پایگاه داده مانگو دی بی چیست؟ (آشنایی با MongoDB)

نویسنده مطلب : مدیر سیستم
1403/1/23
89
+ 0 | - 0

برای تعریف پایگاه داده مانگو دی بی باید گفت MongoDB یک پایگاه‌داده سندگرا منبع‌باز است که برای ذخیره‌سازی مقیاس بزرگ‌داده‌ها (Big Data) طراحی شده است و به کاربران خود این اجازه را می‌دهد تا با داده‌ها کار کنند. دیتابیس مونگو دی بی تحت پایگاه‌داده Nosql دسته‌بندی می‌شود.

این تعاریف شاید در نگاه اول کمی مبهم به نظر برسند؛ ولی در این مطلب تا جایی که امکان دارد مفاهیم را به زبان ساده توضیح خواهیم داد. همچنین در رابطه ‌با کاربردهای این دیتابیس برای شما صحبت می‌کنیم و دیتابیس Mongodb را با دیگر دیتابیس‌ها مقایسه می‌کنیم. با ما همراه باشید تا در زمینه طراحی وب سایت اطلاعات بیشتری کسب کنید!

پایگاه‌داده مانگو دی بی چیست؟

همان‌طور که اشاره کردیم یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین پایگاه داده NoSQL است که به‌صورت منبع‌باز ارائه می‌شود. NoSQL (یعنی نه‌تنها SQL) به‌عنوان جایگزینی برای پایگاه‌داده‌های سنتی رابطه‌ای استفاده می‌شود.

پایگاه‌های داده NoSQL برای کار با مجموعه‌های بزرگی از داده‌های توزیع شده کاملاً مفید هستند. MongoDB هم یکی از این پایگاه‌های داده است که به‌عنوان ابزاری شناخته شده که می‌تواند اطلاعاتی سند محور را مدیریت، ذخیره یا بازیابی کند.

پایگاه داده مانگو دی بی برای ذخیره‌سازی داده‌های با حجم بالا استفاده می‌شود و این موضوع  به سازمان‌ها کمک می‌کند تا مقادیر زیادی از داده‌ها را ذخیره کنند و درعین‌حال عملکرد خود را بالاتر ببرند. سازمان‌ها همچنین از MongoDB برای نمایه‌سازی، تعادل بار، تجمیع، اجرای جاوا اسکریپت سمت سرور و سایر ویژگی‌ها استفاده می‌کنند.

اس‌کیو‌ال (SQL) یک‌زبان برنامه‌نویسی استاندارد شده است که برای مدیریت پایگاه‌داده‌های رابطه‌ای استفاده می‌شود. SQL داده‌ها را به‌صورت یک چارچوب کلی و جداول در می‌آورد و هر جدول دارای ساختار ثابتی است.

معماری پایگاه داده مانگو دی بی بر چه اساسی است؟

پایگاه داده مانگو دی بی

معماری پایگاه داده مانگو دی بی به‌جای استفاده از جداول و ردیف‌ها مانند پایگاه‌داده‌های رابطه‌ای از ساختار دیگری کمک می‌گیرد. مانگو دی بی، به‌عنوان یک پایگاه‌داده NoSQL از مجموعه‌ها و اسناد تشکیل شده است. اسناد از جفت‌های کلید مقدار واحد اصلی داده MongoDB تشکیل شده‌اند و مجموعه‌ها معادل جداول SQL، حاوی مجموعه‌های اسنادی هستند.

به عبارت دیگر، معماری پایگاه‌داده mongodb از 3 مورد به نام پایگاه داده، مجموعه و سند تشکیل شده است که در ادامه به‌صورت دقیق این 3 مورد را برای شما توضیح می‌دهیم.

  1. پایگاه‌داده: در یک تعریف ساده می‌توان آن را ظرف فیزیکی داده نامید. هر یک از پایگاه‌های داده دارای مجموعه فایل‌های خاص خود در سیستم فایل با پایگاه‌های اطلاعاتی متعددی است که روی یک سرور MongoDB وجود دارد.
  2. مجموعه: گروهی از اسناد پایگاه‌داده را می‌توان مجموعه نامید. RDBMS معادل یک مجموعه یک جدول است. کل مجموعه در یک پایگاه‌داده واحد وجود دارد. در مورد مجموعه‌ها هیچ چارچوب خاصی وجود ندارد. در داخل مجموعه، اسناد مختلف می‌توانند زمینه‌های متنوعی داشته باشند، اما بیشتر اسناد درون یک مجموعه برای یک هدف یا برای خدمت به یک هدف نهایی در نظر گرفته شده‌اند.
  3. سند: مجموعه‌ای از جفت‌های کلید مقدار را می‌توان به‌عنوان یک سند تعیین کرد. اسناد با چارچوب پویا همراه هستند. مزیت داشتن چارچوب پویا این است که یک سند در یک مجموعه واحد نیازی به داشتن ساختار یا فیلدهای یکسانی ندارد. همچنین، فیلدهای مشترک در یک سند مجموعه می‌توانند انواع مختلفی از داده‌ها را داشته باشند.

نکته: نکته مهمی وجود دارد که در مورد این دیتابیس وجود دارد و آن این است که مونگو دیبی (Mongodb) از بسیاری زبان‌های برنامه‌نویسی مانند: C، C++، C#، Go، Java، Python، Ruby و Swift پشتیبانی می‌کند.

کاربردهای دیتابیس یا پایگاه داده مانگو دی بی

پایگاه داده مانگو دی بی

با در نظر گرفتن تعاریف کلی پایگاه داده مانگو دیبی و معماری آن کاربردهای زیادی را می‌توان برای این دیتابیس در نظر گرفت. مواردی که در این بخش می‌خوانید تنها شامل برخی از مهم‌ترین این کاربردها می‌شود.

استفاده در هوش مصنوعی:

پایگاه داده مونگو دی بی خدمات داده‌های هوش مصنوعی عملیاتی، تحلیلی و مولد را برای ساده‌سازی ساخت برنامه‌های کاربردی غنی شده باهوش مصنوعی متحد می‌کند. برنامه‌های کاربردی غنی شده با هوش مصنوعی برنامه‌های امروزی فراتر از تجزیه‌وتحلیل پیش‌بینی‌کننده هستند و تجربیات کاملاً جدیدی را ایجاد می‌کنند.

از چت‌بات‌هایی که پشتیبانی شخصی شده تا تصاویر، کد، صدا، و ویدئوهای تولید شده با هوش مصنوعی خدماتی هستند که این تکنولوژی ارائه می‌دهد.

برای استفاده از اینترنت:

تسریع تحویل و ساده‌کردن عملکرد برنامه‌های کاربردی اینترنت اشیا و پلتفرم داده‌های توسعه‌دهنده MongoDB از کل چرخه عمر داده‌های اینترنت اشیا، جذب، ذخیره‌سازی، پرس‌وجو، تجزیه‌وتحلیل بلادرنگ و تجسم تا بایگانی آنلاین پشتیبانی می‌کند.

با آنلاین شدن تعداد بیشتری از دستگاه‌های اینترنت اشیا، انتخاب فناوری زیربنایی مناسب برای ساده‌کردن راه‌حل‌های اینترنت اشیا ضروری است.

توسعه اپلیکیشن بدون سرور برنامه‌های مدرن با پایگاه داده مانگو دی بی:

برای مدیریت و انعطاف‌پذیری بیشتر پلتفرم طراحی شده، راه‌اندازی یک دیتابیس کوچک و در مقیاس میلیون‌ها کاربر به‌شدت توصیه می‌شود. نمونه‌های بدون سرور MongoDB Atlas به شما این امکان را می‌دهند که با حداقل پیکربندی شروع کنید، بنابراین می‌توانید روی ساخت برنامه خود تمرکز داشته باشید.

همان‌طور که برنامه شما رشد می‌کند، پایگاه‌داده بدون سرور شما به طور یکپارچه بر اساس تقاضا گسترش پیدا می‌کند و فقط برای منابعی که استفاده می‌کنید هزینه دریافت می‌کند. این یکی از کاربردهای مهم پایگاه داده مانگو دی بی است.

پشتیبانی بر روی تلفن همراه:

پایگاه داده مانگو دی بی

پلتفرم داده‌های توسعه‌دهنده به شما کمک می‌کند یک بک‌اند تلفن همراه درجه یک سازمانی را سریع راه‌اندازی کنید؛ APIهای سفارشی بسازید یا از خدمات کاملاً مدیریت شده استفاده کنید.

ازآنجایی‌که مصرف‌کنندگان خواهان تجربه تلفن همراه یکپارچه هستند انتخاب فناوری زیربنایی مناسب برای مدیریت داده‌های تلفن همراه شما ضروری است و همگام‌سازی منابع را آسان می‌کند تا بتوانید روی موارد مهم تمرکز کنید.

دیتابیس مانگو دی بی برای بازی:

داده‌ها همیشه بخشی ضروری از بازی‌های کامپیوتری بوده‌اند. داده‌ها برای کارآمد کردن بازی‌ها و بهتر کردن آنها بسیار مهم هستند.

گرایش‌های اخیر در بازی‌ها، داده‌ها را مهم‌تر می‌کند. هنگامی که یک پایگاه‌داده برای بازی کامپیوتری انتخاب می‌کنید، نیازهای داده خود را در نظر بگیرید. بازی‌های مدرن چندنفره و آنلاین هستند و به تکنولوژی‌های روز احتیاج دارند. برای این منظور پایگاه داده مانگو دی بی یک گزینۀ ایده‌آل است.

مدرن‌سازی mainframe:

مین‌فریم (mainframe) یک دارایی مهم فناوری اطلاعات در بسیاری از شرکت‌های بزرگ است. اما اتکای مداوم به مین‌فریم بدون چالش نیست.

بعضی از افراد هستند که به شما توصیه می‌کنند تا با مدرن‌سازی برنامه‌های کاربردی کلیدی از پردازنده مرکزی به یک پلتفرم داده مدرن، بدون تأثیرگذاری بر سیستم‌های اصلی شما، تغییراتی بنیادی اعمال کنید که در آن همه چیز به‌درستی کار کند. نتیجۀ این کار نوآوری را سریع‌تر می‌کند، تجربۀ مشتری را بهبود می‌بخشد و کاهش هزینه‌ها را به دنبال دارد.

استفاده از دیتابیس مانگو دی بی برای پرداخت:

با کمک این دیتابیس می‌توانید تجربه پرداخت را با ادغام و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها در هر قالبی در زمان واقعی، افزایش دهید و خدمات و ویژگی‌های ارزش‌افزوده را به مصرف‌کنندگان معرفی کنید.

تحلیلگر فناوری مالی، با همکاری MongoDB و Icon Solutions، گزارشی تهیه کرده است که به بررسی نحوه استفاده از هوش مصنوعی در صنعت بانکداری امروز و برخی از موارد استفاده کلیدی برای پذیرش هوش مصنوعی در پرداخت‌ها برای بهبود چابکی عملیاتی، خودکارسازی گردش کار، و افزایش بهره‌وری توسعه‌دهندگان بسیار کارآمد بوده است.

شخصی‌سازی:

پایگاه داده مانگو دی بی

از مشتریان خود مانند دوستان قدیمی استقبال کنید تا آنها نیز مانند دوستان با شما رفتار کنند. درگذشته شما در بهترین حالت نام و آدرس مشتری خود را می‌دانستید. اما اکنون به موارد بیشتری دسترسی دارید چرا که تعاملات آنلاین افزایش یافته است.

شما می‌دانید که آنها درگذشته چه کرده‌اند. علایق آنها را می‌دانید و اکنون می‌توانید شروع به‌پیش بینی خواسته‌ها و نیازهای آنها کنید. با پایگاه‌داده مانگو دی بی، اکنون می‌توانید تجربه میلیون‌ها مشتری را در زمان واقعی شخصی‌سازی کنید در سریع‌ترین حالت و البته با هزینه خیلی کمتر آنها را تجزیه‌وتحلیل کنید.

برای آشنایی بیشتر با فناوری‌های طراحی وب توصیه می‌شود مطلب: "تکنولوژی های طراحی سایت" را مطالعه کنید.

مقایسه پایگاه داده مانگو دی بی با دیگر دیتابیس‌ها

MySQL به‌عنوان یکی از قابل‌تشخیص‌ترین فناوری‌ها در اکوسیستم کلان‌داده مدرن شناخته شده است که در علوم فناوری محبوب‌ترین پایگاه‌داده نامیده می‌شود. واضح است که هر کس با داده‌های سازمانی یا فناوری اطلاعات عمومی درگیر است، حداقل باید به دنبال آشنایی اولیه با MySQL باشد.

MongoDB و MySQL دو سیستم مدیریت پایگاه‌داده هستند که می‌توانید از آنها برای ذخیره و مدیریت داده‌ها استفاده کنید. MySQL یک سیستم پایگاه‌داده رابطه‌ای است که داده‌ها را در قالب جدولی ساختاریافته ذخیره می‌کند. در مقابل، MongoDB داده‌ها را به‌عنوان اسناد JSON در قالبی انعطاف‌پذیرتر ذخیره می‌کند.

پایگاه داده مانگو دی بی

اما شباهت این دو دیتابیس در چیست؟ هر دو MySQL و MongoDB سیستم‌های مدیریت پایگاه‌داده هستند. آنها داده‌ها را ذخیره می‌کنند و دارای یک رابط کاربری داخلی و زبان پرس‌وجو هستند، بنابراین می‌توانید داده‌ها را اضافه، ویرایش، اصلاح و تجزیه‌وتحلیل کنید. این شباهت‌ها به طور خلاصه به شرح زیر هستند:

  • منبع‌باز
  • پشتیبانی از نمایه‌سازی
  • رابط‌های کاربرپسند
  • پشتیبانی از زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف
  • امنیت
  • اسناد و پشتیبانی جامع

و تفاوت اصلی دیتابیس MongoDB و MysQl در موارد زیر است:

  • مدل داده‌ای
  • مقیاس‌پذیری
  • کارایی
  • انعطاف‌پذیری
  • کنترل دسترسی

سخن پایانی

پایگاه داده مانگو دی بی اغلب در سطح‌های بالای نرم‌افزار و البته برنامه‌نویسی قابل‌استفاده است و یک پایگاه‌داده بسیار قدرتمند محسوب می‌شود که شکل ذخیره‌سازی داده‌ها آن را از دیگر دیتابیس‌ها متمایز کرده است. این دیتابیس یک کوئری ساده را به کاربران خود ارائه می‌دهد و کسانی که تجربه چندان حرفه‌ای در انواع پروژه‌های برنامه‌نویسی دارند به‌راحتی می‌توانند از آن بهره ببرند و آن را استفاده نمایند.

امیدواریم که توانسته باشیم در این مقاله راهنمایی‌های لازم در مورد دستورات مونگو دی بی و ساختار آن ارائه داده باشیم.

شرکت رنگین کمان (RKWeb)؛ ارائه دهندۀ خدمات طراحی سایت در شیراز به‌صورت اختصاصی از شرکت‌های باسابقه و خوشنام در حوزۀ راه اندازی و گسترش کسب و کارهای اینترنتی است. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره از طریق شماره‌تلفن: 09357871280 با کارشناسان ما در تماس باشید. 

شاید به این محصولات علاقه مند باشید

نظر خود را بیان کنید