درآمد سایت فروشگاهی و سود آن

نویسنده مطلب : مدیر سیستم
1402/12/8
458
+ 0 | - 0

اگر شما به دنبال راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی هستید اولین چیزی که به آن فکر می‌کنید این است که خالص درآمد سایت فروشگاهی چقدر است؟ پاسخ به این سؤال کار آسانی نیست و به نوع محصول و خدماتی که به مشتریان ارائه می‌شود بستگی دارد. طراحی و ساختار سایت، تکنولوژی‌های به کار رفته در توسعه سایت و پشتیبانی آنلاین نیز بر میزان سود تأثیر می‌گذارند.

با وجود متغیرهای متعدد، برخی از آمارهای عمومی به شما کمک می‌کند تا پیش‌بینی کنید که آیا فروشگاه اینترنتی شما شانسی برای موفقیت دارد یا خیر. در این مطلب قصد داریم در مورد درآمد سایت فروشگاهی و سود آن صحبت کنیم؛ با ما همراه باشید!

درآمد فروشگاه اینترنتی چقدر است؟

نکته‌ای که بر درآمد سایت فروشگاهی اثر می‌گذارد این است که مشابه سایت شما در اینترنت وجود دارد و سود هرکدام از آنها هم کاملاً متفاوت است. عواملی مانند بازار هدف کاری شما و پلتفرم‌های مورد استفاده درآمد سایت فروشگاهی شما را مشخص می‌کنند و همچنین جایگاه و رتبه سایت نقش مهمی در این زمینه ایفا می‌کند.

جایگاه شما در بازار می‌تواند تأثیر به سزایی بر بالابردن میزان سودآوری فروشگاه اینترنتی شما داشته باشد؛ به‌عنوان‌مثال اگر شما محصولی را بفروشید که تقاضای بسیار بالایی دارد، به‌احتمال زیاد سود و فروش خوبی خواهید داشت. برعکس این قاعده نیز درست است؛ اگر بازار کارتان علاقه و هدف مشتری را نادیده بگیرد شما قطعاً سود مناسبی نخواهید داشت.

نکته‌ای که باید به موارد فوق اضافه کرد این است که درآمد یک آنلاین‌شاپ را نمی‌توان به‌صورت قطعی مشخص کرد به این خاطر که متغیرهای متعددی در محاسبۀ آن دخیل هستند؛ اما با مارکتینگ درست و پیروی از اصول SEO می‌توان میزان فروش را افزایش داد.

نکات مهم برای کسب سود بیشتر در فروشگاه اینترنتی

درآمد سایت فروشگاهی

این درست است که حد و مرز مشخصی برای درآمد سایت فروشگاهی وجود ندارد؛ ولی این مسئله به این معنا نیست که این نوع کسب و کار یک کسب و کار جدی نیست. درست مثل یک فروشگاه واقعی، تکنیک‌های فروش، جذب مشتری، آیتم‌های جذاب بصری و موارد مشابه منجر به رشد و پیشرفت سایت خواهند شد.

برای اینکه بتوانید در کسب‌وکار اینترنتی سود بیشتری کسب کنید کافی است به چند نکته مهم که در ادامه مطرح می‌شود توجه داشته باشید.

کاهش هزینه‌های سربار

هزینه‌های سربار هزینه‌هایی مانند اجاره، آب، برق، گاز، هزینه‌های تراکنش و نگهداری تجهیزات است که بسته به نوع کسب‌وکار متفاوت است. افزایش سود کسب‌وکار به طور مستقیم به کاهش هزینه‌های سربار بستگی دارد.

این هزینه‌ها را می‌توان به شکلی هوشمندانه کم یا حتی حذف کرد. برای مثال، می‌توانید بخشی از فضای منزل را به‌عنوان انبار کالا در نظر بگیرید و هزینه‌های مربوط به انبارداری را حذف کنید.

مذاکره با تأمین‌کنندگان برای کاهش قیمت خرید، مشخص‌کردن شرایط و هزینه‌های ارسال کالا و... از جمله راهکارهایی هستند که به کاهش هزینه‌های سربار منجر می‌شوند.

کاهش هزینه‌های اجاره

اگر وب سایت فروشگاهی شما کالاهای فیزیکی را عرضه می‌کند در اکثر مواقع به یک فروشگاه فیزیکی احتیاج خواهید داشت؛ ولی چنانچه کالا و خدمات سایت شما به‌صورت غیر فیزیکی و مجازی است می‌توانید از فضای منزل به‌عنوان دفتر کار استفاده کنید.

اقلام سودآور و کم سود را مشخص کنید

در فروشگاه اینترنتی شما اقلام مختلفی وجود دارد که برخی از این محصولات بالاترین سود را دارند و حاشیه سود برخی دیگر پایین است. برای اطمینان از بهینه‌سازی کامل درآمد، سودآورترین محصولات را شناسایی کنید و تبلیغاتی را روی آن‌ها متمرکز کنید.

تعیین اینکه کدام یک از محصولات سودآورتر هستند چندان هم دشوار نیست؛ تنها کافی است بدانید هدف مشتری چیست و به چه چیزی بیشتر نیاز دارد.

برای محصولات قیمت هایی با استراتژی خاص در نظر بگیرید

برای قیمت‌گذاری محصولات نه‌تنها باید هزینه‌های تولید و دیگر هزینه‌های مرتبط با سایر عملیات را در نظر بگیرید، بلکه باید ارزش واقعی محصول را به مشتریان نشان بدهید.

تلاش‌هایی که برای بهبود تجربه خرید انجام می‌شود باید توسط آنلاین‌شاپ منعکس شود و برای قیمت‌گذاری محصولات باید سیاست‌های بازار را در نظر گرفت.

در محاسبه درآمد سایت فروشگاهی باید به چه چیزی توجه کنیم؟

درآمد سایت فروشگاهی

برای اینکه یک کسب‌وکار آنلاین موفق داشته باشید لازم است که در محاسبات هزینه و درآمد به برخی نکات توجه داشته باشید که عبارت‌اند از:

هزینه‌های خروجی را تعیین کنید

برای محاسبه درآمد آنلاین شاپ از تکنولوژی‌های پیشرفته برای تعیین هزینه‌های ایجاد محصولات و جذب مشتریان استفاده کنید. هزینه‌ها می‌تواند شامل همه چیز از پرداخت هزینه تکنولوژی گرفته تا هزینه‌های نیروی کار و بازاریابی باشند.

ابزارهای کامپیوتری و آنلاین موجود می‌توانند محاسبات مربوط به این هزینه‌ها را با دقت بالا محاسبه و در یک فضای ذخیره‌سازی امن، بایگانی کنند. استفاده از این آمارها می‌تواند برای حسابداری محصولات نیز مفید واقع شود.

سود مورد نظر را تعیین کنید

برای تعیین سود سایت فروشگاهی باید هزینه ساخت و تبلیغات محصول را از پولی که به دست آورده‌اید کم کنید. در عین حال باید اهداف کوتاه‌مدت (KPI) و اهداف بلندمدت را مشخص کنید تا با یک معیار درست نقاط قوت و ضعف را کشف کنید.

سود یک کسب و کار را می‌توان از ابعاد مختلف محاسبه کرد؛ گاهی سود اصلی در فروش محصول و بعضی مواقع در ارائه خدمات پس از فروش است. برای هرکدام از این موارد باید یک استراتژی مجزا تعریف کرد.

تکنولوژی مناسب برای کار خود را پیدا کنید

برای اکثر شرکت‌ها، اولین گام در تجزیه‌وتحلیل سودآوری، دسترسی به فناوری مناسب است. ابزارهایی برای ردیابی اطلاعات ارزشمند مانند فروش خالص و سود می‌تواند به شما کمک کند از اشتباهات محاسبه سود جلوگیری کنید.

همچنین بودجه‌ای که برای کسب و کار آنلاین در نظر گرفته‌اید بسیار مهم است. گزینه‌های اقتصادی برای طراحی سایت استفاده از سیستم‌های آماده نظیر وردپرس است. طراحی سایت اختصاصی اغلب زمانی انجام می‌شود که یک کسب و کار سود قابل توجهی کسب کرده یا اینکه بودجه بالایی برای طراحی سایت در نظر گرفته است.

هزینه‌های جانبی مؤثر بر درآمد سایت فروشگاهی

درآمد آنلاین شاپ

علاوه بر هزینه‌های فوق، باید هزینه‌های ثابت مربوط به وب سایت های فروشگاهی را در نظر بگیرید که در محاسبۀ سود تأثیر دارند. این هزینه‌ها به شرح زیر هستند:

خرید قالب برای فروشگاه اینترنتی

طراحی وب‌سایت این روزها کار سختی نیست. تنها چیزی که نیاز دارید این است که در مورد پوسته اولیه سایت خود تصمیم بگیرید، یک قالب بخرید و شروع به‌اضافه کردن محتوای کنید. این ساده‌ترین راه برای داشتن یک وب‌سایت با کمک wordpress است.

اگر به دنبال یک سایت اختصاصی هستید باید از یک متخصص UI/UX کمک بگیرید. طراحان رابط کاربری و تجربه کاربری تمامی المان‌های بصری و منوهای مورد نیاز کاربر را به بهترین شکل ممکن بر روی یک سایت پیاده‌سازی می‌کنند. هزینه های طراحی UI/UX بخش ثابتی از توسعه وب‌سایت را تشکیل می‌دهند.

خرید هاست

‌هاست یک فضای میزبانی را در اختیار وب‌سایت شما قرار می‌دهد. هاست شامل کلاینت‌ها و سرورهایی است که داده‌ها، خدمات و برنامه‌ها را ارسال یا دریافت می‌کند.

هرچقدر محتوای سایت شما افزایش پیدا کند شما نیازمند به یک هاست با فضای بیشتری دارید. بهتر است برای ارائه تجربه کاربری خوب، یک هاست پر سرعت با پشتیبانی قوی تهیه کنید.

خرید دامنه

زمانی که شما می‌خواهید یک سایت فروشگاهی راه‌اندازی نمایید اولین قدمی که در این مسیر باید برداشت خرید دامنه است. نام سایت خود را انتخاب و با ثبت دامنه مناسب آن را راه‌اندازی کنید. این موضوع تأثیر شگرفی بر برندینگ و رشد کسب‌وکار و افزایش درآمد سایت فروشگاهی خواهد داشت.

کدام فروشگاه اینترنتی سودآور است؟

درآمد سایت فروشگاهی

در بخش پایانی این مطلب بد نیست نگاهی داشته باشیم به برخی از سودآورترین فروشگاه های آنلاین در فضای مجازی که درآمد خوبی دارند. مواردی که در ادامه می‌خوانید تنها شامل کسب‌وکارهای منتخب هستند و ارائه یک لیست کامل از مشاغل اینترنتی نیاز به یک فهرست طولانی‌تر دارد.

  • فروشگاه اینترنتی لوازم اداری: تقاضا برای خریداری لوازم اداری بسیار زیاد است و سایت‌های مختلف با قیمت‌ها و شرایط پرداخت متنوع در این زمینه فعالیت دارند.
  • فروش اینترنتی کفش: کفش یکی از وسایلی است که در تمام طول سال به فروش می‌رسد و مدل‌ها و انواع مختلفی از آن وجود دارد. همین امر باعث شده آنلاین‌شاپ‌های مختلف کفش با تنوع محصول بالا بر بستر اینترنت فعالیت کنند.
  • اسباب‌بازی و بازی: اسباب‌بازی‌ها تقاضای بالایی دارند و درآمد سایت فروشگاهی اسباب‌بازی اغلب بالاست و نرخ حفظ مشتری خوبی دارد. اسباب‌بازی‌ها برای بچه‌ها در هر سنی، از نوزاد تا نوجوان، وجود دارند و اگر کیفیت آنها بالا باشد والدین اغلب برای خرید محصولات جدید مطابق با سن فرزند بازمی‌گردند.
  • فروشگاه اینترنتی کتاب: فروش کتاب الکترونیکی سال‌به‌سال در حال افزایش است و تعداد زیادی وب‌سایت وجود دارند که می‌توانید به‌راحتی در آنها ثبت سفارش کنید. پلتفرم فیدیبو یک نمونه موفق از این نوع فروشگاه‌هاست.
  • آنلاین شاپ لوازم حیوانات خانگی: در سال‌های اخیر بیش از 40٪ از صاحبان حیوانات خانگی به دلیل قیمت ارزان‌تر، لوازم حیوان خانگی خود را به‌صورت آنلاین خریداری می‌کنند. تعداد زیادی لوازم‌خانگی از جمله ابزار نظافت، غذا، دارو، اسباب‌بازی، تخت، کاسه، افسار، قفس و موارد دیگر به‌صورت آنلاین قابل خریداری است.

کلام آخر دربارۀ درآمد سایت فروشگاهی

سایت‌های فروشگاهی از جمله رایج‌ترین روش‌های کسب درآمد در فضای مجازی و اینترنت هستند. اطلاع از میزان درآمد سایت فروشگاهی به شما کمک می‌کند تا با آگاهی کامل برای ورود به دنیای کسب و کارهای مجازی تصمیم‌گیری کنید.

رنگین کمان (RKWeb) از شرکت‌های پیشرو در زمینۀ طراحی سایت در شیراز در تمامی مراحل راه‌اندازی و گسترش یک کسب و کار اینترنتی راهنما و مشاور شما خواهد بود. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد خدمات تیم ما از طریق شماره‌های درج شده در سایت با کارشناسان ما در تماس باشید!

شاید به این محصولات علاقه مند باشید

نظر خود را بیان کنید