10 مورد از ابزارهای طراحی ui و ux

نویسنده مطلب : مدیر سیستم
1403/1/29
44
+ 0 | - 0

ابزارهای طراحی ui و ux همان ابزارهایی هستند که ظاهر، انیمیشن، محل قرارگیری دکمه‌ها و مواردی از این دست به طور مستقیم به آنها بستگی دارد. همان‌طور که می‌دانید چیزی که در وهلۀ اول توجه کاربران را به یک وب‌سایت جلب می‌کند ظاهر و جذابیت بصری آن است. به همین جهت این بخش از طراحی سایت اهمیت بسیار زیادی دارد.

با در نظر گرفتن اهمیت این موضوع در این مطلب قصد داریم 10 مورد از ابزارهای طراحی ui و ux را به شما معرفی کنیم و مزایا و معایب آنها را شرح بدهیم. اگر به مطالب آموزشی طراحی وب علاقه دارید تا پایان با رنگین‌کمان همراه باشید!

چرا باید ابزارهای طراحی UI و UX آشنا باشیم؟

  1. طراحی رابط کاربری یا UI به فرایند ایجاد طرح‌بندی بصری، عناصر و تعاملات یک محصول دیجیتالی مانند وب‌سایت، برنامه یا نرم‌افزار اشاره مستقیم دارد. طراحان رابط کاربری مسئول طراحی زیبایی بصری و ظاهر از جمله رنگ‌ها، تایپوگرافی، آیکن‌ها، دکمه‌ها و سایر عناصر گرافیکی هستند. هدف از طراحی UI ایجاد رابطی است که از نظر بصری جذاب، آسان و برای درک کارآمد باشد.
  2. طراحی تجربه کاربری یا UX بر ایجاد محصولات دیجیتالی تمرکز کرده است که کاربرپسند، کارآمد و لذت‌بخش هستند. طراحان UX مسئول درک نیازها، رفتارها و ترجیحات کاربران مورد هدف هستند و رابط را به‌گونه‌ای طراحی می‌کنند که این نیازها را برآورده کند و تجربه مثبتی ارائه دهد.
  3. طراحان UX از نزدیک با طراحان UI، توسعه‌دهندگان و سایر ذی‌نفعان کار می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که رابط کاربری مورد رضایت کلی کاربران قرار گرفته است.
  4. برای ایجاد طرح‌های جذاب، کاربردی و کاربرپسند به ابزارهای مختلفی نیاز دارید. ابزارهای طراحی UX به Wireframing، نمونه‌سازی اولیه، سیستم‌های طراحی ساختمان، توسعه برنامه‌های تلفن همراه و سایر وظایف کمک می‌کنند. این ابزارها درنهایت به کاربران نهایی کمک می‌کند تا به‌راحتی با محصولات دیجیتالی ارتباط برقرار کنند.
  5. به‌عنوان یک طراح UI/UX حتماً متوجه شده‌اید که استفاده از ابزارهای طراحی UX طیف وسیعی از مزایا را ارائه می‌دهد که روند کلی طراحی را بهبود می‌بخشد. به‌خاطر داشته باشید، ویژگی‌های نرم‌افزار طراحی UX بر مزایای خاصی که به دست خواهید آورد تأثیر می‌گذارد.

این موارد اصلی ترین دلایل برای آشنایی با این ابزارهای کاربردی هستند. برای درک بهتر توضیحات این بخش مطلب: "UI و UX چیست و چه تفاوت هایی دارد؟" را مطالعه کنید.

بهترین ابزارهای طراحی ui و ux

ابزارهای طراحی ui و ux

ابزارهای طراحی UI و UX چیزی بیش از یک نرم‌افزار هستند. آنها کاتالیزورهایی هستند که تفکر طراحی را به نتایج ملموس تبدیل می‌کنند و طراحان را قادر می‌سازند تا به ایده‌های خود جان بدهند و مفاهیم انتزاعی را به طرح‌های تعاملی تبدیل کنند که با کاربران نهایی طنین‌انداز می‌شود. آنها همچنین به‌عنوان زمینه‌های آزمایشی عمل می‌کنند که می‌توانید این طرح‌ها را اصلاح، تکرار و کامل کنید.

یک رابط کاربری خوب ساخته شده به طور بالقوه می‌تواند نرخ تبدیل وب‌سایت را تا 200٪ افزایش دهند. طراحی UX حتی چشمگیرتر و بهبود یافته می‌تواند تبدیل ها را تا 400% افزایش دهد. علاوه بر این، یک مطالعه نشان داد که 94٪ از اولین برداشت ها از وب سایت یک برند مربوط به طراحی است.

بنابراین، بیایید با دنیای ابزارهای طراحی ui و ux که آینده تجربیات دیجیتال را شکل می دهند بیشتر آشنا شویم!

Sketch

ابزارهای طراحی ui و ux

Sketch یک ویرایشگر گرافیک برداری است که برای طراحی، انواع قاب، نمونه‌سازی اولیه و دستیابی به طراحی استفاده می‌شود. اساساً همه چیزهایی که برای زنده کردن طرح‌های خود به آنها نیاز دارید. Sketch که یک پلتفرم طراحی UX و UI قدرتمند و انعطاف‌پذیر است و برای طراحی مشترک ساخته شده. این ابزار به‌عنوان یک ابزار استاندارد صنعتی و ایده‌آال برای طراحان مبتدی و پیشرفته در نظر گرفته شده است. Sketch فقط با macOS سازگار است.

Proto.io

یک ابزار نمونه‌سازی مبتنی بر وب و بدون کدنویسی است که به شما این امکان را می‌دهد تا نمونه‌های اولیه تعاملی با وفاداری بالا و در زمان رکورد ایجاد کنید. Proto.io "نمونه‌سازی برای همه" را وعده می‌دهد. این ابزار طراحی رابط کاربری که در بین طراحان، مدیران محصول و بازاریابان به طور یکسان محبوب است، به دلیل رابط بصری drag&drop، منحنی یادگیری تقریباً مسطح، و کتابخانه گسترده‌ با اجزای آماده برای استفاده از قالب‌ها و دارایی‌های دیجیتال محبوبیت زیادی دارد.

AdobeXD

AdobeXD در بین ابزارارهای طراحی ui و ux جایگاه ویژه‌ای دارد. این ابزار توسط بسیاری به‌عنوان ابزار طراحی پیشرو در نظر گرفته شده است و بسیار سریع، قدرتمند و کاربردی است. از ایده‌های اولیه و طراحی‌های کوچک گرفته تا انیمیشن‌های چشمگیر و نمونه‌های اولیه واقعی، AdobeXD شما را در کل فرایند طراحی UX و UI همراهی می‌کند.

UXPin

یک ابزار طراحی UX و UI محبوب است که توسط طراحان جدید و باتجربه به طور یکسان استفاده می‌شود. UXPin قادر به ارائه نمونه‌ تعاملی است و بدون نیاز به مهارت کدنویسی شما می‌توانید با نرم‌افزارهای اسکچ یا فتوشاپ که همه افراد با آن آشنا هستند از آن استفاده کنید.

Marvel

ابزارهای طراحی ui و ux

تمام عملکردهای اصلی را که برای طراحی و ساخت محصولات دیجیتالی نیاز دارید، از جمله وایرفریم، نمونه‌سازی اولیه و مشخصات طراحی در Handoff موجود است. این برنامه با پلتفرم کاربرپسند و بصری خود، ابزار طراحی UX و UI ایدئال برای مبتدیان است. Marvelیک ابزار مبتنی بر وب است که در مرورگر کار می‌کند، بنابراین نیازی به دانلود یا نصب چیزی ندارید. مارول همچنین با بسیاری از ابزارهای طراحی محبوب دیگر ادغام می‌شود تا به شما کمک کند کار خود را تقویت کنید.

فیگما (Figma)

فهرست ابزارهای طراحی ui و ux بدون Figma ناقص و ناکامل است. فیگما یک ابزار طراحی رابط مبتنی بر مرورگر است که طراحی و نمونه‌سازی سریع و روان را تقویت می‌کند. درست مانند Sketch و AdobeXD، Figma یک ویرایشگر گرافیک برداری است. اگر به دنبال ابزاری همه‌جانبه برای پوشش‌دادن همه چیز از ایده‌پردازی گرفته تا نمونه‌سازی تعاملی هستید ابزار Figma ایدهآل است.

فیگما در یک رابط بصری لذت‌بخش قرار گرفته است و اگر از آن استفاده می‌کنید حتماً FigJam را نیز امتحان کنید! ابزار تخته سفید آنلاین Figma برای ایده‌پردازی مشترک، طوفان فکری و کارگاه‌ها کاربرد زیادی دارد.

InVisionStudio

استودیو InVision ادعا می‌کند که قدرتمندترین ابزار طراحی صفحه‌نمایش در جهان است که همه چیزهایی را که برای ترسیم، قاب‌های سیمی، نمونه اولیه و متحرک‌سازی نیاز دارید فراهم می‌کند. بخشی از مجموعه ابزارهای طراحی مشترک InVisionStudio با یک ابزار طراحی مبتنی بر برداری بصری، یک بوم بی‌نهایت، و بسیاری از ویژگی‌های نمونه‌سازی سریع چشمگیر و انیمیشن‌های داخلی ارائه می‌شود. این برنامه با سازگاری با MacOS و Windows یکی از محبوب‌ترین ابزارهای طراحی ui و ux برای طراحان حرفه‌ای است.

Zeplin

یک نرم‌افزار که شکاف بین طراحان UX/UI و توسعه‌دهندگان فرانت‌اند را پر می‌کند. وجود یک فضای کاری سازمان‌یافته برای انتشار طرح‌های شما و تولید مشخصات، دارایی‌ها و تکه‌های کد برای انتقال نرم‌افزار توسعه‌دهنده همان چیزی است که این هدف را محقق می‌کند. به این ترتیب، طراحان UX و UI با همکاری نزدیک با توسعه‌دهندگان کار می‌کنند. با وجود این برنامه، ارائه مشخصات فنی به توسعه‌دهندگان برای توسعه طرح‌های شما دقیقاً همان‌طور که شما آنها را تصور می‌کنید امکان‌پذیر است. Zeplin تمام این فرایند را انجام می‌دهد و شما به‌سادگی طرح‌های تمام شده خود را در پلتفرم منتشر می‌کنید و انتخاب می‌کنید که برای چه پلتفرمی طراحی ‌کنید.

OrigamiStudio

ابزارهای طراحی ui و ux

یک نرم‌افزار طراحی رابط کاربری رایگان است که توسط اپلیکیشن فیس‌بوک ایجاد و توزیع شده است. این ابزار نمونه‌سازی طراحان را قادر می‌سازد تا به‌سرعت رابط‌های تعاملی بسازند و به اشتراک بگذارند. OrigamiStudio که در ابتدا برای طراحان فیس‌بوک ساخته شده بود، اکنون به‌صورت رایگان برای کاربران macOS در دسترس است.

ابزار پیچیده OrigamiStudio منحنی یادگیری نسبتاً شیب‌داری دارد، بنابراین ما آن را به‌عنوان اولین ابزار طراحی UX و UI توصیه نمی‌کنیم. اما برای طراحان پیشرفته‌ای که به دنبال ایجاد نمونه‌های اولیه پویا هستند یک برنامۀ کاربردی و مهم است.

Uizard

Uizard یک پلتفرم طراحی UI برای کسانی است که می‌خواهند محصولات دیجیتالی ایجاد کنند؛ اما تخصص طراحی پیشرفته ندارند. این یک ابزار جامع UX و UI است که شامل ایده‌پردازی، نمونه‌سازی سریع و استایل UI است. Uizard همچنین دارای طیف قدرتمندی از ویژگی‌ها و عملکردهای هوش مصنوعی است. Uizard به دلیل منحنی یادگیری بسیار ساده خود متمایز است و طبق توضیحات وب‌سایت سازنده، اگر می‌توانید از GoogleSlides، Keynote یا Powerpoint استفاده کنید، می‌توانید به‌راحتی از Uizard استفاده کنید.

Justinmind

Justinmind یک پلت فرم توسعه اپلیکیشن است که به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا نمونه‌های اولیه و وایرفریم‌های سازگار با اندازه‌های مختلف صفحه‌نمایش و دستگاه‌ها را بسازند. این نرم‌افزار به شما امکان می‌دهد نمونه‌های اولیه قابل کلیک ایجاد کنید و سپس با شبیه‌سازی‌های کاملاً کاربردی، بدون تایپ یک خط کد، فرایند را ادامه بدهید.

Treejack

ابزارهای طراحی ui و ux

Treejack به شما این امکان را می‌دهد که تشخیص دهید افراد در هنگام تماشای محتوای شما کجا و چرا گم می‌شوند، سپس برای رفع مشکلات اقدامات لازم را به عمل آوردید. این نرم‌افزار به شما این امکان را می‌دهد که آزمایش کنید که کاربران چقدر راحت می‌توانند محتوای موردنظر خود را پیدا کنند.

کلام آخر در مورد ابزارهای طراحی ui و ux

آشنایی با ابزارهای طراحی UI و UX برای دانشجویان رشته کامپیوتر، کارآموزان وب و در یک نگاه کلی هر شخصی که به این حوزه علاقه دارد بسیار مفید و کاربردی است. در این مطلب سعی کردیم شما را با دنیای گرافیک دیزاین و وسایلی که در این حوزه کارایی دارند آشنا کنیم. برای آموزش اصول طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری دوره‌های زیادی در اینترنت وجود دارد که می‌توانید از آنها کمک بگیرید.

این مهارت فناوری اطلاعات که با خلاقیت ارتباط مستقیمی دارد پتانسیل بالایی دارد و می‌تواند بسیار سودآور باشد. پس اگر این دنیای رنگارنگ را دوست دارید با تلاش و پشتکار پیگیر آموزش و یادگیری باشید.

رنگین‌کمان (RKWeb)؛ ارائه‌دهندهٔ خدمات طراحی سایت در شیراز از شرکت‌های برتر در حوزۀ فناوری است که با تکیه بر دانش تیمی متخصص و جوان در تمامی مراحل راه‌اندازی و توسعه یک آنلاین‌شاپ همراه شما خواهد بود. جهت کسب اطلاعات بیشتر از طریق شماره تماس: 09357871280 با ما در تماس باشید.

شاید به این محصولات علاقه مند باشید

نظر خود را بیان کنید