فریم ورک ری اکت (React Native) چیست؟

نویسنده مطلب : مدیر سیستم
1403/1/21
130
+ 0 | - 0

در دنیای امروز، با پیشرفت تکنولوژی، فریم‌ورک‌ها و کتابخانه‌ها در حال گسترش و البته تبدیل هستند. این ابزارها برای توسعه وب مدرن به وجود آمده‌اند. فریم ورک ری اکت (React.js) یک کتابخانه Front-end است که در زبان جاوا اسکریپت کاربرد زیادی دارد. برای افرادی که در کار توسعه وب تازه‌کار و مبتدی هستند یادگیری React یکی از ضروریات محسوب می‌شود.

ری‌اکت یک کتابخانه جاوا اسکریپت و البته متن‌باز است که هدف اصلی و اساسی آن ساده‌سازی فرایند رابط‌های کاربری است. با این فریم‌ورک شما می‌توانید به مجموعه‌ای از کامپوننت‌ها که با استفاده از کد Html دسترسی داشته باشید.

در این مطلب نگاهی اجمالی داریم به این ابزار کاربردی طراحی وب سایت که دانشجویان و کارآموزان رشته کامپیوتر اگر قصد فعالیت در حوزۀ وب را دارند باید با آن آشنا باشند. اگر به این مباحث علاقه دارید تا پایان با رنگین‌کمان همراه باشید!

معرفی فریم ورک ری اکت

همان‌طور که اشاره کردیم React برنامه‌های خود را با ایجاد اجزای قابل ‌استفاده توسعه وب که می‌توانند به‌عنوان بلوک‌های مستقل در نظر گرفته شوند و تکه‌هایی جداگانه هستند ایجاد می‌کند. این قطعه کدها وقتی ترکیب می‌شوند کل رابط کاربری برنامه را تشکیل می‌دهند.

فریم ورک ری اکت یک برنامه طراحی رابط کاربری است که با ارائه بهترین و کارآمدترین اجزا برنامه به‌جای پرداختن به کل UX به‌عنوان یک واحد یکپارچه، توسعه‌دهندگان را تشویق می‌کنند تا این واحد پیچیده را به اجزای منفرد قابل ‌استفاده مجدد تقسیم کنند. این بلوک‌ها کل رابطه کاربری را تشکیل می‌دهند.

React.js سرعت و کارایی جاوا اسکریپت را با یک روش کارآمدتر برای دست‌کاری Dom ترکیب می‌کنند تا صفحات وب سریع‌تر لود شوند. برنامه‌های وب پویا و واکنش‌گرا حاصل استفاده از این ابزار هستند.

برای آشنایی بیشتر با طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری مطلب: "UI و UX چیست و چه تفاوت هایی دارند" را مطالعه کنید.

کاربرد فریم ورک ری اکت

فریم ورک ری اکت

فریم ورک ری اکت کاربردهای گوناگونی دارد که در این بخش به برخی از مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم.

  • قابلیت استفاده مجدد: فریم‌ورک js به توسعه‌دهندگان وب این اجازه را می‌دهد تا اجزای رابط کاربری قابل‌استفاده مجدد را ایجاد کنند. با کاهش مقدار کدی که باید از ابتدا نوشته شود توسعه کارآمدتر و زمان کمتری صرف طراحی می‌شود.
  • راحتی در استفاده: فریم‌ورک js دارای منحنی یادگیری نسبتاً پایینی است که شروع سریع ساخت برنامه‌ها را برای توسعه‌دهندگان وب آسان می‌کند. این پلتفرم دارای یک جامعه بزرگ از توسعه‌دهندگان است که به توسعه و پشتیبانی آن کمک می‌کند و یافتن پاسخ سؤالات و حل مشکلات را آسان‌تر می‌کنند.
  • ارزیابی عملکرد: فریم‌ورک React از یک Dom مجازی استفاده می‌کند که به آن اجازه می‌دهد تا اجزای رابط کاربری را بر اساس تغییرات در داده‌های برنامه به طور مؤثر به‌روزرسانی و ارائه دهد. این مسئله منجر به زمان بارگذاری سریع‌تر و در آخر بهبود عملکرد خواهد شد.
  • مقیاس‌پذیری: فریم‌ورک React بسیار مقیاس‌پذیر است و می‌توان از آن برای ساخت برنامه‌های کاربردی با هر اندازه استفاده کرد.
  • دارای سئو دوستانه: React را شما می‌توانید با رندر سمت سرور برای بهبود بهینه‌سازی موتور جستجو یا همان سئو و قابل‌ مشاهده کردن برنامه‌ها برای کاربران استفاده کرد. به‌طورکلی باید گفت فریم‌ورک React یک کتابخانه بسیار قدرتمند و انعطاف‌پذیر است که می‌توان برای ساخت رابط‌های کاربری باکیفیت بالا برای برنامه‌های مختلف استفاده نمود.

معایب React Native

برای توسعه‌دهندگان React Native این ابزار پلتفرمی است که به‌سرعت برنامه‌ها را توسعه می‌دهد و دارای مزایای منحصربه‌فرد در زمینه توسعه برنامه کاربردی تلفن همراه است. بااین‌حال React Native معایبی هم دارد که نمی‌توان آنها را نادیده گرفت. در اینجا برخی از مهم‌ترین معایب React Native را بازگو می‌کنیم.

مسائل مربوط به سازگاری و اشکال‌زدایی

یکی از شگفت‌انگیزترین حقایق درمورد React Native که اکثر کاربران از آن اطلاع ندارند این است که هنوز در نسخهٔ بتا است و بودن در نسخهٔ بتا به معنی مشکلات خاص است.

در برخی موارد ممکن است در موقعیتی قرار بگیرید که با این مسائل دسته و پنجه نرم کنید که دلیل آن می‌تواند عدم سازگاری باشد. به عبارت دیگر باید گفت شما زمان زیادی را برای رفع اشکال یا اصطلاحاً دیباگ صرف می‌کنید.

نمی‌توان کار را بدون توسعه‌دهندگان بومی انجام داد

فریم ورک React Native

استفاده از برخی ویژگی‌ها به دانش و تسلط دقیق بر مفاهیم آن پلتفرم نیاز دارد و این به این معناست که اگر چیز غیرعادی در راه باشد، توسعه‌دهندگان معمولی ممکن است برای حل آن با مشکل مواجه شوند.

مدیریت حافظه اصلاً در این فریم‌ورک خوب نیست

اگر به دنبال ساخت برنامه‌هایی هستید که باید از نظر ویژگی‌های کلی خوب باشند مشکل مهمی در سر راه شما وجود ندارد. اما اگر به دنبال برنامه‌هایی هستید که باید پرفورمنس خوبی داشته باشند  React Native بهترین پلتفرم نیست. باید اضافه کرد مدیریت حافظه در این ابزار عالی نیست؛ بنابراین اگر برنامه‌ها پرفورمنس فوق‌العاده‌ای را طلب کنند این هدف در این React Native محقق نمی‌شود.

کند بودن React Native در اضافه‌کردن ویژگی‌ها

در عصر جدید و پیشرفت تکنولوژی در هر مدل از دستگاه‌ها شاهد ویژگی‌های جدید و پیشرفته نرم‌افزارها هستیم؛ بااین‌حال پلتفرم‌هایی مانند React Native برای اضافه‌کردن آن‌ها آن‌قدرها هم سریع عمل نمی‌کند و زمان زیادی را صرف می‌کند تا از این ویژگی‌ها پشتیبانی کند.

امنیت با جاوا اسکریپت به‌خودی‌خود یک مسئله است

جاوا اسکریپت زبان معروفی است؛ اما از امنیت خوبی برخوردار نیست. بنابراین توسعه‌دهندگان برای ایجاد برنامه‌هایی که امنیت آن بسیار مهم و ضروری است سراغ جاوا اسکریپت نمی‌روند.

در مورد React Native تمام توسعه در جاوا اسکریپت انجام می‌شود؛ بنابراین باید در نظر داشت که برنامه‌های ساخته شده در اینجا از نظر امنیتی خیلی قابل‌توجه نیستند.

پروژه‌های نوشته شده با این فریم‌ورک

فریم ورک ری اکت

پروژه‌های زیادی با کمک فریم ورک ری اکت نوشته شده‌اند و روز به روز با گسترش محبوبیت این ابزار بر تعداد این پروژه‌ها افزوده می‌شود. در این بخش با برخی از این پروژه‌ها بیشتر آشنا می‌شوید.

ساخت پروژه Todo با React :

اگر قصد دارید پروژه‌های طراحی را استارت بزنید، هیچ نقطۀ شروعی بهتر از یک برنامه ساده برای شروع کار شما وجود نخواهد داشت. یک برنامه todo دارای عملکرد اولیه CRUD (ایجاد، خواندن، حذف و به‌روزرسانی) است.

ابزار کارآمد Todos را می‌توان با هر نوع محتوایی که می‌خواهید جایگزین کنید در واقع باید گفت بسیاری از برنامه‌های کاربردی که ما به‌صورت روزانه از آنها استفاده می‌کنیم می‌توانند به‌راحتی به‌عنوان برنامه‌های کاری برجسته مورد استفاده ما در نظر گرفته شوند. مزیت ساخت یک برنامه todo این است که کلاً برنامه را می‌توان در مدت‌زمان اندکی ساخت.

در آخر باید اضافه کرد شما می‌توانید بدون هیچ آموزشی آکادمی و کسب راهنمایی از افراد، یک برنامه todo بسازید. این کار آزمایش خوبی برای سنجش مهارت خودتان در React است.

انواع وبلاگ‌های شخصی:

در تعریف اولیه وبلاگ باید گفت: وبلاگ از صفحات ثابت تشکیل شده است که شما می‌توانید متن‌ها و محتواهای مختلفی را در آن بگنجانید. انتخاب یک چارچوب خوب برای وبلاگ می‌تواند Next.js یا Gatsby باشد که هر دو برای ساختن وب‌سایت‌های متن محور مانند وبلاگ‌ها بسیار ایده‌آل هستند.

فریم ورک‌های مذکور سمت سرور هستند و سئوی بهتری به شما ارائه می‌دهند. گزینۀ دیگر برای استفاده، فریم ورک ری اکت است که می‌توانید آن را مد نظر داشته باشید.

ساخت فروشگاه اینترنتی:

برای ساخت فروشگاه اینترنتی و راه‌اندازی وب‌سایت، توسعه‌دهندگان وب از سخت‌ترین تا آسان‌ترین کدنویسی و نرم‌افزارهای مختلف برای ساخت وب استفاده می‌کنند. نکتۀ‌ مهمی که وجود دارد این است که طراحی فروشگاه اینترنتی با فریم ورک ری اکت را می‌توانید با ساخت اولیه احراز هویت که بسیار برای کاربران کارآمد است انجام دهید.

طراحی سایت اخبار:

به دلیل متن‌باز بودن کتابخانه جاوا اسکریپت و برای اینکه کاربرپسند باشد لازم است که پنل‌های سایت مدیریت شوند. فریم‌ورک React برای پیاده‌سازی سایت خبری از گزینه‌هایی همچون authorization و authentication برای پیاده‌سازی سایت کمک می‌گیرد.

ساخت اپلیکیشن واتس‌اپ:

همان‌طور که می‌دانید اپلیکیشن واتس‌اپ در بین مردم بسیار پرطرف‌دار است و توسعه‌یافته آن با استفاده از فریم‌ورک ری اکت است که بر روی دستگاه Ios و اندروید به‌خوبی پشتیبانی می‌شود. با این فریم‌ورک می‌توانید به‌سرعت و در زمان اندک یک برنامه برای چت راه‌اندازی نمایید.

هزینه طراحی سایت با ری اکت

فریم ورک ری اکت

زمانی که شما قصد دارید سایت و یا اپلیکیشنی را با فریم‌ورک React بسازید لازم است به چند نکته توجه داشته باشید. این نوع طراحی سایت با استفاده از سرویس‌های آماده نظیر وردپرس تفاوت‌های قابل توجهی دارد که باید آنها را در نظر بگیرید.

به‌عنوان‌مثال ما فرض را بر این می‌گذاریم که شما یک توسعه‌دهنده وب هستید و با ابزارهای رایگان یک برنامه با فریم ورکReact  ایجاد می‌کنید. برای توسعه و طراحی وب سایت در چنین شرایطی شما حتماً به یک تیم برنامه‌نویسی قوی احتیاج دارید. بدیهی است که تشکیل چنین تیمی مستلزم پرداخت هزینه‌های استخدام

قیمت طراحی این نوع وب‌سایت‌ها بیشتر براساس نیازهای مد نظر کارفرما، مدت زمان پروژه، تعداد اعضای تیم، مدت زمان پشتیبانی، شرایط کار به شکل حضوری و دورکاری (فریلنسر) تعیین می‌شود.

نکته مهمی که وجود دارد برای ساخت وب‌سایت‌های فروشگاهی و یا هر نوع طراحی سایت دیگر با فریم ورک ری اکت به دلایلی توسعه‌دهندگان وب سراغ آن می‌روند که شامل: مقرون‌به‌صرفه بودن آن، ارائۀ یک راه‌حل خوب، عملکرد بهتر و مقیاس‌پذیری است. از آنجایی بیشتر افراد و حدود 80% آن‌ها از تلفن همراه برای بازدید انواع سایت استفاده می‌کنند فریم‌ورک React  برای این کار پتانسیل‌های زیادی دارد.

کلام آخر

در این مقاله تلاش ما بر این بود تا بتوانیم شما را با فریم‌ورک React آشنا کنیم. شما می‌توانید به‌راحتی با دنبال‌کردن آموزش ری اکت به‌تنهایی توسعه‌دهنده وب‌سایت خود باشید و با یادگیری در زمینه این تکنولوژی بهترین سایت اختصاصی را برای خود راه‌اندازی کنید. استارت‌زدن این دوره یادگیری قطعاً مسیری دشوار شما را به‌تدریج هموار خواهد کرد.

شرکت رنگین کمان (RKWeb) ارائه دهندۀ خدمات طراحی سایت در شیراز به‌صورت اختصاصی با بهترین قیمت و بالاترین کیفیت در خدمت شما همشهریان و هم استانی‌هاست. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره از طریق شماره‌تلفن: 09357871280 با کارشناسان ما در تماس باشید.

شاید به این محصولات علاقه مند باشید

نظر خود را بیان کنید