سئو تکنیکال چیست؟ آموزش تکنیکال سئو

نویسنده مطلب : مدیر سیستم
1402/2/7
978
+ 1 | - 0

سئو تکنیکال یکی از 4 نوع سئو است که از نظر روش‌های بهینه سازی با چالش‌های هیجان انگیزی همراه است. امری که در سئو و بهینه سازی سایت باید بصورت مستمر رعایت شود هماهنگی هر 4 بخش سئو تکنیکال، سئو داخلی و سئو خارجی و سئو محلی با یک برنامه دقیق و حساب شده است. 

اما در حالت کلی بدون برخورداری از  وضعیت مناسب و رعایت استانداردها در سئو تکنیکال نمی‌توان به سمت سئو داخلی رفت و بدون داشتن سئو داخلی خوب نمیتوان اقدام به سئو خارجی سایت کرد .

هرچند بر اساس نوع ماهیت این نوع از سئو، بیشتر کارشناسان سئو تکنیکال را زیر مجموعه ای از سئو داخلی نیز می‌دانند، اما آشنایی با تکنکیک‌ها و نکات موثر در زمینه سئو تکنیکال به تنهایی در رشد سایت تاثیر بسزایی دارد.

در این مقاله از سایت طراحی وب رنگین کمان به بررسی دقیق سئو تکنیکال و بخش‌های زیر مجموعه آن پرداخته شده است.

 

سئو تکنیکال چیست؟

سئو تکنیکال چیست و شامل چه بخش‌های می‌باشد، اولین سوالی است که در این نوع سئو ذهن یک سئوکار را به خود مشغول می‌کند. تکنیکال در لغت به معنای فنی است و سئو تکنیکال در واقع به معنی بهینه سازی فنی سایت برای موتورهای جستجو می‌باشد.

بنا بر اظهارات سایت yoast ، به عنوان معروف ترین ابزار بررسی و بهینه سازی سئو در وردپرس، SEO technical به معنی ارتقاء جنبه های فنی یک وب سایت به منظور افزایش رتبه های آن در موتورهای جستجو است.

سئو تکنیکال چیست؟

اصول اساسی بهینه سازی فنی و تکنیکال سایت ها ، بر این اساس در نظر گرفته شده است که

به سرعت بهینه سایت کمک کرده و شرایط را برای کرول شدن سایت بواسطه خزنده‌های گوگل فراهم و بر اساس استاندارد‌های موتور جستجو عمل کنیم تا بهتر درک شویم.

سئو تکنیکال بخشی از سئو داخلی سایت است که به ارتقا المان های داخلی سایت تمرکز داشته تا رتبه‌های بالاتری از صفحات گوگل را برای سایت مدنظرمان رقم بزنیم.

اما رابطه سئو فنی  با سئو خارجی به این شکل است که سئو تکنیکال در مقابل سئو خارجی قرار دارد که از طریق کانال های خارج از سایت به نمایش بیشتر سایت کمک می‌کند.

 

اهمیت سئو تکنیکال وب سایت

حتما این سوال در ذهن شما مطرح است که چرا باید تکنیکال سئو را روی سایت انجام دهیم؟

از آنجایی که گوگل و سایر موتورهای جستجو در تلاشند که بهترین نتایج را برای سرچ های کاربران نمایش دهند.به همین علت گوگل و ربات های خزنده آن صفحات وب را بر اساس فاکتورهای زیادی بررسی کرده و میسنجند.یکی از اساسی ترین عواملی که مورد بررسی قرار می گیرد نکات فنی و تکنیکال سایت است که در ادامه بیشتر با این موارد آشنا می‌شوید.

آموزش سئو تکنیکال

برخی از این فاکتورها به تجربه کاربری یا UX سایت مرتبط هستند، مانند سرعت لود یک صفحه از سایت.مابقی فاکتورها کمک می‌کنند تا ربات های موتور جستجو منظورو هدف صفحه شما را بهتر و به طور کامل درک کنند، مانند structured data  یا ساختار جمع بندی محتوا در صفحات.

از این رو با ارتقای جنبه های فنی سایت و اجرای تکنیک‌های سئو فنی می‌توانید به موتورهای جستجو کمک کنید تا سایت شما را crawl کرده و درک کنند.

شما به راحتی می‌توانید با یادگیری تکنیک‌های سئو خصوصا در زمینه تکنیکال و اجرای دقیق آن بر روی سایت‌تان به رتبه های بهتر دست یافته و یا حتی بهتر از آن rich result از گوگل دریافت کنید.

توجه داشته باشید به همین اندازه انجام ندادن سئو تکنیکال می‌تواند بر سایت شما تاثیر منفی داشته و جلوی رشد و بهینه سازی سایت را علی رغم اجرای سئو داخلی بگیرد.

 

اصول بهینه سازی فنی سایت یا سئو تکنیکال

یکی از نشانه‌های سالم و درست بودن یک سایت از نظر سئو تکنیکال و فنی سرعت لود استاندارد سایت برای کاربران و همین طور قابل درک برای موتورهای جستجو خصوصا در امر crawl  است.

یک سایت با المان های فنی مناسب، به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا بدون هیچ سردرگمی و مشکل هدف و منظور سایت شما را درک و بشناسند .

برای مثال در صورت وجود محتوای تکراری یا اصطلاحا duplicate content در سایت، ممکن است خزنده های گوگل دچار مشکل شده و در تشخیص محتوای اصلی شما سردرگم شوند.

سرفصل های اموزش سئو

به همین ترتیب هم زمانی که لینک های خراب یا شکسته نداشته باشید کاربران یا گوگل را به سمت آدرس های بن بست هدایت نمی‌کنید.

در ادامه محتوا به مراحل بررسی سئو تکنیکال بر اساس ضروریات برای آشنایی بیشتر اشاره خواهیم داشت.

 

1. سرعت سایت و تاثیر آن بر سئو تکنیکال

اولین و تاثیرگذارترین فاکتور در نمایش یک سایت سرعت لود آن است. از آنجایی که امروزه کاربران روش‌های بهینه جستجو را دقیق تر می‌دانند و از طرفی راه‌های دسترسی به اطلاعات در سایت‌های بهینه تر برایشان فراهم است، برای لود شدن سایت شما بیشتر از چند ثانیه صبر نمی‌کنند.

گوگل هم صفحات سریع را بسیار بیشتر از صفحات خوب اما کند می‌پسندد.

 

2. قابلیت crawl برای خزنده های گوگل

موتورهای جستجو ار ربات های خزنده (crawlers) برای خزیدن در سایت شما و ایندکس کردن محتوای شما استفاده می‌کنند.آدرس صفحات صحیح و قابل درک، لینک‌های داخلی مناسب و چیدمان تکنیکال بخش‌های مختلف سایت بر اساس روش‌های مثل cluster content یا مواردی مشابه آن در بهتر ایندکس شدن سایت بواسطه این خزنده‌ها تاثیر دارد.

 سئو خارجی

شما در یک شرایط خاص حتی می‌توانید سطح دسترسی خزنده‌ها را برای صفحاتی که کامل نشده یا علاقمند به دیده شدن آن‌ها نیستید ببندید. استفاده از تگ لینک نوفالو یا دیگر تکنیک‌ها مثل درخواست عدم ایندکس شدن به گوگل در این شرایط تاثیر بسزایی در وضعیت بهینه سایت شما دارد.

 

3.کاهش لینک های شکسته و خراب سایت

یکی دیگر از عواملی که همانند کند بودن سایت می‌تواند بر تجربه کاربری تاثیر نامطلوب داشته باشد، باز شدن صفحات خالی یا خطاهای 404 است.

زمانی که یک کاربر روی یک لینک کلیک می‌کند و محتوای مورد انتظار را در ان صفحه مشاهده نمی‌کند، نمودار رضایت او از سایت ما در یک لحظه سقوط کرده و همین امر بر رتبه سایت ما تاثیر دارد چرا که عدم دسترسی کاربر به اطلاعات مدنظر به منزله عدم پشتیبانی فنی از سایت بوده که از نظر گوگل با امتیاز منفی همراه است.

موتور های جستجو معمولا بیشتر از کاربران این صفحات را می‌بینند . چرا که هر لینکی در صفحات باشد را دنبال و تمام سایت را میخزند. به طوری که این صفحات میتواند روی رتبه سایت ما از دید موتور جستجو نیز  تاثیر زیادی بگذارد.در حال حاضر بهترین روش برای کاهش صفحات 404  ریدایرکت کردن صفحات حذف شده در حد متعادل است.

 

4- کم کردن صفحات تکراری duplicate content

ممکن است به دلیل مشکلات فنی یا غفلت از اهمیت این مورد چندین صفحه با آدرس های مختلف یک محتوای تکراری را نمایش دهند. این کار از نظر کاربر ممکن است مشکلی نداشته باشد اما موتور جستجو این صفحات را تکراری و duplicate می‌بیند

بنابراین باید به فکر راه حلی برای جلوگیری از شکل گیری چنین صفحاتی در سایت باشیم.  بهترین روش برای حل مشکل duplicate content استفاده از متا تگ canonical در صفحات با محتوای تکراری است.

 

5-امنیت سایت و سئو تکنیکال

امنیت سایت یکی از مهترین موارد در برقراری یک ارتباط بر اساس اعتماد بین کاربر و سایت است. یک وب سایت سالم از نظر فنی باید امنیت کاربران و اطلاعات درج شده در بستر یک سایت را تضمین کند.

روش های زیادی برای امن کردن استفاده از سایت توسط کاربران وجود دارد که مهمترین آنها استفاده از گواهی امنیت SSL یا استفاده از پروتکل HTTPS در ارسال آدرس ها و اطلاعات سایت است

 

6. کاربرد structured data

ساختار اطلاعات وارد شده در سایت چه منو یک سایت باشد چه دسته بندی و ویژگی خدمات همگی در بهتر دیده شدن سایت و دسته بندی اطلاعات برای کاربران بر اساس سرچ کلمه کلیدی خاصی تاثیر بسزایی دارد ،بااستفاده از این امکان گوگل می‌توانید ویژگی ها و برتری های محصولات یا خدمات ارائه شده در سایت خود را در صفحات جستجو نیز نمایش دهید.

علاوه بر کمک به موتورهای جستجو برای فهمیدن محتوای سایت، استفاده از structured data میتواند به دریافت rich result از گوگل نیز کمک کند. این امر به بالا بردن میزان CTR یا نرخ کلیک سایت نیز کمک می‌کند.

7. استفاده از نقشه سایت یا sitemap

استفاده از نقشه سایت با فرمت XML در واقع مانند ایجاد یک نقشه راه برای موتورهای جستجو و خزنده ها است.

در این نقشه سایت تمامی صفحات سایت تمایل داریم در معرض دید خزنده‌های گوگل باشد و ایندکس شود قرار داده می‌شود.

به روز رسانی مستمر سایت مپ برای نمایش اطلاعات جدید و صفحات اضافه شده به سایت را برای بهتر دیده شدن بواسطه خزنده‌های گوگل در نظر داشته باشید.

 

8. استفاده سایت های بین المللی از تگ hreflang

اگر سایت شما چندین کشور را مورد خطاب قرار میدهد ، بهتر است تا مشخص کنید که کاربران با چه زبانی مورد هدف سایت شما هستند.

مشخص کردن زبان اصلی سایت میتواند به نمایش بهتر و درست تر سایت شما در صفحات نتیجه جستجو کمک بسیاری کند.

با این کار اگر سایت های مشابه با زبان های مختلف دارید دیگر محتوای این سایت ها بعنوان محتوای تکراری شناخته نمیشوند و گوگل راحت تر میتواند هدفل شما را درک کند.

 

آنچه از مطلب سئو تکنیکال آموختیم

سئو تکنیکال و تاثیرات آن بر رشد سایت را در این مقاله با هم مرور کردیم، امری که در این زمینه از اهمیت بالایی برخوردار است، توجه ،تاکید و استمرار بر اجرای این اصول در سایت مدنظر‌تان است.

سئو تکنیکال شامل بسیاری از موارد ساختاری و فنی سایت است که ما در اینجا به 8 مورد متداول و تاثیر گذار از آن اشاره کردیم .علاوه بر این موارد شما باید هر تغییر یا بهبودی را در بخش فنی سایت خود با راهنمایی و مشورت یک متخصص سئو انجام دهید تا ناخواسته باعث افت رتبه سایت خود نشوید.

شما می‌توانید برای دریافت مشاوره سئو در زمینه‌های مختلف با ثبت سفارش درخواست مشاوره با ما در ارتباط باشید. سایت طراحی وب رنگین کمان در زمینه سئو و بهینه سازی با به روز ترین مشاوره‌ها بر اساس آپدیت الگوریتم‌های گوگل در کنار شماست.

شاید به این محصولات علاقه مند باشید

نظر خود را بیان کنید