10 مورد از دلایل شکست فروشگاه اینترنتی

نویسنده مطلب : مدیر سیستم
1402/12/19
332
+ 1 | - 0

دلایل شکست فروشگاه اینترنتی چیست؟ این عدم موفقیت به چه دلیل رخ می‌دهد؟ با گسترش تکنولوژی می‌بینیم که بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی بر بستر اینترنت بسیار موفق عمل کرده‌اند و برخی از آنها نیز با شکست مواجه شده‌اند. چه ملاک‌ها و معیارهایی موفقیت یک کسب‌وکار آنلاین را تضمین می‌کند؟

در این مطلب می‌خواهیم به همهٔ این سؤالات پاسخ بدهیم؛ اگر شما هم قصد راه‌اندازی یک آنلاین‌شاپ را دارید تا پایان این مطلب همراه ما باشید تا 10 مورد از دلایل شکست فروشگاه اینترنتی را بررسی کنیم!

انتخاب محتوای ضعیف برای محصولات

یکی از مهم ترین دلایل شکست فروشگاه اینترنتی انتخاب محتوای ضعیف برای محصولات سایت است. زمانی که شما یک محصول عالی دارید و می‌توانید به بهترین شکل ممکن آن را به فروش برسانید یک محتوای ضعیف تمامی محاسبات را به هم می‌ریزد.

باید در نظر بگیرید که کاربر از مطالب و توضیحات به اشتراک گذاشته شده در سایت چه حسی می‌گیرد و آیا نیاز او با این محتوا برطرف خواهد شد یا خیر. پاسخ به این سؤال کلید موفقیت شما در فضای مجازی است.

یک محتوای دوستانه به کاربران این اجازه را می‌دهد تا با لذت بیشتری از سایتتان خرید کنند. پیشنهاد ما این است برای اینکه در زمینه فروش آنلاین با شکست مواجه نشوید محصولات خود را با محتوای باکیفیت و کمک کننده (Helpful Content) به اشتراک بگذارید.

فروش نامناسب محصولات

زمانی که در مورد یک کسب‌وکار آنلاین ایده‌پردازی می‌کنید با خودتان فکر می‌کنید چه محصولاتی برای مخاطب موردنیاز است. این پرسش به این معنی نیست که شما نمی‌توانید محصول انحصاری خودتان را بفروشید؛ بلکه به این معناست که باید بازاریابی آنلاین را تقویت کنید.

بازاریابی خوب در حقیقت به معنای ایجاد نیاز و سپس ارائه یک محصول برای برطرف‌کردن آن نیاز است. با به کار گیری تکنیک‌های صحیح می‌توانید هر محصولی را به محصول مورد نیاز کاربر تبدیل کنید.

عدم وجود برنامه‌ای برای دیجیتال مارکتینگ

زمانی که شما محصولات خود را وارد بازار می‌کنید برای فروش محصولات باید از یک استراتژی موفق بازاریابی استفاده نمایید. قوانین بازاریابی در فضای مجازی به کلی با بازاریابی سنتی متفاوت است. پس باید با اصول دیجیتال مارکتینگ آشنا باشید.

در فروشگاه اینترنتی، سئو سایت خیلی مهم است. بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) عامل اصلی جذب ترافیک، تبدیل کاربران به مشتری، کسب رتبه در کلمات کلیدی و موفقیت یک فروشگاه اینترنتی است.

UI و UX ضعیف

دلایل شکست فروشگاه اینترنتی

طراحی سایت شما از اولین مسائلی است که توجه کاربر را جلب می‌کند. زمانی که سایت شما برای موبایل بهینه‌سازی نشده است و رابط کاربری ضعیفی دارد همین مسئله یکی از دلایل شکست کسب و کار اینترنتی خواهد شد.

بهتر است با برندسازی قوی و قابل‌اعتماد و همچنین طراحی عالی، کسب‌وکار خود را گسترش بدهید و با طراحی گرافیکی مناسب، کار خود را در بازار معرفی کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد رابط کاربری و تجربه کاربری پیشنهاد می‌کنیم مطلب "UI/UX چیست؟" را بخوانید.

عدم وجود پشتیبانی 24 ساعته محصولات

پشتیبانی 24 ساعته 2 دلیل عمده دارد. 1-زمانی که شما خدمات خود را به‌صورت 24 ساعته به مشتری ارائه می‌دهید این امر برای کاربران بسیار جذاب خواهد بود و باعث می‌شود کسب و کار شما هر روز بزرگ و بزرگ‌تر شود.

2-از جنبه دیگر، مشاوره 24 ساعته درون سایت می‌تواند کمک مهمی به کاربران باشد تا خرید بسیار راحتی را تجربه کنند. یکی از دلایل شکست فروشگاه اینترنتی عدم رعایت این موارد است.

نبود تبلیغات برای محصولات

مشتریان شما همیشه به دلیل مهمی برای خرید از سایت شما نیاز دارند. شما باید به‌عنوان یک فروشنده کسب‌وکار آنلاین برای جلوگیری از شکست فروشگاه اینترنتی خود این دلیل را به مشتری ارائه کنید.

در دنیای امروزی انواع مختلفی از سایت‌ها وجود دارند که با تبلیغ حرفه‌ای به کار خود رونق می‌بخشند. تبلیغات مناسب و کارآمد می‌تواند به‌راحتی بازدیدکنندگان فروشگاه را به خریدار تبدیل نماید به همین دلیل باعث تعامل سایت با مشتری خواهد شد.

قیمت‌گذاری روی محصولات بدون توجه به رقبا

دلایل شکست فروشگاه اینترنتی

یکی از استراتژی‌های موفق در کسب‌وکار آنلاین قیمت‌گذاری مناسب محصولات است که اصلاً کار ساده‌ای نخواهد بود. باید تعادل دقیقی بین قیمت واقعی محصول وجود داشته باشد بدون آنکه مشتریان شما از قیمتی که روی محصول گذاشته شده است ناراضی باشند.

نادیده‌گرفتن هدف مشتری

یکی از نکات مهمی که بعضی کسب‌وکارها را با شکست مواجه می‌کند نادیده‌گرفتن هدف مشتری است. لازمه موفقیت فروشگاه اینترنتی شما اطلاع از هدف مشتری برای خرید است و اینکه چه چیزی نیاز دارد.

عدم حضور در شبکه‌های اجتماعی مختلف

در عصر دیجیتال، شبکه‌های اجتماعی جزو ضروری‌ترین راه‌های ارتباطی هستند. برندهایی که حضور فعال در شبکه اجتماعی ندارند به‌مرور کم‌رنگ و کم‌رنگ‌تر می‌شوند.

این مسئله از مهم‌ترین دلایل شکست فروشگاه اینترنتی است. پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی راهی عالی برای کسب‌وکارهای اینترنتی است تا تعامل سازنده با مخاطبان برقرار کنند.

رتبه‌بندی ضعیف در مرورگر

اگر محصولات شما بسیار عالی و منحصربه‌فرد هستند باز هم هیچ تضمینی وجود ندارد که در مرورگر رتبه خوبی به دست بیاورند.

زمانی که کاربران محصولی را جستجو می‌کنند به صفحه‌ای هدایت می‌شوند و شما به‌عنوان صاحب فروشگاه اینترنتی باید هدف خود را بر روی رتبه‌بندی صفحات محصولات در ده نتیجه برتر جستجو (SERPS) یا صفحه اول گوگل قرار دهید.

مزایا و معایب راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی

دلایل شکست فروشگاه اینترنتی

با وجود دلایل عدم موفقیت فروشگاه های اینترنتی در این بخش مزایای این نوع کسب‌وکارها را مرور می‌کنیم. با وجود چالش‌ها و معایب این نوع کسب‌وکارها، همین مزایا باعث شده تا صاحبان کسب‌وکار به این بازار تمایل پیدا کنند.

مزایا

  • مقیاس‌پذیری: کسب‌وکارهای آنلاین ذاتاً مقیاس‌پذیر هستند. همان‌طور که کسب‌وکار شما رشد می‌کند، می‌توانید حضور آنلاین خود را با تلاش و منابع بسیار کمتری در مقایسه با گسترش یک مکان فیزیکی پررنگ‌تر کنید.
  • دسترسی به داده‌ها: ماهیت دیجیتالی یک کسب‌وکار آنلاین امکان دسترسی آسان به داده‌ها و تجزیه‌وتحلیل‌های ارزشمند مشتری را فراهم می‌کند. این موضوع به شما امکان این را می‌دهد تا تلاش‌های بازاریابی خود را بهینه کنید و تصمیمات تجاری بهتری بگیرید.
  • انعطاف‌پذیری: راه‌اندازی یک کسب‌وکار آنلاین به شما امکان می‌دهد تا برنامه کاری انعطاف‌پذیری داشته باشید، زیرا شما محدود به ساعات کاری سنتی نیستید. برای کسانی که دوست ندارند ساعات کاری منظمی داشته باشند این روش بسیار عالی است.

معایب

  • مرجوعی یا بازپرداخت محصولات: همان‌طور که می‌دانید اگر به هر دلیلی محصولات خریداری شده توسط مشتری مرجوع شود شما باید به‌عنوان صاحب سایت فروشگاه اینترنتی تمامی هزینه را به مشتری برگردانید. البته باید گفت خیلی از صاحبان سایت این موضوع را مدیریت می‌کنند؛ ولی برای برخی دیگر حل این موضوع راحت نخواهد بود.
  • عدم توجه به توضیح محصولات: یکی دیگر از معایب راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی که ممکن است به نظر کم‌اهمیت باشد؛ ولی بسیار مهم و ضروری است نادیده‌گرفتن توضیحات درست محصولات است. تمامی محصولات شما باید دارای توضیحات کامل باشند وگرنه امکان مرجوعی محصول از طرف کاربر وجود دارد.
  • سرعت پایین بارگذاری سایت: یکی دیگر از مشکلاتی که سایت شما را تهدید می‌کند زمان بارگذاری سایت است. کاربران فروشگاه اینترنتی ترجیح می‌دهند برای خرید اینترنتی با کلیک بر روی سایت با سرعت خوب و سریع به صفحه موردنظر هدایت شوند در غیر این صورت شما نیمی از مشتریان خود را از دست خواهید داد.
  • انتخاب تصاویر نامناسب: نکته بعدی که باید در سایت رعایت شود انتخاب تصویر مناسب برای محصولات است. زمانی که شما بهترین برند و یا حتی معروف‌ترین برند را به فروش می‌رسانید ولی از تصاویر جذاب برای آن استفاده نمی‌کنید با عدم موفقیت روبه‌رو خواهید شد.

مهم‌ترین دلایل شکست فروشگاه اینترنتی

دلایل شکست فروشگاه اینترنتی

تا اینجا 10 مورد از دلایل شکست فروشگاه اینترنتی را مورد بررسی قرار دادیم. اما آیا این موارد تنها عواملی هستند که باعث شکست یک فروشگاه در فضای مجازی می‌شوند؟ عواملی که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم نیز کم‌وبیش در شکست یک کسب‌وکار در فضای مجازی نقش دارند و باید آنها را مد نظر قرار داد:

  • توقعات بالا
  • نبود اعتماد
  • فقدان بودجه کافی
  • عدم موجودی کالاهای ضروری
  • بی‌توجهی به‌سرعت بارگذاری سایت
  • رفتارهای نامناسب و نسنجیده با کاربر
  • عدم وجود اطلاعات کامل برای محصولات
  • عدم توجه به به‌روزرسانی قیمت محصولات

سخن پایانی

دلایل شکست فروشگاه اینترنتی و راز موفقیت در کسب‌وکارهای آنلاین رعایت نکات مهمی است که در این مقاله بازگو شد. آنلاین‌شاپ‌ها، درست مثل هر کسب و کار دیگری فراز و نشیب‌های خاص خودشان را دارند؛ ولی با رعایت برخی مسائل می‌توان از بسیاری از شکست‌ها و ضررهای احتمالی جلوگیری کرد.

رنگین کمان؛ شرکت طراحی سایت شیراز با سابقه‌ای درخشان در زمینۀ راه‌اندازی و گسترش کسب و کارهای اینترنتی و تکیه بر دانش تیمی متخصص و متعهد، راهنما و مشاور شما در تمامی مراحل طراحی و توسعه یک آنلاین شاپ خواهد بود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر از طریق کانال‌های ارتباطی درج شده در سایت با ما در تماس باشید یا با شماره‌تلفن 09357871280 تماس حاصل فرمایید!

شاید به این محصولات علاقه مند باشید

نظر خود را بیان کنید