تکنولوژی های طراحی سایت

نویسنده مطلب : مدیر سیستم
1402/11/20
806
+ 0 | - 0

تکنولوژی های طراحی سایت بسیار متنوع و گسترده هستند. در این مقاله قصد داریم شما را با جزئیات دنیای بزرگ طراحی سایت آشنا کنیم و در مورد فناوری‌های پیچیده‌ای که در ایجاد یک وب سایت نقش دارند صحبت کنیم. شناخت این تکنولوژی‌ها کمک می‌کند تا در زمان گسترش یک کسب و کار آنلاین با دید وسیع‌تری نسبت به سفارش طراحی سایت اقدام کنید. پس با ما همراه باشید!

گستردگی تکنولوژی های طراحی سایت

ساخت یک وب‌سایت نیاز به استفاده از فناوری‌های مختلفی دارد تا به ایجاد یک طراحی پویا، کاربرپسند، جذاب، سریع و سازگار با انواع سیستم‌عامل‌ها کمک کند. آنچه در ادامه می‌خوانید تنها برخی از مهم‌ترین و کاربردی ترین تکنولوژی های طراحی سایت هستند که در بین برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان وب مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به غیر از تکنولوژی ها و دانش برنامه نویسی، متغیرهای دیگری نظیر: امکانات سخت‌افزاری، ایده‌های خلاقانه، دیجیتال مارکتینگ و SEO نیز در پیشرفت و موفقیت یک کسب‌وکار آنلاین نقش اساسی ایفا می‌کنند.

HTML/CSS اولین تکنولوژی های طراحی سایت

تکنولوژی های طراحی سایت

یکی از مهم‌ترین بخش‌های فناوری توسعه وب، HTML و CSS است. هر دوی این مؤلفه‌ها به شما در ساخت وب‌سایت کمک می‌کنند.

HTML یا زبان نشانه‌گذاری HyperText، زبانی است که توسعه‌دهندگان برای ساختاربندی صفحات وب و برقراری ارتباط با مرورگرها در صفحه از آن استفاده می‌کنند. کدنویسی HTML عناصر elements و موقعیت آنها را نشان می‌دهد.

CSS یا Cascading Style Sheets به وب‌سایت‌ها می‌گوید که چگونه المنت‌ها را روی صفحه‌نمایش دهند. این فناوری طراحی وب روی سبک صفحات وب شما تمرکز دارد و دیزاین طرح‌بندی برای وب‌سایت شما می‌شود.

HTML و CSS ستون فقرات یک سایت هستند و به همین خاطر در لیست تکنولوژی های طراحی سایت قرار گرفته‌اند. یادگیری HTML/CSS چندان سخت نیست و یکی از اولین مباحثی است که در توسعه وب تدریس می‌شود. این کدها به مرورگرها می‌گویند که چه عناصری در وب‌سایت شما وجود دارند و چگونه باید به نظر برسند.

Web Development Frameworks

فریم‌ورک‌ها یکی دیگر از تکنولوژی های طراحی سایت هستند که نقش اساسی در توسعه ایفا می‌کنند. در یک توضیح ساده framework شامل کدهای برنامه‌نویسی با قابلیت استفادۀ مجدد است که منجر به تسریع فرایند طراحی و توسعه می‌شوند. به عبارت دیگر، با وجود فریم‌ورک‌ها دیگر لازم نیست که پروژه‌ها را از صفر شروع کنید؛ بلکه با کمک ابزارهایی که از قبل آماده شده‌اند می‌توانید بسیاری از امکانات را (بدون اینکه بخواهید برای پیاده‌سازی آنها مجدداً زمان بگذارید) به سایت اضافه کنید.

تکنولوژی BootStrap

تکنولوژی های طراحی سایت

بوت‌استرپ یک فریم‌ورک توسعه فرانت‌اند منبع‌باز و رایگان برای ایجاد وب‌سایت‌ است. بوت‌استرپ برای توسعۀ نسخه واکنش‌گرای وب‌سایت‌ها (ریسپانسیو) طراحی شده است و کمک می‌کند تا وب‌سایت بر روی دستگاه‌های همراه نظیر موبایل و تبلت به‌درستی نمایش داده شود.

چارچوب بوت‌استرپ بر اساس زبان‌های HTML، CSS و جاوا اسکریپت است. توسعه‌دهندگان وب با استفاده از بوت‌استرپ می‌توانند پروسه طراحی سایت را بسیار سریع‌تر، بدون هیچ نگرانی در مورد دستورات و عملکردهای اساسی، به پایان برسانند.

Bootstrap طراحی وب ریسپانسیو را به واقعیت تبدیل می‌کند. این فناوری به شما امکان این را می‌دهد تا اندازه و جهت صفحه بازدیدکننده را تشخیص بدهد و به طور خودکار آیتم‌های موجود در صفحه را با آن تطبیق بدهید.

از آنجایی که الگوریتم‌های جدید گوگل، موبایل و تبلت را به‌عنوان اولین ابزار کاربران برای وب‌گردی در نظر می‌گیرند توجه به نسخۀ موبایل وب‌سایت‌ها اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است به همین جهت تسلط بر بوت‌استرپ یکی از مهارت‌های الزامی برای توسعه دهندگان وب به شمار می‌آید.

React از فناوری های طراحی سایت

فناوری های طراحی سایت

React یک کتابخانه جاوااسکریپتی است که توسط فیس‌بوک ایجاد شده است. این کتابخانه ابزاری برای ساخت اجزای رابط کاربری (UI) است.برای یادگیری و تست React، باید یک React Environment بر روی سیستم نصب کنید. یکی از معروف‌ترین این برنامه‌ها create-react-app است.

تکنولوژی JavaScript

تکنولوژی های طراحی سایت

درحالی‌که HTML ساختار و محتوای یک صفحه وب را تعریف می‌کند و CSS قالب‌بندی و ظاهر را تعیین می‌کند، جاوا اسکریپت تعامل با صفحه وب را ممکن می‌سازد و برنامه‌های کاربردی غنی ایجاد می‌کند. بدون وجود این تکنولوژی پویایی و مصورسازی سایت تقریباً ممکن نیست.

از جاوا اسکریپت در ساخت بازی‌های کامپیوتری و اپلیکیشن‌های موبایل نیز استفاده می‌شود و به همین خاطر می‌شود JS را یک زبان برنامه‌نویسی همه‌کاره در نظر گرفت.در حال حاضر سه موتور جاوا اسکریپت معروف در محیط‌های مرورگر مورد استفاده قرار می‌گیرند که نسبت به سایر انجین‌ها عملکرد بهتری دارند. این سه موتور به شرح زیر هستند:

  • SpiderMonkey موزیلا که در فایرفاکس استفاده می‌شود. این اولین موتور جاوا اسکریپت بود که توسط برندان ایچ در نت اسکیپ ایجاد شد.
  • Google'sV8، در GoogleChrome، Opera، Edge، Node.js، Deno، Electron و موارد دیگر استفاده می‌شود.
  • JavaScriptCore اپل (همچنین به‌عنوان SquirrelFish/Nitro شناخته می‌شود) و در مرورگرهای WebKit مانند Apple Safari و Bun مورد استفاده قرار می‌گیرد.

Node.js از آخرین تکنولوژی های طراحی سایت

آخرین تکنولوژی های طراحی سایت

node.js در بین تکنولوژی های طراحی سایت جایگاه ویژه و ممتازی دارد. تقریباً تمامی سایت‌های اختصاصی در حال حاضر از این فناوری برای طراحی و توسعه استفاده می‌کنند.

در برخی از تعریف‌ها از node.js به‌عنوان یک فریم‌ورک یاد می‌شود؛ ولی شرکت توسعه‌دهندهٔ این تکنولوژی در تعریف رسمی خود از نود جی اس تحت عنوان یک محیط اجرای (runtime environment) یاد می‌کند که بر پایه جاوااسکریپت کار می‌کند.

فناوری نود جی ای بخشی از بک‌اند را تشکیل می‌دهد و ویژگی‌های مهم و متمایز آن عبارت‌اند از: سرعت بالا در اجرای کد، ماژولار بودن که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا برنامه را به قطعات کوچک‌تر تقسیم کنند، سازگاری با نسخه‌های قبلی جاوا اسکریپت و پشتیبانی از WebSocket که پاسخگویی از سمت سرور را تسهیل می‌بخشد.

برای آشنایی بیشتر با این فناوری توصیه می‌کنیم مطلب "همه چیز درباره Node.js" را مطالعه کنید.

زبان برنامه نویسی PHP

تکنولوژی های مدرن طراحی سایت

یک‌زبان برنامه‌نویسی همه‌منظوره و محبوب که مخصوصاً برای توسعه وب کاربرد زیادی دارد PHP است. این زبان سریع، انعطاف‌پذیر و عمل‌گراست. پی اچ پی در سال 1994 ایجاد شد و سازنده آن فردی دانمارکی به نام راسموس لردورف است. در حال حاضر نسخه 8 این زبان به‌عنوان آخرین نسخه‌ای که منتشر شده توسط برنامه‌نویسان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برطبق آمارهای جهانی 79% از سایت‌های دنیا از کدهای این زبان در ساختار خود استفاده می‌کنند و همین آمار به‌خوبی نشان‌دهندهٔ کاربردی‌بودن پی اچ پی به‌عنوان یک زبان برنامه‌نویسی وب است.بهترین بخش در مورداستفاده از PHP این است که برای یک تازه‌وارد بسیار ساده است. این زبان در عین حال بسیاری از ویژگی‌های پیشرفتۀ مورد نیاز یک برنامه‌نویس حرفه‌ای را در خود گنجانده است.

اگر قصد فعالیت در حوزه طراحی وب را دارید شاید در نگاه اول خواندن لیست طولانی ویژگی‌های PHP ترسناک به نظر برسد؛ ولی در حقیقت یادگیری اسکریپت‌های این زبان چندان هم سخت و پیچیده نیست.

در کنار زبان پی‌اچ‌پی یکی از فریم‌ورک‌های این زبان یعنی Laravel هم شهرت بسیار زیادی کسب کرد. البته ناگفته نماند که این فریم‌ورک با گذشت زمان و پیشرفت فریم‌ورک‌های دیگری مثل جنگو و فناوری node.js نقش کلیدی خود را در این حوزه از دست داده است.

AMP از فناوری های مدرن طراحی سایت

فناوری های مدرن طراحی سایت

AMP یکی از فناوری های مدرن طراحی سایت است که در عین سادگی، بسیار قدرتمند است و ساخت وب‌سایت‌های سریع را آسان می‌کند. همان‌طور که اشاره کردیم نسخه موبایل سایت بعد از تغییرات الگوریتم‌های گوگل اهمیت بیشتری پیدا کرده است و بارگذاری سریع صفحات موبایل با وجود اینترنت پرسرعت یکی از فاکتورهای مهم در بهبود تجربه کاربری محسوب می‌شود.

AMP بیشتر بر افزایش سرعت نسخه‌های موبایل تأکید دارد. این فناوری در سال 2015 برای اولین‌بار معرفی شد و در طی سال‌های گذشته توسعۀ آن ادامه داشته است. در سال گذشته (2023) و پس از آخرین تغییرات الگوریتم‌های گوگل AMP نقش مهم‌تری پیدا کرد تا جایی که حتی به‌عنوان یکی از فاکتورهای ارزیابی عملکرد سایت در گوگل سرچ کنسول لیست شد.

با در نظر گرفتن این موضوع در حال حاضر توسعه دهندگان وب می‌بایست در کنار سایر تکنولوژی های طراحی سایت توجه ویژه‌ای به این فناوری داشته باشند و دانش خود را در مورد AMP ارتقا بدهند تا یک وب‌سایت ایده‌آل را در اختیار مشتریان قرار بدهند.

Docker از تکنولوژی های مدرن طراحی سایت

نقش داکر در طراحی سایت

Docker یک پلتفرم متن‌باز برای توسعه، حمل‌ونقل و اجرای برنامه‌هاست. Docker شما را قادر می‌سازد تا اپلیکیشن‌ها را از زیرساخت خود کاملاً جدا کنید و بتوانید یک نرم‌افزار را با سرعت بیشتری آماده کنید و به مشتری تحویل بدهید.

طراحی و توسعه وب‌سایت بدون وجود سرور بسیار سخت و گاهی غیر ممکن است. آنچه در سیستم داکر به لطف سرورهای ابری و مجازی‌سازی انجام می‌شود این است که می‌توانید با هزینه بسیار کمتر یک کانتینر (Container) را تهیه کنید و در این فضای کوچک عملیات لازم برای طراحی و توسعه را انجام بدهید.

دربارۀ این فناوری در آینده یک مطلب مجزا خواهیم داشت تا به طور مفصل در مورد طرز عملکرد آن توضیحاتی را ارائه کنیم.

Polymer

تکنولوژی های طراحی سایت

به دلیل شباهت نام این کتابخانه با یکی از مولکول‌های شیمیایی تحقیق در مورد Polymer.js کمی سخت می‌شود. این کتابخانه جاوا اسکریپت در سال 2015 توسط گوگل منتشر شد و امکان ایجاد عناصر سفارشی در سایت را برای شما فراهم می‌کند.

شرکت گوگل از این فناوری برای توسعه سرویس YouTube و Google Earth نیز استفاده کرده است.

جمع‌بندی

دنیای طراحی و توسعه وب یک دنیای گسترده و پیچیده است که روز به روز فناوری‌های جدید و منحصر به فردی به آن اضافه می‌شود. تغییر شکل کسب و کارهای سنتی، گسترش و توسعه کسب و کارهای آنلاین هرکدام نیازهای جدیدی را ایجاد می‌کنند که فناوری‌های مدرن به دنبال پاسخگویی به آنها هستند.

رنگین کمان (rkweb)، یکی از برترین شرکت های طراحی سایت شیراز با سابقه‌ای درخشان در این حوزه، با در اختیار داشتن تیمی مجرب و خبره، در تمامی مراحل راه‌اندازی و توسعه کسب و کار اینترنتی همراه شما خواهد بود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره از طریق کانال‌های ارتباطی درج‌شده در سایت با کارشناسان ما در تماس باشید!

شاید به این محصولات علاقه مند باشید

نظر خود را بیان کنید