فریم ورک جنگو Django چیست؟

نویسنده مطلب : مدیر سیستم
1403/2/19
85
+ 0 | - 0

فریم ورک جنگو  Djangoیک چارچوب وب سطح بالا زبان برنامه‌نویسی پایتون است که توسعه سریع وب‌سایت‌های امن و قابل نگهداری را برای کاربران خود امکان‌پذیر می‌کند. فریم‌ورک جنگو که توسط توسعه‌دهندگان باتجربه ساخته شده است، از بسیاری از مشکلات توسعه وب جلوگیری می‌کند، بنابراین می‌توانید بدون نیاز به اختراع مجدد چرخ، روی نوشتن برنامه خود تمرکز کنید.

Django Framework رایگان و منبع‌باز است و همچنین دارای یک جامعه پر رونق و فعال، داکیومنت عالی، و گزینه‌های زیادی برای پشتیبانی رایگان و پولی است. در این مطلب قصد داریم مروری بر امکانات و قابلیت‌های این چارچوب توسعه وب داشته باشیم؛ با رنگین‌کمان همراه باشید!

معرفی فریم ورک جنگو Django

به‌صورت کلی فریم ‌ورک جنگو به شما کمک می‌کند تا بتوانید نرم‌افزارهایی را بنویسید قابلیت‌های زیر را دارد:

جامع و کامل

به‌صورت خلاصه باید گفت فریم ‌ورک جنگو تقریباً هر کاری را که توسعه‌دهندگان ممکن است بخواهند فارغ از محدودیت‌ها انجام دهند را ارائه می‌دهد. ازآنجایی‌که هر چیزی که شما نیاز دارید بخشی از یک محصول است، همه ‌چیز در این ساختار به طور یکپارچه با هم کار می‌کند، از اصول طراحی سازگار پیروی می‌کند و دارای اسناد گسترده و به‌روز است.

همه‌کاره

فریم ورک جنگو

جنگو می‌تواند برای طراحی تقریباً هر نوع وب‌سایتی، از سیستم‌های مدیریت محتوا گرفته تا شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های خبری، مورد استفاده قرار بگیرد. این تکنولوژی می‌تواند با هر چارچوب سمت کلاینت کار کند و می‌تواند محتوا را تقریباً در هر قالبی از جمله HTML، فیدهای RSS، JSON و XML به‌راحتی ارائه دهد.

این در حالی است که تقریباً برای هر عملکردی که ممکن است بخواهید چندین پایگاه‌داده محبوب، موتورهای قالب و... گزینه‌هایی را ارائه می‌دهد، همچنین می‌تواند در صورت نیاز برای استفاده از سایر مؤلفه‌ها گسترش پیدا کند.

امن

فریم ‌ورک جنگو به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند که بسیاری از اشتباهات امنیتی رایج را با ارائه چارچوبی که برای انجام کارهای درست برای محافظت خودکار از وب‌سایت مهندسی شده است، برطرف کنند. به‌عنوان‌مثال، جنگو یک راه امن برای مدیریت حساب‌های کاربری و رمزهای عبور ارائه می‌کند، از اشتباهات رایج مانند قراردادن اطلاعات جلسه در کوکی‌ها در جایی که آسیب‌پذیر است جلوگیری می‌کند و در عوض باعث می‌شود که کوکی‌ها فقط یک کلید از داده‌های واقعی را در پایگاه‌داده ذخیره نمایند و یا از ذخیره مستقیم گذرواژه‌ها اجتناب کنند.

مقیاس‌پذیر

این فریم‌ورک از یک معماری مبتنی بر کامپوننت استفاده می‌کند و هر بخش از معماری مستقل از بقیه است و ازاین‌رو می‌تواند در صورت نیاز جایگزین شود یا تغییر کند.

داشتن عمل جدایی ما بین بخش‌های مختلف به این معنی است که کاربران می‌توانند با اضافه‌کردن سخت‌افزار در هر سطحی که برای افزایش ترافیک مقیاس‌بندی شده‌اند که شامل: سرورهای کش، سرورهای پایگاه‌داده یا سرورهای برنامه که برخی از شلوغ‌ترین سایت‌ها با موفقیت فریم‌ورک جنگو را برای برآورده‌کردن خواسته‌های خود افزایش داده‌اند؛ مانند: اینستاگرام.

قابلیت استفاده مجدد

کد جنگو با استفاده از اصول و الگوهایی طراحی نوشته شده است که ایجاد کدهای قابل نگهداری و قابل‌استفاده مجدد را تشویق می‌کند. این تکنولوژی به طور خاص، از اصل تکرار نکنید (DRY) استفاده می‌کند، بنابراین هیچ تکراری غیر ضروری وجود ندارد و مقدار کد را کاهش می‌دهد.

جنگو همچنین گروه‌بندی قابلیت‌های مرتبط را به «برنامه‌های کاربردی» قابل‌استفاده مجدد و در سطح پایین‌تر، کدهای مرتبط را به ماژول‌ها در امتداد خطوط الگوی مدل ViewController گروه‌بندی می‌کند.

قابل حمل

فریمورک جنگو

جنگو به زبان پایتون نوشته شده است که روی پلتفرم‌های زیادی اجرا می‌شود. این بدان معناست که شما به هیچ پلتفرم سرور خاصی وابسته نیستید و می‌توانید برنامه‌های خود را روی لینوکس، ویندوز و OS اجرا کنید. علاوه بر این، فریم ‌ورک جنگو توسط بسیاری از ارائه‌دهندگان میزبانی وب که اغلب زیرساخت‌ها و اسناد خاصی را برای میزبانی سایت‌های جنگو ارائه می‌دهند، به‌خوبی پشتیبانی می‌شود.

مزایا و معایب فریم ورک جنگو Django

مزایا

  • جنگو ساده است: یکی از اهداف اصلی فریم‌ورک جنگو ساده‌کردن فرایند توسعه است و از آنجایی که از زبان پایتون کمک می‌گیرد پیاده‌سازی بسیاری از ساختارها پیچیدگی سابق را ندارد.
  • جنگو روی پایتون کار می‌کند: چارچوب وب مبتنی بر پایتون، علاوه بر سادگی، یک‌زبان برنامه‌نویسی سطح بالا، پویا و تفسیر شده موردعلاقه توسعه‌دهندگان در اختیار شما می‌گذارد. اگرچه یافتن زبانی که بتواند اکثر وظایف و مشکلات برنامه‌نویسی را پوشش دهد دشوار است؛ اما پایتون یک انتخاب عالی است.
  • جنگو دارای بسیاری از ویژگی‌ها و امکانات اضافی برای ساده‌سازی توسعه است:برای ساختن یک برنامه ساده یا نمونه اولیه، نیازی نیست ساعت‌ها صرف سفارشی کردن آن کنید، زیرا همه موارد ضروری از قبل در دسترس هستند. اما اگر به ویژگی‌های اضافی برای یک برنامه پیچیده‌تر نیاز دارید، بیش از 4000 بسته برای فریم‌ورک Django جهت پوشش پروفایل، آزمایش و اشکال‌زدایی وجود دارد.
  • جنگو از نظر زمان مؤثر است: این Framework به شما این امکان را می‌دهد که از کدهای پروژه‌های فعلی یا دیگر استفاده مجدد کنید و دارای قالب‌ها و فرم‌های عالی است.
  • جنگو برای هر نوع پروژه‌ای مناسب است: جنگو یک راه‌حل سازمانی مانند سی‌شارپ یا جاوا نیست، اما برای اکثر انواع پروژه‌ها، صرف‌نظر از اندازه آنها، مناسب است.
  • جنگو زیرساخت‌های خاص خود را دارد: Django به هیچ راه‌حل خارجی وابسته نیست. تقریباً همه چیز دارد به‌علاوه، جنگو کتابخانه‌ها و ابزارهایی برای ساخت فرم‌ها برای دریافت ورودی از کاربران دارد. این برای هر وب‌سایتی که قرار است کاری بیش از انتشار محتوا انجام دهد بسیار مهم است.
  • جنگو امن و به‌روز است: جنگو همیشه مطابق با استانداردهای بالا حفظ می‌شود و از آخرین روندها در امنیت و توسعه وب‌سایت پیروی می‌کند. ازآنجایی‌که امنیت در هر پروژه‌ای اولویت دارد. جنگو به طور مرتب با پچ‌های امنیتی به‌روزرسانی می‌شود.

معایب

فریم ورک جنگو

  • برای پروژه‌های ساده مناسب نیست: جنگو یک فریم‌ورک سطح بالا است و بنابراین خود را به ویژگی‌های پیچیده‌تر می‌دهد. اگر به دنبال ابزار مناسبی برای پروژه‌های کوچک‌تر و آسان‌تر هستید که پتانسیل رشد سریع دارند پیشنهاد ما به شما Django Frameworkنیست.
  • می‌تواند منجر به‌کندی وب‌سایت شود: با وجود تمام سرعتی که می‌توانید با جنگو چیزهایی بسازید، گاهی اوقات باعث می‌شود وب‌سایت شما بسیار کندکار کند. توجه به این نکته مهم است که این به دلیل چیز خاصی به زبان پایتون یا خود Django نیست، بلکه بیشتر به دلیل میزان منابعی است که با Framework به آن دسترسی دارید. هرچه پایگاه‌داده‌ها و غیره بیشتری درخواست ارسال کنید، عملکرد کندتر می‌شود.
  • برای انجام آن باید همه چیز را بدانید: یک مشکل در این مورد می‌تواند این باشد که فریم ‌ورک جنگو گاهی اوقات بسیار وسیع است و شما را ملزم می‌کند که نقشه کل ساختار را قبل از شروع ساخت آن بدانید.
  • عدم وجود کنوانسیون: کنوانسیون کدنویسی گروهی از اصول راهنما است که باید در هنگام استفاده از چارچوب وب دنبال شود. به طور خلاصه یک نوع کتاب قوانین است. جنگو از هیچ قراردادی استفاده نمی‌کند که می‌تواند برخی از برنامه‌نویسان را از کار بیندازد و گاهی منجر به پیشرفت کندتر شود.

مقایسه Flask و Django

فلک (Flask) و جنگو (Django) دو فریمورک قدرتمند و محبوب زبان برنامه‌نویسی پایتون هستند که برای توسعه وب‌سایت‌ها و وب‌اپلیکیشن‌ها به کار می‌روند. هر دو فریم‌ورک امکانات و ویژگی‌های منحصر به فردی دارند که انتخاب بین آن‌ها را برای توسعه‌دهندگان چالش‌برانگیز می‌کند. مقایسه این دو فریم ورک به شما کمک می‌کند تا در حین کدنویسی، بسته به نیاز، بتوانید بهتر تصمیم‌گیری کنید.

ویژگی فلسک  (Flask)

فلسک یک میکروفریمورک است که به شما اجازه می‌دهد تا با حداقل وابستگی‌ها شروع به کار کنید و به تدریج آن را با افزونه‌های مورد نظر خود گسترش دهید. این انعطاف‌پذیری برای پروژه‌های کوچک و متوسط بسیار مناسب است. این فریم‌ورک دارای سینتکس ساده و روشی برای یادگیری آسان است. این ویژگی باعث می‌شود تا توسعه‌دهندگان مبتدی نیز بتوانند به سرعت با آن کار کنند.

فلسک نسبت به جنگو سبک‌تر است و منابع کمتری مصرف می‌کند. این ویژگی برای پروژه‌های کوچک و اپلیکیشن‌های موبایل بسیار مفید است.

ویژگی جنگو  (Django)

جنگو یک فریمورک کامل و دارای ویژگی‌های پیشرفته‌ای مانند ORM قدرتمند، سیستم مدیریت محتوا، سیستم احراز هویت و... است. این ویژگی‌ها باعث می‌شوند که جنگو برای توسعه پروژه‌های بزرگ و پیچیده بسیار مناسب باشد.

جنگو یک فریمورک بالغ و با جامعه کاربری بزرگی است. این ویژگی باعث می‌شود که پشتیبانی و منابع آموزشی بسیار خوبی برای آن وجود داشته باشد. Django به شدت به الگوی معماری MVC پایبند است که باعث سازماندهی بهتر کدها و افزایش قابلیت نگهداری پروژه می‌شود.

اگر به دنبال یک فریمورک ساده، سبک وزن و انعطاف‌پذیر برای پروژه‌های کوچک و متوسط هستید، فلsک انتخاب مناسبی است. اما اگر به دنبال یک فریمورک قدرتمند و کامل با قابلیت‌های پیشرفته برای پروژه‌های بزرگ و پیچیده هستید، جنگو انتخاب بهتری است.

بهتر است قبل از شروع پروژه، هر دو فریمورک را بررسی کرده و با توجه به ویژگی‌های آن‌ها، بهترین گزینه را انتخاب کنید.

هر دو فریمورک قابلیت مقیاس‌پذیری دارند، اما جنگو به دلیل معماری قوی‌تر، برای پروژه‌های بزرگتر مناسب‌تر است. اگر مبتدی هستید، فلسک می‌تواند نقطه شروع بهتری باشد. اما اگر تجربه برنامه‌نویسی دارید، یادگیری جنگو چندان سخت نیست. به علاوه، جامعه کاربری جنگو بزرگ‌تر است و منابع آموزشی بیشتری در اختیار شما قرار می‌دهد.

کاربرد فریم ورک جنگو

توسعه سریع

هدف اولیه از ایجاد فریم ‌ورک جنگو کمک به توسعه‌دهندگان برای ساخت برنامه‌های کاربردی در زمان کمتر بود. شایان‌ذکر است که بسیاری از Framework‌ها این را به‌عنوان ویژگی اصلی خودپوشش می‌دهند. بااین‌حال، جنگو بسیار بیشتر از سرعت‌بخشیدن به مرحله اجرای پروژه است که این چیزی است که آن را از رقبای خود متمایز می‌کند.

اغلب اوقات، کارهای کوچکی مانند ایجاد فایل‌های سرور برای هر عملیات و سپس اتصال آنها نیمی از زمان و بودجه توسعه را مصرف می‌کند. بااین‌وجود، آنها هنوز اجزای جدایی‌ناپذیر یک وب‌سایت کاملاً کاربردی هستند. جنگو این نوع کار را برای توسعه‌دهندگان از طریق دو اصل ساده می‌کند.

افزایش امنیت

اینکه بگوییم کاربرد جنگو بسیار امن است، دست‌کم گرفته شده است. امنیت جنگو فراتر از همه ویژگی‌های امنیتی اساسی است. به طور سنتی، این حفره‌ها برای توسعه‌دهندگان باطن باز گذاشته می‌شد تا روی آن کار کنند. اما جنگو با یک سیستم امنیتی خارج از جعبه عرضه می‌شود که به طور پیش‌فرض تمام شکاف‌های امنیتی در فرایند توسعه را پر می‌کند. این بدان معنی است که می‌توانید خیالتان راحت باشد و بدانید جنگو کار خود را انجام می‌دهد.

تطبیق‌پذیری بالا

فریم ورک جنگو

درحالی‌که ساختار پروژه منطقی جنگو و معماری MVT ممکن است گاهی کاملاً محدود به نظر برسد، حقیقت این است که با ویژگی‌های اضافی بارگذاری شده است و پایه محکمی را ارائه می‌دهد که می‌توان از آن برای ایجاد برنامه‌ای استفاده کرد که ترافیک سنگین و حجم عظیمی از داده را مدیریت می‌کند. علاوه بر این، این کراس پلتفرم است، به این معنی که می‌توانید پروژه خود را بر اساس لینوکس، مک، یا رایانه شخصی پایه‌گذاری کنید و هر چیزی که برای شما بهتر است.

اسناد و کتابخانه کامل

فریم ورک جنگو بر پایه زبان برنامه‌نویسی پایتون است که سینتکس‌های آن مشابه زبان انگلیسی است. این امر تسلط بر آن را نسبتاً آسان‌تر می‌کند که یکی از دلایل اصلی این است که بسیاری از توسعه‌دهندگان برای یادگیری این زبان و Framework انتخاب می‌کنند. علاوه بر این، جنگو در طول سال‌ها به بلوغ خوبی رسیده است. این دارای یک جامعه گسترده و حامی است که به‌راحتی از طریق انجمن‌ها، کانال‌ها و وب‌سایت‌های اختصاصی مختلف قابل‌دسترسی است.

کلام آخر

اگر دانشجوی رشته مهندسی کامپیوتر هستید یا به طور کلی به برنامه نویسی علاقه دارید دنبال کردن آموزش های مربوط به فریم ورک جنگو می‌تواند شروع خوبی برای شما در این مسیر باشد. توصیه می‌شود برای یادگیری مباحث تخصصی از این دست زمان کافی را به تحقیق برای پیداکردن بهترین منابع آموزشی اختصاص بدهید.

شرکت رنگین کمان (RKWeb)؛ ارائه دهندۀ خدمات تخصصی توسعه و طراحی سایت در شیراز با سابقه‌ای طولانی در زمینۀ وب در تمامی مراحل راه‌اندازی و توسعۀ یک کسب و کار اینترنتی همراه شما خواهد بود. جهت کسب اطلاعات بیشتر از طریق شماره‌تلفن: 09357871280 با ما در تماس باشید!

شاید به این محصولات علاقه مند باشید

نظر خود را بیان کنید