فریم ورک انگولار چیست؟

نویسنده مطلب : مدیر سیستم
1403/1/9
270
+ 3 | - 0

در این مقاله قصد داریم در رابطه‌ با فریم ورک انگولار صحبت کنیم و با کارایی آن بیشتر آشنا شویم. در حالت کلی باید گفت فریم ورک آنگولار یک پلتفرم کلی برای ساخت اپلیکیشن است و در یک چارچوب متن‌باز به کاربران ارائه می‌شود.

برای ساخت اپلیکیشن با Angular از html و typeScript استفاده می‌شود که قابلیت اصلی این دو برای ساخت مجموعه‌ای بزرگ به‌اصطلاح کتابخانه‌ای برای پیاده‌سازی برنامه است.

انگولار به‌صورت کلی از بلوک‌های کوچکی تشکیل شده است در یک چارچوب که این فریم‌ورک را به وجود آورده است. اجزای برنامه‌ای که این فریمورک ارائه می‌دهد به‌صورت کاملاً مرتب تعریف و سازماندهی شده است.

اگر به مباحث آموزشی طراحی وب علاقه‌مند هستید با رنگین کمان همراه شوید تا در این زمینه اطلاعات بیشتری کسب کنید!

فریم ورک انگولار (Angular) چیست؟

Angular یک فریم ورک جاوا اسکریپتی است که  در قالب یک پکیج کامل با تمامی امکانات ارائه می‌شود. فریم ورک انگولار با زبان برنامه نویسی typescript نوشته شده است و از فرمت‌های این ساختار پشتیبانی می‌کند.

خوبی typescript در این است که بسیار ایمن عمل می‌کند و این امکان را به کاربران می‌دهد که برای هر متغیری که تعریف می‌کنند یک Type یا Data Type مشخص کنید.

نکته جالبی که درمورد Angular وجود دارد این است که component base است یعنی می‌توانید تکه‌تکه کدها را بنویسید و یک سری از این کدها را چندین بار در جاها و بخش‌های دیگر فراخوانی کنید و از آن‌ها به‌راحتی استفاده کنید.

نسخه‌های مختلف فریم ورک انگولار

فریم ورک انگولار

فریم ورک انگولار به‌صورت حدودی هر 6 ماه یکبار در حال آپدیت است و از آخرین تکنولوژی استفاده می‌کند. نسخه‌های معروف و پرکاربرد این Framework عبارت‌اند از:

نسخه 6 آنگولار

در نسخه معرفی شده انگولار 6 گفته شده است از تایپ اسکریپت declaration استفاده می‌شود که برای مقداردهی اولیه داده‌ها با نوع شرطی بهبود یافته است. این نسخه به‌عنوان یکی از جدیدترین موتورها شناخته شده است که شبیه‌سازی و بهینه‌سازی کدهای برنامه را به‌خوبی افزایش می‌دهد.

به‌عنوان نکتۀ آخر باید گفت نسخه 6 انگولار از کامپایلر Bazel استفاده می‌کنند که با کمک آن می‌توانید بدون اینکه کدها را دوباره بنویسید، آنها را وارد برنامه کنید. به این ترتیب، تنها کدهایی که دچار مشکل شده‌اند نیاز به بارگذاری مجدد درون برنامه دارند.

نسخه 7

در انگولار نسخه 7 نسبت به نسخه‌های قدیمی بخش جدیدی به وجود آمده است به نام Budget که شما با استفاده از این ویژگی می‌توانید برای حجم برنامه‌های خود یک محدوه خاص را مشخص کنید تا حجم برنامه شما از حدی که تعیین کرده‌اید عبورر نکند. با فعال‌سازی این گزینه در صورت عبور از حجم تعیین شده، برنامه به شما هشدار می‌دهد.

نسخه 8

پس از انتشار نسخۀ 7 برخی از کاربران منتظر ورژن جدید انگولار  بودند تا برخی از ایرادات جزئی برطرف شود. به همین خاطر در زمان انتشار ورژن انگولار 8 برنامه‌نویسان توجه ویژه‌ای به آن نشان دادند. این نسخه کامپایلر جدید دارد که توانسته سرعت خود را افزایش دهد.

از همه مهم‌تر در نسخه 8 بر عکس نسخه 7 ظرفیت‌های ایجاد کد حجم کمتری دارند. علاوه بر این موارد در ورژن 8 کمتر شدن حجم فایل‌های build را می‌بینیم و همچنین افزایش سرعت کامپایل را شاهد هستیم.

ورژن 9

نسخه 9 انگولار در سال 2020 و با یک تکنیک بسیار جالب معرفی و به بازار عرضه شد. مهم‌ترین افزونه‌ای که به این ورژن اضافه شده است کامپایلر IVY است که به‌عنوان ساختار اصلی هسته Framework به شمار می‌آید.

این کامپایلر حجم باندل را تا 40% کاهش می‌دهد که همین امر باعث بازدهی بیشتر خواهد شد. جالب است بدانید این سیستم هر گونه خطایی را گزارش می‌دهد که این موضوع برای کاربران بسیار جالب است.

  • نکته‌ای که در تمامی نسخه‌های فریم ورک انگولار وجود دارد این است که همگی واحد هستند و همگی یک فریم‌ورک را به کاربران خود ارائه می‌دهند.

ویژگی‌های این فریم‌ورک

فریم ورک انگولار

  1. نکته‌ای که در این فریم‌ورک وجود دارد این است که برای آن به هیچ‌گونه کتابخانه خارجی نیاز ندارید و به‌محض اینکه Angular را نصب ‌کنید هرآنچه را که نیاز دارید به صورت یک پکیج کامل در اختیار شما قرار می‌گیرد.
  2. با انگولار شما می‌توانید وب‌سایت‌هایی را طراحی کنید که بر روی تلفن همراه و انواع رایانه‌ها به‌راحتی راه‌اندازی و قابل‌اجرا هستند. نکتۀ حائز اهمیت اینجاست که برای شروع روی دستگاه‌های مختلف نیازی نیست همه چیز را از صفر شروع کنید.
  3. یکی از ویژگی‌های برجسته انگولار این است که می‌توانید برنامه‌های کاربردی وب را توسعه دهید و با استفاده از قابلیت‌های وب مدرن تجربه‌ای شبیه به یک اپلیکیشن را به مخاطب ارائه دهید.
  4. یکی دیگر از ویژگی‌های Angular این است که به کاربران خود این امکان را می‌دهد تا برنامه کاربردی نوشته شده را به‌صورت Html و Css ارائه دهند.
  5. فریم ورک انگولار توسعه‌دهندگان را قادر می‌سازد تا انیمیشن‌های سطح بالایی را ایجاد و ارائه کنند تا تجربه کاربری را بهبود ببخشند.
  6. آنگولار ابزارهایی نظیر خط فرمان را برای کمک به توسعه‌دهندگان در ساخت و آزمایش اولیه یک برنامه ارائه می‌دهند.

مزایای فریم ورک انگولار

فریمورک آنگولار

در مورد مزایای استفاده از Angular می‌توان به شکل مفصل صحبت کرد ولی برخی از مهم‌ترین این مزایا، به طور خلاصه، به شرح زیر هستند:

کدهای سفارشی و قابل‌استفاده مجدد در برنامه

انگولار به توسعه‌دهندگان این اجازه را می‌دهد تا اپلیکیشن خود را ایجاد کنند و برخی از این کدها را مجدداً در برنامه دیگر استفاده کنند. ترکیب این کدهای تودرتو بارها قابل اتسفاده هستند و یک کیت ساخت‌وساز برای ایجاد برنامه ارائه می‌کنند.

استفاده از انواع داده TypeScript

شما با استفاده از انگولار می‌توانید بدون اینکه زحمتی به خود بدهید داده‌ها را از کد TypeScript در صفحات وب فراخوانی کنید بدون اینکه نوشتن دستی کدها را انجام بدهید. این چارچوب همچنین امکان ادغام کتابخانه‌های شخص ثالث را بدون اجرای لایه میانی فراهم می‌کند.

بهره‌وری و سازگاری با انواع کدها

کل چهارچوب انگولار بر اساس اجزا و خدمات است که می‌توانید آنها را به‌عنوان بلوک‌های سازنده در نظر بگیرید. اگر کامپوننت‌ها را مطابق دستورالعمل‌ها و ساختارهای کد فراخوانی کنید و یا یک کلاس از سرویس ایجاد کنید، برنامه می‌تواند سریع‌تر و سازگارتر توسعه پیدا کند.

تست آسان

فریم ورک انگولار را می‌توان برای انجام تست واحد و تست نهایی برنامه مورد استفاده قرار داد. این چارچوب برای انجام هر دو تست، مناسب است. تعداد توسعه‌دهندگان برنامه به هیچ عنوان مهم نیست و امکان تست هر بخشی از برنامه برای شما به‌صورت جداگانه وجود دارد.

قابلیت کاهش کدهای برنامه و قابلیت نگهداری خوب از آنها

استفاده از TypeScript به اپلیکیشن ایجاد شده برپایه انگولار یک معماری شیءگرا می‌دهد که به نوبه خود منجر به یک کد منبع واضح و به‌خوبی قابل نگهداری می‌شود. علاوه بر این موضوع انگولار نیاز به بسیاری از کدهایی که معمولاً می‌نویسید را از بین می‌برد تا سورس کد به‌طور قابل‌توجهی کوچک‌تر ‌شود. 

سازگاری بالا

نکته آخری که از مزایای انگولار باید گفت این است که با تمامی مرورگرهای اصلی مانند کروم، فایرفاکس و یا سافاری سازگاری دارد برای اینکه شرکت‌ها بتوانند برنامه‌های نسبتاً آسان، بزرگ و کوچک را با فناوری‌های مدرن وب توسعه دهند. توسعه دهندگان برای رسیدن به این هدف به منابع مناسب و ابزارهای قابل‌اعتماد نیاز دارند و انگولار ابزاری است که شرکت‌ها می‌توانند به آن به‌راحتی تکیه کنند.

معایب فریم ورک انگولار

فریم ورک انگولار

  • Angular در مقایسه با سایر فریم‌ورک‌های جاوا اسکریپت مانند React برجسته‌تر است. مجموعه ویژگی‌های گسترده و طراحی پیچیده آن ممکن است برای تازه‌کارها سخت به نظر برسد که همین موضوع می‌تواند روند نصب و راه‌اندازی را کمی کند کند.
  • برنامه انگولار در مقایسه با سایر فریم‌ورک‌ها دارای مقدار بیشتری کد است که منجر به ایجاد یک پایگاه کد بزرگ‌تر خواهد شد. حفظ و نگهداری این کدها ممکن است سخت باشد به همین دلیل این موضوع باعث اشکالاتی برای توسعه‌دهندگان خواهد شد.
  • استفاده از اتصال دوطرفه داده‌ها و قابلیت‌های چارچوب جامع انگولار ممکن است منجر به سربار عملکرد شود؛ به‌ویژه زمانی که با برنامه‌های بزرگ‌تر سروکار داریم. بهینه‌سازی کامل و اصلاح عملکرد اغلب برای رفع این مشکل ضروری است.
  • برنامه Angular عمدتاً محتوا را در سمت کاربران تولید می‌کنند که ممکن است به‌صورت پیش‌فرض منجر به قابلیت‌های بهینه‌سازی نشده سئو شوند. برای تضمین اجرای مناسب بهینه‌سازی موتور جست‌وجو باید عملیات جداگانه‌ای انجام داد. هرچند این مسئله در پروژه‌های مختلف یکسان نیست.
  • فرایند به‌روزرسانی بین نسخه اصلی انگولار ممکن است مشکلاتی را به دلیل نیاز بالقوه به اصلاحات اساسی کد ایجاد کند و ممکن است منجر به مشکل با کتابخانه خارجی شود و به تلاش‌های نگهداری اضافی نیاز داشته باشید.
  • برنامه انگولار گاهی اوقات حجم باندل قابل‌توجهی را نشان می‌دهد که باعث افزایش زمان بارگذاری یا لود اولیه برای کاربران می‌شود. این موضوع ممکن است برای تازه‌کاران که معیارهای عملکرد سخت‌گیرانه دارند بهینه نباشد.

کلام آخر

امیدواریم توانسته باشیم در مورد Angular توضیحات کاملی ارائه داده باشیم. چنانچه قصد ورود به دنیای طراحی وب و ساخت اپلیکیشن‌های تحت وب و موبایلی را دارید پیگیری دوره‌های آموزش فریم ورک انگولار می‌تواند برای شما بسیار مفید واقع شود.

رنگین کمان (RKWeb)؛ ارائه‌دهنده کلیه خدمات طراحی سایت در شیراز با پنل اختصاصی و استفاده از آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا در تمامی مراحل راه‌اندازی و گسترش یک کسب و کار اینترنتی همراه شما خواهد بود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره از طریق شماره تماس 09357871280 با کارشناسان ما در تماس باشید!

شاید به این محصولات علاقه مند باشید

نظر خود را بیان کنید