آشنایی با نرم افزار figma

نویسنده مطلب : مدیر سیستم
1403/4/26
65
+ 0 | - 0

نرم افزار Figma یک ابزار طراحی و نمونه‌سازی مبتنی بر وب است که عمدتاً برای طراحی رابط کاربری و تجربه کار که به طور خلاصه UI و UX است استفاده می‌شود. این نرم‌افزار به کاربران خود این امکان را می‌دهد تا برای وب‌سایت‌ها، برنامه‌ها و سایر محصولات دیجیتال رابط ایجاد نمایند. آشنایی با نرم افزار Figma برای کسانی که در حوزۀ طراحی و توسعه وب فعالیت دارند یک ضرورت به شمار می‌رود.

پلتفرم فیگما همچنین دارای ویژگی‌هایی برای نمونه‌سازی User Flow است که به تجسم نحوه تعامل کاربران با طراحی شما کمک می‌کند و فرایند طراحی را ساده می‌کند و نسبت به سایر برنامه‌ها در کمک به طراحان و تیم‌ها برای همکاری مؤثر با یکدیگر مؤثرتر است. در ادامه این مطلب آموزشی رنگین‌کمان با این ابزار بیشتر آشنا خواهید شد.

آشنایی با نرم افزار figma و ویژگی‌های آن

آشنایی با نرم افزار Figma

دارای ویرایشگر گرافیکی است

یکی از ویژگی‌های مهم نرم‌افزار فیگما این است که آن را به بهترین ابزار برای طراحان UI UX تبدیل می‌کند و از سایر رقبا متمایز می‌شود این است که به کاربران اجازه می‌دهد تا بتوانند طرح‌های پیچیده و دقیقی ایجاد کنند. چنین دقتی در طراحی UI ضروری است، جایی که کوچک‌ترین جزئیات می‌تواند به طور قابل‌توجهی بر تجربه کاربر تأثیر بگذارد.

زمانی که می‌خواهید از تمیز بودن طرح‌هایتان با گرافیک‌های مقیاس‌پذیر و رابط‌های باکیفیت بالا اطمینان حاصل کنید، این مطمئناً یک ویژگی Figma برای UI/UX است که باید به‌خوبی از آن استفاده کنید. برای آشنایی با نرم افزار Figma و دیگر ابزارهای طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری توصیه می‌کنیم مطلب: "10 مورد از ابزارهای طراحی ui و ux" را بخوانید.

اشتراک‌گذاری

از دیگر ویژگی نرم‌افزار Figma این است که با قابلیت‌های همکاری بلادرنگ خود فرایند طراحی را متحول می‌کند. این ویژگی یک تغییردهنده بازی برای تیم‌های UX است و آن را به‌عنوان یکی از بهترین ویژگی‌های Figma برای طراحان UI و UX در نظر می‌گیرند. ازآنجایی‌که چندین عضو تیم می‌توانند به طور هم‌زمان روی یک پروژه کار کنند و به‌صورت زنده در کار یکدیگر شرکت کنند، جریان کار ساده می‌شود و روحیۀ کار تیمی افزایش پیدا می‌کند. این ویژگی را می‌توان یکی از بهترین دلایل برای آشنایی با نرم افزار Figma در نظر گرفت.

مؤلفه‌ها و سبک‌های خاص

نرم‌افزار Figma برای طراحان UI و UX این امکان را ایجاد می‌کند تا مؤلفه‌ها و سبک‌های قابل‌استفاده مجدد را به کار بگیرند. این قابلیت به طراحان اجازه می‌دهد تا عناصری مانند دکمه‌ها یا نوارهای ناوبری را یک‌بار طراحی کنند و سپس آنها را در صفحات یا پروژه‌های مختلف مستقر کنند. این یک صرفه‌جویی قابل‌توجه در زمان است و یکپارچگی طراحی را تضمین می‌کند و یک جنبه مهم از طراحی حرفه‌ای UI و UX به شمار می‌رود.

تابلوهای هنری و فریم‌ها

آشنایی با نرم افزار فیگما

در نرم افزار Figma فضای کار در فتوشاپ و فریم‌ها ویژگی‌های اساسی هستند که آن‌ها را به یکی از بهترین ویژگی‌های Figma برای طراحان UI/UX تبدیل می‌کنند. تابلوهای هنری به طراحان این امکان را می‌دهند که برای صفحه‌نمایش دستگاه‌های مختلف یا حالت‌های مختلف یک برنامه در یک پروژه سازماندهی و طراحی کنند. این مسئله به‌ویژه برای ایجاد طرح‌های منسجم در چندین پلتفرم مانند موبایل، تبلت و دسکتاپ مفید است و به ثبات در تجربه کاربری می‌انجامد.

در همین حال، فریم‌ها در Figma متنوع‌تر هستند و می‌توان از آنها در فتوشاپ برای ایجاد طرح‌بندی ساختاریافته استفاده کرد. آنها مانند محفظه‌هایی برای سایر عناصر طراحی عمل می‌کنند و طراحان را قادر می‌سازند تا عناصر را با هم گروه‌بندی کنند، محدودیت‌ها را تعیین کنند و نحوه تغییر اندازه محتوا و تغییر مکان در طرح‌های پاسخگو را تعریف کنند.

نمونه‌سازی

ویژگی نمونه‌سازی در نرم‌افزار فیگما یک نکته کلیدی است که آن را به یکی از بهترین ویژگی‌های فیگما برای طراحان UI و UX تبدیل می‌کند. این امکان ایجاد مدل‌های تعاملی را مستقیماً در این ابزار طراحی فراهم می‌کند و گردش کار را به طور قابل‌توجهی ساده‌تر می‌کند. همین ویژگی برای طراحی با UI و UX ضروری است و به طراحان این اجازه را می‌دهد تا تجربه کاربر را شبیه‌سازی کنند و فلوهای منو را بدون خروج از فیگما آزمایش کنند.

طراحی واکنش‌گرا

ایجاد طرح‌های واکنش‌گرا بدون هیچ مشکلی یکی از اصلی‌ترین دلایل آشنایی با نرم افزار Figma  است. این پلتفرم اجازه می‌دهد تا طرح‌ها به طور خودکار با اندازه‌های مختلف صفحه تنظیم شوند که برای ایجاد وب‌سایت‌ها و برنامه‌هایی که در هر دستگاهی خوب به نظر می‌رسند ضروری است.

با استفاده از ابزارهایی مانند محدودیت‌ها و شبکه‌های چیدمان، طراحان می‌توانند به‌راحتی طرح‌های خود را به‌گونه‌ای تنظیم کنند که انعطاف‌پذیر و پاسخگو باشد. این ویژگی تضمین می‌کند که طراحی‌های UI و UX روی همه چیز، از تلفن‌های هوشمند گرفته تا نمایشگرهای بزرگ، به‌خوبی کار می‌کنند، و Figma را به ابزاری مناسب برای طراحانی تبدیل می‌کند که نیاز به ایجاد رابط‌های همه‌کاره و کاربرپسند دارند.

تست و بازخورد کاربران

آشنایی با نرم افزار Figma

ویژگی تست و بازخورد کاربران نرم افزار فیگما یک جزء حیاتی و یکی از بهترین ویژگی‌های Figma است که برای طراحان UI و UX است. این قابلیت به طراحان اجازه می‌دهد تا نمونه‌های اولیه خود را برای بازخورد با سهام‌داران و کاربران به اشتراک بگذارند.

پلاگین‌ها و ادغام‌ها

یکی از ویژگی‌های Figma برای طراحان UI و UX استفاده از پلاگین‌ها و ادغام‌هایی است که به عملکرد اصلی آن اجازه می‌دهد و طیف وسیعی از نیازهای طراحی خاص و جریان‌های کاری را برآورده می‌کند. دردسترس‌بودن پلاگین‌های مختلف درجه بالایی از سفارشی‌سازی و کارایی را به طراحان ارائه می‌دهد.

طرح‌بندی خودکار

از دیگر ویژگی‌های figma طرح‌بندی خودکار است که در بین بهترین ویژگی‌های این نرم‌افزار برای طراحان UI و UX قرار می‌گیرد و این امکان ایجاد طرح‌های انعطاف‌پذیر را فراهم می‌کند که به‌صورت پویا با تغییرات محتوا سازگار می‌شوند. در طراحی عناصر UI مانند فهرست‌ها یا منوهای پیمایش که در آن اندازه و ساختار محتوا ممکن است متفاوت باشد، این قابلیت بسیار ارزشمند است.

طرح‌بندی خودکار با خودکار کردن تغییر اندازه و تغییر مکان عناصر، در زمان و تلاش صرفه‌جویی می‌کند و تضمین می‌کند که طراحی بدون توجه به تغییرات محتوا، سازگار و از نظر بصری جذاب باقی می‌ماند و اگر شما قصد دارید رابط‌هایی طراحی کنید که هم از نظر زیبایی‌شناختی جذاب و هم از نظر عملکردی قوی باشند بهترین گزینه آشنایی با نرم افزار Figma است.

ورژن کنترل

ویژگی دیگر پلتفرم فیگما برای طراحان توانایی نگهداری یک رکورد دقیق از تمام نسخه‌های طراحی است که به طراحان اجازه می‌دهد در صورت نیاز به‌راحتی به تکرارهای قبلی بازگردند. این مسئله به‌ویژه برای ردیابی تغییرات و مدیریت مراحل مختلف یک پروژه طراحی مفید است.

دستگاه کنترل نسخه در Figma تضمین می‌کند که هیچ کاری از بین نمی‌رود و به درک واضحی از چگونگی تکامل یک طراحی اجازه می‌دهد. این ابزار ارزشمندی برای حفظ سازمان و ثبات در پروژه‌های پیچیده و تسهیل همکاری و تصمیم‌گیری در تیم‌های طراحی است.

قالب‌های رابط کاربری

آشنایی با نرم افزار Figma

در نرم‌افزار Figma قالب‌های رابط کاربری ویژگی‌های برجسته‌ای هستند که برای طراحانی که با UX و UI کار می‌کنند بسیار سودمند هستند. این قالب‌ها انواع عناصر ازپیش‌طراحی‌شده مانند دکمه‌ها و نمادها را ارائه می‌دهند که برای صرفه‌جویی در زمان و اطمینان از ثبات در طراحی‌ها عالی هستند. آنها را می‌توان به‌راحتی متناسب با نیازهای پروژه خاص طراحی کرد و در نتیجه انعطاف‌پذیری در طراحی‌ها را فراهم کرد.

خروجی در فرمت‌های مختلف

در آخر باید به ویژگی دریافت خروجی در فرمت‌های مختلف اشاره کرد که یکی از ویژگی کلیدی نرم‌افزار figma است و برای طراحان UI و UX ضروری است. امکان گرفتن خروجی در قالب‌ها و وضوح‌های مختلف، واگذاری طرح‌ها به توسعه‌دهندگان را ساده می‌کند. با Figma، طراحان می‌توانند به‌سرعت تصاویر، آیکون‌ها و سایر عناصر طراحی را به انواع فایل‌های ضروری مانند XD، PNG، JPG، SVG یا PDF تبدیل کنند و از آنها خروجی بگیرند.

مزایا و معایب نرم افزار figma

برای آشنایی با نرم افزار Figma باید با مزایا و معایب آن نیز آشنا باشید. در بخش پایانی این مقاله نگاهی کوتاه داریم به برخی از مهم‌ترین مزایا و معایب این نرم افزار که طراحان رابط کاربری باید با آن آشنا باشند.

مزایا

  • ویرایش همزمان: چند طراح می‌توانند به طور هم‌زمان روی یک پروژه کار کنند، کار تیمی را تقویت کرده و فرایند طراحی را ساده می‌کنند.
  • اشتراک‌گذاری آسان فایل: ارسال ایمیل فایل‌های حجیم را فراموش کنید. طرح‌ها را با یک پیوند ساده به اشتراک بگذارید یا آنها را برای بازخورد مشتری یا ذی‌نفعان جاسازی کنید.
  • دسترسی مبتنی بر وب: بدون نیاز به نصب نرم‌افزار کاربران می‌توانند از هر دستگاهی با مرورگر وب به فیگما دسترسی داشته باشند.
  • سازگاری بین پلتفرم: نرم‌افزار Figma به طور یکپارچه در ویندوز، مک به‌راحتی کار می‌کند و حتی دارای برنامه‌های تلفن همراه است.
  • فضای ذخیره‌سازی ابری: طرح‌ها به طور خودکار در فضای ابری ذخیره می‌شوند و این قابلیت خطر ازدست‌رفتن داده‌ها را از بین می‌برد و دسترسی آسان از هر نقطه را تضمین می‌کنند.
  • رابط کاربرپسند: نرم‌افزار Figma به دلیل رابط بصری و تمیز خود شناخته شده است که یادگیری آن را حتی برای مبتدیان آسان می‌کند.
  • دارای کتابخانه گسترده افزونه: قابلیت‌های پلتفرم فیگما را با طیف وسیعی از افزونه‌ها برای نیازهای طراحی خاص، واردکردن داده‌ها و موارد دیگر می‌توان گسترش داد.
  • دارای طرح‌های رایگان در دسترس: طراحان با طرح‌های رایگان نرم‌افزار Figma خیلی راحت می‌توانند شروع کنند که ویژگی‌های کافی برای پروژه‌های کوچک‌تر یا استفاده فردی ارائه می‌دهد.

معایب

آشنایی با نرم افزار Figma

  • وابستگی به اینترنت: پلتفرم Figma یک ابزار مبتنی بر وب است، بنابراین اتصال به اینترنت پایدار بسیار مهم است. این می‌تواند برای کاربرانی که دسترسی به اینترنت نامطمئن دارند یا کسانی که نیاز به کار آفلاین برای مدت طولانی دارند، یک نقطه‌ضعف باشد.
  • منحنی یادگیری بالقوه: این پلتفرم درحالی‌که کاربرپسند است اما طیف وسیعی از ویژگی‌ها را دارد. کاربران جدید ممکن است مدتی طول بکشند تا با همه عملکردها راحت شوند و به طور مؤثر در فضای کاری پیمایش کنند.
  • ملاحظات همکاری: همکاری یک نقطه قوت است، اما اعضای تیم نیاز به داشتن حساب‌های Figma و به طور بالقوه ‌اشتراک‌گذاری فایل آنلاین دارند که ممکن است برای همه در همه شرایط ایده‌آل نباشد.
  • هزینه‌های اشتراک: طرح رایگان نقطه شروع خوبی را ارائه می‌دهد، اما برای تیم‌های بزرگ‌تر یا پروژه‌هایی با نیازهای خاص، برنامه‌های پولی با ویژگی‌ها و فضای ذخیره‌سازی افزایش‌یافته هزینه اشتراک دارند.

جمع‌بندی آشنایی نرم افزار Figma

آشنایی با نرم افزار Figma به شما کمک می‌کند تا طراحی و دیزاین صفحات وب‌سایت را مطابق با نیاز پروژه انجام دهید. این ابزار کاربردی یکی از مهم‌ترین ابزارهای طراحی UI/UX است که متخصصان این حوزه از آن استفاده می‌کنند. در این مطلب نگاهی اجمالی به این نرم‌افزار و ویژگی‌های آن داشتیم؛ امیدواریم که این توضیحات برای شما مفید واقع شده باشد.

شرکت رنگین کمان (RKWeb) مجری ده‌ها پروژه موفق طراحی سایت در شیراز به‌صورت اختصاصی، تمامی خدمات مربوط به طراحی و توسعه وب را برای شما پوشش می‌دهد و در تمامی مراحل راه‌اندازی و گسترش یک آنلاین‌شاپ همراه شما خواهد بود. جهت دریافت مشاوره با شماره‌تلفن: ۰۹۳۵۷۸۷۱۲۸۰ در تماس باشید!

شاید به این محصولات علاقه مند باشید

نظر خود را بیان کنید