طراحی سايت مينيمال

نویسنده مطلب : مدیر سیستم
1402/10/11
682
+ 0 | - 0

در بحث ظاهر و شمایل وب‌سایت، همیشه تجربه رابط کاربری مقدم بر هر مورد دیگری است. هر قدر وبسایت شما برای کاربران جذاب‌تر و کارکردن با آن ساده‌تر باشد، تجربه موفق‌تری از مراجعه به وب‌سایت شما خواهد داشت. زمینه فعالیت و نام چنین سایتی، تا ابد در ذهن کاربر ثبت می‌شود. مسیر طراحی سایت امروزه رو به طراحی ساده و کاربردی پیش می‌رود و بسیاری از افراد طراحی سایت مینیمال را ترجیح می‌دهند.

با در نظر گرفتن سلیقۀ مشتریان، بسیاری از طراحان، گرایش به طراحی‌های ساده و مینیمالیستی پیدا کرده‌اند. این روش طراحی بر مبنای حذف موارد اضافی و غیر ضروری و همچنین ساده‌سازی است. امروزه سایت‌های مینیمال، با استقبال بسیار خوبی از دید کاربران روبه‌رو شده‌اند. در این مقاله از رنگین‌کمان، به معرفی اصول طراحی مینیمال می پردازیم. اگر شما هم مشتاق یادگرفتن نکاتی در این خصوص هستید، خواندن این مقاله را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

طراحی سایت مینیمال چیست؟

شاید شما هم با شنیدن کلمه طراحی مینیمال، تصور کنید این سبک از طراحی برای وب‌سایت‌های هنری مناسب است. اما برای وبسایت‌هایی با زمینه‌های گوناگون از جمله وب‌سایت‌های شرکتی، شخصی، هنری و... استفاده می‌شود. مزیت این طراحی حذف مواردی است که حواس کاربر را پرت می‌کند.

Minimal site design

اتفاقا، اصل مهمی در طراحی همین جحذف موارد غیر ضروری است. طراح سایت باید قبل از حذف، المان‌هایی را بیابد که با حذف آنها، مشکلی در طراحی سایت به وجود نیاید. در بحث طراحی مینیمال، الویت با مخاطب است. طراحی سایت مینیمال به این نکته توجه دارد که، کاربر به راحتی بتواند با بخش های ضروری سایت رابطه برقرار کند؛ پس یادگیری اصول طراحی مینیمال، باعث پیشرفت شما می شود.

نکات مهم در طراحی سایت مینیمال

قبل از اینکه دست به کار طراحی شوید،بهتر است درک عمیقی از  نتیجه کار داشته باشید. این امر موجب تعیین المان‌های سایت می شود. پس از مشخص کردن المان های اصلی وبسایت خود، نسبت به طراتحی اقدام نکنید. قبل از آن بایستی، اقدام به رسم چارچوب اصلی وبسایت روی کاغذ کنید. هرچه دقت بیشتری در این مرحله داشته باشید، در مرحله قبل راحت تر خواهید بود. برای تعیین المان های ضروری سایت، می توانید از نرمک افزار نمیز کمک بگیرید و یا روی کاغذ آن ها را رسم کنید. در ادامه به مهم‌ترین نکات در طراحی یک سایت مینیمال، اشاره می‌کنیم.

·         طراحی ساده

ویژگی بارز سبک مینیمال، طراحی ساده آن است؛ اما به این مورد توجه کنید که کاربری سایت را نیز مهم بدانیم و این مورد را فدای مینیمالیست نکنیم. هدف اصلی طراحی سایت مینیمال، بالا بردن تجربه موفق رابط کاربری است. در صورت رعایت نکردن این نکته، سایت ما عملکرد موفقی نخواهد داشت. سبک مینیمال یعنی جذب کاربران در عین سادگی.

به عنوان مثال طراحی مینیمال، به صفحه اول موتور جست و جوی گوگل دقت کنید. طراحی این صفحه با استفاده از حداقل المان‌های ممکن انجام شده است. هر کاربر بعد از ورورد به آن، سریعا هدف سایت را درک می کند و با آن ارتباط برقرار می کند. این المان ها عبارتند از: یک باکس جهت جست و جوی عبارت مورد نظر، آیکون ذره‌بین برای شروع جست‌وجو. چنین طراحی ساده و اصولی به دور از پیچیدگی، نیاز هر مخاطبی را رفع می کند. برای آشنایی بیشتر با مسائل طراحی مطلب: "تفاوت UI و UX" را بخوانید.

·         بهینه سازی محتوا

همانگونه که از قبل هم گفتیم، یکی از اصول طراحی مینیمال، حذف موارد غیر ضروری می باشد. به همین دلیل، باید به بهینه بودن محتوای وبسایت مخصوصا صفحه اول توجه ویژه داشت. موقع طراحی کردن، باید به موارد اصلی توجه کرد و آنها را در معرض دید مخاطب قرار داد. در این بخش، تشخیص محتوای اصلی از غیر اصلی مهم ترین نکته می باشد. شرکت رنگین کمان خدمات سئو در شیراز را به‌صورت حرفه‌ای به مشتریان ارائه می‌دهد.

·         استفاده از رنگ‌ها

همانطور که می دانید، رنگ ها محور اصلی طراحی سایت به شمار می آیند. در طراحی سایت مینیمال، به کاربردن و استفاده صحیح از رنگ ها، باعث ایجاد رابط کاربری عالی می شود. اگر به وبسایت های مینیمال نگاه کرده باشید، از یک یا دو رنگ اصلی در طراحی استفاده کرده اند. استفاده بیش از حد از رنگ ها و طرح هخای شلوغ، باعث پیچیدگی شده و کاربران را سردرگم می کند. بهتر است در سبک مینیمال، از رنگ های پاستیلی و روشن کمک بگیرید.

·         استفاده از فضای سفید

یکی از عوامل ایجاد تفاوت بین سایت های غیر مینیمال و مینیمال، استفاده از فضای سفید می باشد. برای ساده سازی طراحی، نیاز است تا با مقداری از فضای سفید، دور آن کادر کشی شود. همین فضای سفید، باعث ایجاد یک الگوی ساده و در عین حال قابل توجه در سایت می شود.

·         تایپوگرافی

شاخص مهم بعدی در طراحی سایت مینیمال، تایپوگرافی است. تصاویر یک سایت در نظر کاربران جلوه بسیاری دارد. اما در دیزاین مینیمالیست، استفاده از تصاویر به شدت محدود است. به همین علت، تایپوگرافی راه چاره است. فونت های جذاب و توپر، به صفحات سایت شما زیبایی می بخشند و آنها را پر نشان می دهند. استفاده از فونت های خاص، باعث افزایش جذابیت طراحی سایت می شود؛ اما هنگام استفاده از هر نوع فونت، دقت داشته باشید که حجم فونت ها زیاد نباشد. زیرا باعث کاهش سرعت سایت می شود. 

.          آیکون ها

در طراحی، چه مینیمال و چه غیر مینیمال، آیکون ها تاثیر شگفت انگیزی دارند. زیرا بدون نوشته هم، به راحتی می توانیم منظور خود را به کمک آیکون ها بیان کنیم. امروزه، به دلیل استفاده زیاد از شبکه های اجتماعی توسط مردم، دقت افراد به شکل، ظاهر و نوع آیکون ها هم بالا رفته است. آیکون ها در طراحی سایت، نه تنها باعث افزایش جذابیت، بلکه سادگی و قابل فهم بودن را به دنبال دارند. در طراحی های مینیمال، باید به دنبال آیکون های ساده و در عین حال جذاب و متناسب با رنگ های اصلی سایت باشیم. از این طریق می توانیم کاربران را به سایت خود جذب کنیم.

Minimal site design 1

طراحی سایت مینیمال برای چه کسب‌وکارهایی مناسب است؟

طراحی سایت مینیمال با تاکید بر سادگی، روانی و تمرکز بر محتوای اصلی، برای طیف وسیعی از کسب‌وکارها مناسب است. اما برخی از کسب‌وکارها به دلیل ماهیت خود، بیشترین بهره را از این سبک طراحی می‌برند:

  • کسب‌وکارهای کوچک و استارت‌آپ‌ها: طراحی مینیمال به دلیل هزینه ساخت کمتر و سرعت بارگذاری بالاتر، برای کسب‌وکارهای کوچک و استارت‌آپ‌ها ایده‌آل هستند. این سبک طراحی به آن‌ها کمک می‌کند تا با بودجه محدود، حضوری حرفه‌ای در دنیای آنلاین داشته باشند.
  • کسب‌وکارهای خلاقانه: عکاسان، طراحان گرافیک، هنرمندان و سایر افراد شاغل در حوزه خلاقیت، با استفاده از دیزاین مینیمال می‌توانند آثار خود را به بهترین شکل به نمایش بگذارند. سادگی طراحی، باعث می‌شود تمرکز بیننده تنها روی آثار هنری باشد.
  • کسب‌وکارهای خدماتی: مشاوران، مربیان، و سایر ارائه دهندگان خدمات می‌توانند با استفاده از این مدل سایت‌ها، تخصص و خدمات خود را به صورت شفاف و موثر به مشتریان معرفی کنند.
  • کسب‌وکارهای محصول محور: فروشگاه‌های آنلاین محصولات می‌توانند با استفاده از این سبک طراحی، محصولات خود را بهتر به نمایش بگذارند.
  • کسب‌وکارهایی که می‌خواهند بر پیام اصلی تمرکز کنند: اگر کسب‌وکار شما پیام خاصی را می‌خواهد به مخاطبان خود انتقال دهد، دیزاین مینیمال می‌تواند به شما کمک کند تا این پیام را به صورت واضح و بدون هیچ گونه حواس‌پرتی منتقل کنید.

سادگی و روان‌بودن طراحی، تجربه کاربری بهتری را برای کاربران فراهم می‌کند. این نوع سایت‌ها به دلیل حجم کمتر فایل‌ها، سرعت بارگذاری بالاتری دارند. این شیوۀ طراحی طراحی می‌تواند به بهبود رتبه سایت در نتایج جستجوی گوگل کمک کند. این سبک همچنین ظاهری مدرن و حرفه‌ای دارد.

به‌طور خلاصه انتخاب سبک طراحی سایت به عوامل مختلفی مانند نوع کسب‌وکار، مخاطبان هدف و بودجه بستگی دارد.

نتيجه‌گيری

در این مقاله راجع به دیزاین مینیمال که این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده است صحبت کردیم. اصول و تکنیک های آن را بیان کردیم. اگر می خواهید به طراح سایت حرفه ای تبدیل شوید، حتما یک نمونه کار طراحی سایت مینیمال آماده کنید و برای نماش به مشتریان و کارفرمایان در نمونه کارهای خود قرار دهید.

شرکت رنگین کمان (RKWEB)؛ ارائه‌دهندۀ خدمات توسعه وب و طراحی سایت در شیراز به‌صورت اختصاصی با سابقه‌ای طولانی در این حوزه از صفر تا صد راه‌اندازی و گسترش یک کسب و کار اینترنتی را برای شما پوشش می‌دهد. جهت دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌تلفن: 09357871280 تماس حاصل فرمایید.

شاید به این محصولات علاقه مند باشید

نظر خود را بیان کنید