نکات انتخاب دامنه مناسب و نحوه ثبت آن

نویسنده مطلب : مدیر سیستم
1402/5/8
238
+ 0 | - 0

نکات انتخاب دامنه مناسب و نحوه ثبت آن

دامنه در واقع همان آدرس مورد نظری است که افراد در URL مرورگر تایپ می کنید تا سایت مورد نظر خود را دریافت کنند. هر سایتی دارای یک سری رشته اعدادی بسیار طولانی است که آدرس به وسیله ی آن شناخته و شناسایی می شود ، به این رشته اعدادی IP می گویند .

این رشته اعدادی IP به دلیل طولانی بودن بیش ازحد، کار را برای کاربران سخت می کند، در نتیجه برای رفع این مشکل برای هر آدرس اینترنتی یا نام مشخص تعیین شده در نظر گرفته می شود که همان دامنه می باشد. در ادامه با ما برای دانستن نکاتی برای انتخاب دامنه مناسب، انواع آن ، نحوه خرید و ثبت آن همراه باشید .

انتخاب دامنه مناسب برای وب سایت

قدم اول

خرید و ثبت دامنه اولین مرحله برای راه اندازی یک سایت می باشد. در قدم اول برای ثبت دامنه ، باید یک ثبت کننده مناسب و معتبر انتخاب کنیم .  بهتر است نام دامنه ای که انتخاب می کنید ساده و کوتاه باشد و به موضوع کسب و کارتان مرتبط باشد . دامنه قبل از ثبت نهایی، باید یک دور با دقت چک شود تا غلط املایی نداشته باشد زیرا بعد از ثبت قابل ویرایش نیست. برای راحت تر دیده شدن سایت بهتر است از دامنه هایی همچون .com  که بسیار رایج و پرطرفدار است استفاده کنید.

انتخاب دامنه مناسب

قدم دوم

استفاده از ابزار های جستجوی دامنه، اگر نمی دانید دامنه ی شما قبلا انتخاب و ثبت شده است یا نه می توانید از شرکت های که ابزار جستجوی دامنه دارند کمک بگیرید، این ابزار با استفاده از موتور جستجوگر به شما نشان می دهد ، دامنه مورد نظر شما ثبت شده است یا خیر .

قدم سوم

پس از تشخیص دامنه اگر دامنه آزاد بود میتوانید آنرا ثبت نمایید و به نام خود ثبت کنید. اگر قصد تجار و راه اندازی کسب و کار گسترده ای دارید بهتر است دامنه خود را در چندین پسوند مختلف خریداری و ثبت کنید.

قدم چهارم

پس از مراحل ثبت اکنون به مرحله فرایند خرید نام دامنه رسیدیم. ابتدا باید در وب سایت ارائه دهنده دامنه ثبت نام کنید و پس از آن وارد حساب کاربری خود شوید. قبل از ثبت نهایی دامنه به جزئیاتی که ارائه دادید حتما توجه کنید زیرا ممکن است پس از خرید دامنه ، از شما اطلاعاتی که وارد کردید را بخواهند و اگر درست نباشند سایت در بدترین حالت یعنی تعلیق قرار می گیرد. پس از خرید و ثبت دامنه هزینه به ایمیل شما ارسال خواهد شد، این فرایند 24 تا 48 طول می کشد.

مدیریت کننده دامنه ها چه کسی است؟

شاید برایتان سوال باشد دامنه ها توسط چه کسی مریریت می شوند؟! نام  دامنه ها را Domain registries ثبت ومدیریت می کند  اما رزرو ایجاد نام دامنه را به ثبت کنندگان دامنه واگذار می کند.

اگر کسی بخواهد یک سایت را ایجاد کند اول باید نام دامنه مدنظر را در یک Registrar  ثبت کند. در حال حاضر که شما این مطلب را می خوانید بیش از 300 ملیون دامنه ثبت شده است.  بر اساس وب‌سایت domaintools.com حدود 350 میلیون نام دامنه ثبت شده در جهان وجود دارد و هزاران نفر هر روز مشغول ثبت هستند و بیش از 1 میلیون دامنه نیز با هویت ایرانی ثبت شده اند.

تفاوت هاست و دامنه مناسب

دامنه و میزبانی وب چه تفاوت هایی دارند ؟

( Host و Domain)  وجود این دو برای ایجاد یک وب سایت مهم و بسیار ضروری است، البته این دو سرویس با هم خریداری نمی شوند و باید هرکدام را از شرکت های جدا گانه ای خریداری کنید. 

انواع دامنه ها

پسوند های مختلفی برای دامنه وجود دارد مانند org، net، infoو ir وجود دارد اما معروف ترین ومورد استفاده ترین آن ها .com است. این پسوند ها با توجه به کاربرد های مختلفی که دارند می توانند در موقعیت مورد نظر  به درستی انتخاب شوند. دامنه ها انواع مختلفی دارند از جمله:

دامنه سطح بالا و دامنه سطح بالای کشوری و دامنه ی سطح بالای عمومی. در ادامه هر کدام را معرفی خوهیم کرد .

دامنه سطح بالا:

دامنه سطح بالا یا TLD، پسوند های دامنه عمومی هستند که در بالا ترین سطح سیستم نام  دامنه جای دارند . در انتخاب TLD آزاد هستید اما مشهور ترین ترین آن ها  .Com، org و .net می باشند. برخی از TLD ها مانند biz، clubو agency به دلیل مشهور نبودن زیاد برای عموم توصیه نمی شو .

دامنه سطح بالای کشور :

دامنه سطح بالای کد کشور یا ccTLD نام دامنه های خاص و اختصاصی هرکشور می باشد مانند UK که مختص انگلستان ،aeعربستان سعودی ، auاسترالیا و ir که مختص ایران می باشد. در این مورد اگر به غیر از پسوند های مورد نظر بخواهید از  .com استفاده کنید و قبلا آن را گرفته باشند شما می توانید از انواع دیگر دامنه ها استفاده کنید.

خرید دامنه مناسب

دامنه عمومی سطح بالا

دامنه های سطح بالای عمومی یا  gTLD  جزء دامنه های قدیمی محسوب می شوند که به آن ها عادت کرده ایم و در روزمزه زیاد از آن ها استفاده می کنیم مانند: com ، .edu، .info، .org

سخن پایانی

انتخاب یک دامنه مناسب بخشی مهم برای ایجاد یک سایت می باشد، در واقع تعیین کننده عملکرد سایت می باشد. ما سعی کردیم در این مطلب فرآیند خرید و ثبت و نکات مهم برای انتخاب دامنه مناسب را برای شما شرح دهیم. امیدواریم که مطالب ذکر شده مورد پسند شما واقع شده باشد. شما می توانید برای صفر تا صد مراحل رشد دیجیتال کسب و کارتان از شرکت طراحی وب رنگین کمان در شیراز و سراسر ایران کمک بگیرید. کافی است با شماره 09357871280 تماس حاصل کنید.

 

شاید به این محصولات علاقه مند باشید

نظر خود را بیان کنید