آشنایی مقدماتی با نرم افزار اتوکد

نویسنده مطلب : مدیر سیستم
1403/4/19
89
+ 1 | - 0

یک تعریف کلی دررابطه‌با نرم‌افزار کاربردی اتوکد این است که این نرم‌افزار از نوع CAD و یا همان نرم‌افزار طراحی به کمک کامپیوتر است که برای طراحی و مدل‌سازی از جمله مدل دوبعدی و سه‌بعدی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ابزار امکان ایجاد مدل‌های هندسی با ظرفیت تقریباً بی‌نهایت برای توسعه انواع ساختارها و اشیا را فراهم می‌کند. آشنایی مقدماتی با نرم افزار اتوکد برای مهندسین عمران ضروری است.

توانایی کار در حوزه‌های مختلف باعث شده است که نرم‌افزار اتوکد AUTOCAD از کاربرد سنتی خود در دنیای بزرگ‌معماری و مهندسی فراتر پیش رود و وارد دنیای گرافیک و طراحی داخلی شود.

در دنیای پیشرفته امروزی که در آن قرار داریم پلتفرم اتوکد دارای ابزارهای کمکی بسیاری است که به شکل تخصصی در اختیار کاربران قرار گرفته است و انواع زمینه‌های صنعتی مرتبط با طراحی دوبعدی و مدل‌سازی سه‌بعدی را پوشش می‌دهد که در ادامه به برخی از ویژگی این پلتفرم خواهیم پرداخت.

آشنایی مقدماتی با نرم‌افزار اتوکد و ویژگی‌های آن

آشنایی مقدماتی با نرم افزار اتوکد

پیش از اینکه در مورد محیط Autocad صحبت کنیم و و نکات مهم در مورد آشنایی مقدماتی با نرم افزار اتوکد را شرح بدهیم بد نیست نگاه مختصری به ویژگی‌های این ابزار داشته باشیم.

دقت در این نرم‌افزار

شاید مهم‌ترین ویژگی هر ابزار مدل‌سازی دقت آن باشد و شما به‌عنوان کسی که قرار است با این پلتفرم کار کند باید بتوانید کوچک‌ترین و جزئی‌ترین تغییرات را در مدل خود به‌راحتی ایجاد کنید و دقت بالا به شما این امکان را می‌دهد تا حاشیه خطا را که در طراحی ساختمان‌ها و فضاهای داخلی بسیار ضروری است را کاهش دهید و سپس برای ترجمه آن مدل به زندگی واقعی نگاه کنید و تلاش کنید.

علاوه بر این، دقت می‌تواند فرصت‌های جدیدی را ایجاد کند. برای مثال، ازآنجایی‌که می‌توانید هر اینچ را در پلان‌های طبقه‌تان حساب کنید، می‌توانید فضا را به حداکثر برسانید و از حدس و گمان استفاده نکنید.

کارایی و کارآمد بودن اتوکد

یکی دیگر از ویژگی‌های اتوکد ترسیم نقشه‌ها و مدل‌ها با استفاده از نرم‌افزار CAD است که بسیار واضح است و سریع‌تر و بهتر از انجام آن با دست شماست. اما باید گفت که اتوکد این را یک‌قدم فراتر می‌برد. فکر کنید که شما یک کتابخانه بلوک قابل‌استفاده مجدد در دسترس دارید که می‌توانید برای پردازش‌های ازپیش‌ساخته پلان‌ها و ساختارها به آن دسترسی داشته باشید.

شما می‌توانید این پردازش‌ها را به‌گونه‌ای که می‌خواهید متناسب با دید خود ویرایش کنید مانند: تغییر اندازه، چرخش، آینه‌سازی یا کشش آن‌ها بر اساس نیاز پروژه.

دسترسی آسان

باید گفت هر طرحی که در اتوکد ایجاد زده می‌شود برای همیشه باقی می‌ماند. کپی‌های فیزیکی یک مدل دوبعدی یا سه‌بعدی به‌راحتی از بین می‌روند یا جابه‌جا می‌شوند. برعکس آن کپی‌های دیجیتالی طرح‌های ایجاد شده در اتوکد را می‌توان در مکان‌های مختلف ذخیره کرد تا اطمینان حاصل شود که هرگز آنها را از دست نمی‌دهید.

شما چندین گزینه برای ذخیره‌سازی فایل دارید. می‌توانید آنها را در درایو خود ذخیره کنید یا آنها را در درایوهای شرکت مشترک ذخیره کنید تا کل تیم بتوانند به یکباره به آنها دسترسی داشته باشند و در زمان واقعی روی آنها کار کنند. در نهایت، حتی می‌توانید فایل‌ها را در سرورهای اختصاصی در فضای ابری آپلود کنید. سرورهای ابری بسیار امن هستند و تیم ها به‌راحتی در دسترس قرار خواهند گرفت.

افزایش بهره‌وری

آشنایی مقدماتی با نرم افزار اتوکد

افرادی که از نرم افزار اتوکد استفاده می‌کنند می‌توانند به‌سرعت و بادقت زیاد طرح‌های پیچیده تولید کنند و این موضوع بهره‌وری را افزایش خواهد داد و از آن طرف مدت‌زمان اتمام پروژه را کاهش می‌دهد. اگر بخواهیم یک مثال کوچک بزنیم این است که یک مهندس عمران می‌تواند با استفاده از پلتفرم اتوکد یک جاده را در کسری از زمانی که طول می‌کشد تا طرح را با دست طراحی کند، با ابعاد و تراز بسیار دقیق.

محاسبه

این نرم‌افزار به محاسبه مقادیر مواد برای تولید کمک بسیاری می‌کند. با اتوکد به‌عنوان یک طراح داخلی یا مهندس می‌تواند از ابزار اسکن برای اندازه‌گیری مقدار هر ماده موردنیاز در فرایند تولید استفاده کنند. این ویژگی به شما کمک می‌کند تا مشخصات دقیقی از آنچه نیاز دارید به دست آورید، می‌توانید از آن برای محاسبه هزینه تولید و در نهایت مدیریت طراحی و همچنین تولید استفاده کنید.

ذخیره‌سازی ابری

همان‌طور که در قسمت قبل که صحبت شد پلتفرم اتوکد با مجموعه‌ای از گزینه‌های ذخیره‌سازی ابری نظیر: Box، Dropbox، OneDrive، Google Drive و BIM 360 DOCS یکپارچه شده است. این ویژگی‌ها به طراحان این قدرت را می‌دهد تا با دیگران همکاری کنند. این قابلیت روند ردیابی تغییرات، ویرایش و پیگیری را روان می‌کند. تنوع و دسترسی به گزینه‌های مختلف ذخیره‌سازی ابری به کاربران و دستگاه‌های مختلف کمک می‌کند تا به طور یکپارچه متصل شوند.

داده‌ها به‌راحتی انتقال داده می‌شوند

آشنایی مقدماتی با نرم افزار اتوکد

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم نرم افزار اتوکد این است که از داده‌های پیچیده تا ساده را می‌توان با خیال راحت آپلود کرد و بین هم‌تیمی‌های خود به اشتراک گذاشت تا بتوانید در هر نقطه به آن دسترسی داشته باشید. اتوکد همچنین امکان پشتیبان‌گیری در فضای ابری و ظرفیت ذخیره‌سازی نامحدود را برای ایمن نگه‌داشتن اطلاعات کاربر ارائه می‌دهد.

محاسبات پیچیده در این نرم‌افزار انجام می‌شود

نرم افزار کاربردی اتوکد به کاربران خود این امکان را می‌دهد تا بتوانند جرم، مساحت، حجم، مرکز ثقل و خیلی موارد دیگر را به‌راحتی محاسبه کنند. ویژگی ابعاد خودکار به طراحی سنتی بی‌دردسر و دقیق کمک می‌کند. شما همچنین می‌توانید نقاشی‌های دوبعدی را از مدل‌های سه‌بعدی به طور یکپارچه ایجاد کنید.

محاسبات پیچیده انجام شده توسط اتوکد را می‌توان برای برنامه‌ریزی تولید و ساخت بدون هیچ زحمتی استفاده کرد. سپس این داده‌ها توسط طراحان برای تجزیه‌وتحلیل و اتخاذ تصمیمات مهمی که بر روی طراحی تأثیر می‌گذارد، استفاده می‌کنند.

بادقت ترسیم می‌شود

از دیگر ویژگی اتوکد می‌توان به ترسیم دقیق اشیا اشاره کرد. اتوکد گزینه‌های مختلفی را برای تنظیم اندازه و تراز دقیق موردنیاز آسان می‌کند. می‌توانید از صفحه‌کلید خود برای واردکردن مختصات دقیق مکانی که می‌خواهید طراحی را در آن شروع کنید، استفاده کنید. ابزارها به طور خودکار مانند: مرکز دایره یا گوشه یک مثلث را پیدا می‌کنند.

خطر خطا کاهش می‌یابد

این پلتفرم به شما این امکان را می‌دهد تا پروژه‌های در حال انجام را بدون نیاز به ترسیم مجدد طرح‌ها ویرایش نمایید؛ زیرا احتمالاً در حین کار تغییرات و پیش‌نویس‌های متعددی را پشت سر می‌گذارید. می‌توانید آنچه را که قبلاً ترسیم کرده‌اید، کپی کنید، بکشید، کوتاه کنید، بچرخانید، مقیاس‌بندی کنید و جابه‌جا کنید. این امر حاشیه خطا را کاهش می‌دهد. این ویژگی در دورۀ آشنایی مقدماتی با نرم افزار اتوکد بسیار کاربردی است.

سفارشی‌سازی و اتوماسیون

آشنایی مقدماتی با نرم افزار اتوکد

نرم افزار اتوکد را می‌توان به‌صورت خودکار اصلاح نمایید تا نیازهای فردی یا سازمانی کاربران را برآورده کند. این مورد می‌تواند شامل: منوها، نوارابزار و اسکریپت‌های منحصربه‌فرد است. برای ساده‌کردن کارهای تکراری، اتوکد همچنین دارای قابلیت‌های اتوماسیون مانند انواع الگوها و روتین‌های فهرست است.

نحوه طراحی در نرم‌افزار اتوکد

نرم افزار اتوکد یک نرم‌افزار بسیار قدرتمند است که برای طراحی، طراحی و مدل‌سازی دوبعدی و سه‌بعدی استفاده می‌شود. چه مبتدی باشید و چه به دنبال افزایش مهارت‌های خود هستید بهتر است در یادگیری آن با تمرکز پیش بروید.

برای کارشناسان IT آشنایی مقدماتی با نرم افزار اتوکد این مزیت را دارد که می‌توانند مدل‌های گرافیکی ایجاد کنند. برای این منظور باید با امکانات پایه این ابزار آشنا باشید.

چند بخش کلیدی در این ابزار عبارت‌اند از:

  • رابط را درک کنید: زمانی که وارد محیط کار اتوکد می‌شوید با روبان آشنا می‌شوید که ابزارهای مختلف طراحی را در خود جای‌داده است. خط فرمان به شما این اجازه را می‌دهد تا دستورات خاصی را تایپ و کار با نرم‌افزار را شروع کنید.
  • Line it Up: با استفاده از پنل Draw روی روبان اشکال اصلی مانند خطوط، دایره، مستطیل قابل ترسیم است.
  • Object on Point: تسلط بر تکنیک‌های انتخاب برای انتخاب و دست‌کاری اشیا به طور مؤثر است.
  • Zooming In and Out: گزینه‌های مختلف بزرگ‌نمایی را کاوش می‌کند تا در طراحی به طور مؤثر پیمایش کنید.

تکنیک‌های ضروری

  • Modification Magic: ابزارهایی که در برنامه اتوکد وجود دارد و برای اصلاح اشکال موجود کشف شده است شامل: Trim، Extend، Copy و موارد دیگر است.
  • Layering it Out: از لایه‌ها برای سازماندهی طرح خود استفاده کنید. آنها را به‌صورت ورق‌های جداگانه‌ای تصور کنید که برای مدیریت بهتر روی‌هم چیده شده‌اند.
  • Dimensioning Done Right: بهتر است بیاموزید که چگونه برای نمایش دقیق به نقشه‌های خود ابعاد اضافه کنید.

امنیت این پلتفرم

اتوکد ویژگی‌های امنیتی را برای محافظت در برابر نرم‌افزارهای مخرب و اجرای کدهای غیرمجاز ارائه می‌دهد که شامل:

  • چارچوب امنیتی Autodesk: آنها چارچوبی دارند که بر اساس استانداردهای صنعتی ساخته شده است تا از توسعه و عملکرد ایمن نرم‌افزار خود اطمینان حاصل کنند.
  • کاهش فایل‌های مخرب DWG: اتوکد می‌تواند از اجرای کدهای مخرب تعبیه شده در فایل‌های DWG که همان فرمت فایل بومی اتوکد است بر روی سیستم شما جلوگیری کند.

جمع‌بندی آشنایی مقدماتی با نرم‌افزار اتوکد

در جمع‌بندی پلتفرم اتوکد باید گفت که یک برنامه نرم‌افزاری است که برای طراحی به کمک کامپیوتر استفاده می‌شود. این ابزار دیجیتالی به کاربران امکان می‌دهد نقشه‌های فنی دقیقی را به‌صورت دوبعدی و سه‌بعدی ایجاد کنند و با یادگیری این برنامه خیلی راحت کار خود را بهبود ببخشند. آشنایی مقدماتی با نرم افزار اتوکد برای مهندسین عمران ضروری است و برای کارشناسان IT بسیار مفید است.

شما می‌توانید در پروژه‌های سایت فروشگاهی و هایپرمارکت‌ها برای نمایش دقیق لوکیشن فروشگاه و بخش‌های مختلف آن از این نرم‌افزار استفاده کنید.

شرکت رنگین کمان (RKWEB)؛ مجری پروژه‌های طراحی سایت در شیراز به‌صورت اختصاصی با سابقه‌ای طولانی در این حوزه در تمامی مراحل راه‌اندازی و گسترش کسب و کارهای اینترنتی همراه و مشاور شما خواهد بود. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌تلفن: 09357871280 تماس حاصل فرمایید.

شاید به این محصولات علاقه مند باشید

نظر خود را بیان کنید