرده باشید به فهرست گوگل اضافه می‌کنند.

صفحاتی که در این فهرست هستند را می توان در نتایج جستجو پیدا کرد و برگرداند. اگر صفحات شما ایندکس نشده باشند، عملا هیچ راهی برای یافتن آنها وجود ندارد.

 

لینک های خارجی (External Links)

بر اساس تکنیک‌های لینک سازی در سئو لینک یا پیوندی که به صفحات خارج سایت ارجاع داده شود، لینک خارجی گفته می‌شود. قدرت تعامل سایت در صورتی که منبع لینک داده شده به درستی و اصولی انتخاب شود و پروسه زمانی لینک سازی خارجی رعایت گردد تا حد زیادی افزایش یافته و همین امر بر رشد بازدید سایت تاثیر چشمگیری دارد.

استراتژی لینک سازی خارجی

بسیاری از وبلاگ نویسان مخالف استفاده از پیوندهای خارجی در محتوای خود هستند .خوب این طبیعی است که نمی خواهید ترافیک وب سایت خود را از بین ببرید، درست است؟ به خصوص با توجه به این که تمام هدف راه اندازی یک وب سایت ایجاد ترافیک است، نه از بین بردن آن.

با این حال، همانطور که اغلب در دنیای بهینه سازی موتورهای جستجو اتفاق می افتد، همه چیز چندان سیاه و سفید نیست.به طور کلی، لینک دادن به منابع با اعتبار بالا به عنوان یک عمل سئو خوب در نظر گرفته می شود. مطمئناً ایده خوبی است که به مطالعات اخیر و راهنماهای سایر افراد در جایگاه خود پیوند دهید.

اما باید در نظر داشته باشید که به کدام وب سایت ها لینک می دهید و تعداد بک لینک هایی که می دهید.

 

انواع بک لینک (Backlinks)

اگر بخواهیم از انواع لینک سازی و اهمیت آن در سئو بگوییم مسلما تاثیر بک لینک‌ها در راس قرار دارد. انواع بک لینک از تولید محتوای وبلاگی گرفته تا بک لینک‌های پیشرفته و هزینه بر همگی در صورتی که از یک برنامه مناسب و بر اساس مسیر بهینه سازی سایت به کار گرفته شوند، تاثیر بسزایی در رشد سایت و صفحه مدنظر شما دارند.

از این رو بک لینک‌ها برای سئوکاران جایگاه ویژه‌ای دارد.

بک لینک سازی در سئو

بر اساس تحقیقات انجام شده مسلماً بک لینک‌ها بیشترین تأثیر را بر سئوی وب سایت دارند. هرچه لینک های ورودی بیشتری داشته باشید که از منابع دیگر به وب سایت خود اشاره می کنند، برای شما بهتر است.

بک لینک انواع مختلفی دارد. بهترین آنها لینک های سرمقاله از پست های وبلاگ دیگران هستند، اما حتی نظرات وبلاگ یا پست های رسانه های اجتماعی را می توان یک بک لینک در نظر گرفت، فقط با کیفیت بسیار پایین.

لینک ها یک فاکتور بزرگ رتبه بندی هستند. هرچه تعداد لینک های بیشتری به سایت خود اشاره کنید، جریان ترافیک بیشتری از آنها دریافت خواهید کرد.

در نهایت خوب است بدانید " الگوریتم گوگل هنگام رتبه بندی صفحات شما در نتایج جستجو، نمایه بک لینک شما را در نظر می گیرد. برای موتورهای جستجو، بک لینک ها به نوعی به عنوان «رای» عمل می کنند."

 

انواع لینک بر سئو سایت چه تاثیری دارد؟

داشتن لینک های خوب بیشتر از سایر سایت ها به گوگل و سایر موتورهای جستجو می گوید که وبلاگ و سایت شما دارای محتوای عمیق و باکیفیت است. هر چه تعداد لینک‌های وب‌سایت‌های معتبر بیشتری داشته باشید، احتمال کسب رتبه‌های بالا بیشتر است.

علاوه بر این، اگر پروفایل بک لینک قوی تری نسبت به سایر کسب و کارها داشته باشید، تا زمانی که تعداد قابل مقایسه ای از بک لینک ها را برای سایت خود ایجاد نکنند، برای برتری از شما تلاش خواهند کرد.

لینک‌های داخلی و خارجی درسئو

تفاوت بین بک لینک فالو و نوفالو

بک لینک به لینکی گفته می‌شود که از یک وبسایت به وبسایت دیگر اشاره می‌کند. این لینک‌ها در سئو نقش بسیار مهمی دارند، زیرا گوگل از آن‌ها برای سنجش اعتبار و اهمیت یک وبسایت استفاده می‌کند.

بک لینک‌ها به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند:

بک لینک فالو  (Follow)

  • تعریف: بک لینک فالو به لینکی گفته می‌شود که به گوگل اجازه می‌دهد تا آن را دنبال کرده و از آن برای ارزیابی اعتبار و اهمیت وبسایت مقصد استفاده کند.
  • تاثیر بر سئو: این نوع بک لینک‌ها تاثیر مستقیمی بر روی سئو سایت دارند. هرچه تعداد و کیفیت بک لینک‌های فالو به یک سایت بیشتر باشد، احتمال اینکه آن سایت در نتایج جستجو رتبه بالاتری کسب کند، بیشتر است.
  • اهمیت: بک لینک‌های فالو به عنوان رای اعتماد به یک وبسایت در نظر گرفته می‌شوند و به گوگل نشان می‌دهند که محتوای آن وبسایت ارزشمند و قابل اعتماد است.

بک لینک نوفالو  (NoFollow)

  • تعریف: بک لینک نوفالو به لینکی گفته می‌شود که به گوگل می‌گوید این لینک را دنبال نکند و از آن برای ارزیابی اعتبار وبسایت مقصد استفاده نکند.
  • تاثیر بر سئو: این نوع بک لینک‌ها به طور مستقیم بر روی سئو سایت تاثیرگذار نیستند. گوگل این لینک‌ها را به عنوان یک رای اعتماد در نظر نمی‌گیرد.
  • اهمیت: بک لینک‌های نوفالو معمولاً در مواردی استفاده می‌شوند که می‌خواهیم به یک وبسایت لینک دهیم اما نمی‌خواهیم به آن اعتبار دهیم. مثلاً در کامنت‌ها، فروم‌ها یا دایرکتوری‌هایی که امکان اسپم شدن بالایی دارند.

جمع‌بندی

پروسه لینک سازی معتبر و خوب هر وب سایتی شامل پیوندهای داخلی محکم، تعدادی لینک خارجی که به سایت های دیگر منتهی می شوند و البته تعداد زیادی بک لینک از منابع بسیار معتبر می باشد.

اگر تمایل به دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص سئو سایت و بهینه سازی مطالب و پروسه لینک سازی بر روی سایت‌تان دارید می‌توانید با تیم سئو و تولید محتوای طراحی سایت رنگین کمان همراه باشید، همین طور می‌توانید با شماره تماس   09357871280 با مشاوران تولید محتوا و بهینه سازی سایت ارتباط مستقیم برقرار کنید.

شاید به این محصولات علاقه مند باشید

نظر خود را بیان کنید