روش های مختلف تامین امنیت وب

نویسنده مطلب : مدیر سیستم
1402/12/18
508
+ 1 | - 0

در این مقاله تصمیم داریم در مورد روش های مختلف تامین امنیت وب صحبت کنیم. همان‌طور که می‌دانید اگر ساخت یک وب سایت برای کسب و کار آنلاین از اهمیت زیادی دارد، امنیت سایت عاملی است که بقای کسب و کار شما و توسعه آن را تضمین می‌کند. در نتیجه شما به‌عنوان صاحب سایت باید فروشگاه اینترنتی خود را از هکرها و تهدیدهای امنیتی در امان نگه دارید.

اگر این موضوع را جدی نگیرید باید گفت سایت خود را به‌راحتی از دست خواهید داد. آنچه در ادامه خواهید خواند شامل برخی از روش‌های کارآمد در بین روش های مختلف تامین امنیت وب است که متخصصان امنیت شبکه آنها را توصیه می‌کنند؛ پس با ما همراه باشید تا در این زمینه اطلاعات بیشتری کسب کنید!

کاربردی ترین روش های مختلف تامین امنیت وب

روش های مختلف تامین امنیت وب از ابعاد مختلف باگ‌های امنیتی سایت را مورد بررسی قرار می‌دهند و آنها را برطرف می‌کنند. علاوه بر این ترفندها رعایت برخی نکات ساده در مدیریت وب سایت باعث می‌شود تا خطر حمله به سایت و نقص امنیتی به حداقل برسد. این ترفندها و نکات به شرح زیر هستند:

همیشه وب سایت خود را به‌روز نگه دارید

وب‌سایت و هر نوع پلتفرمی که از آن برای معرفی کسب‌وکار خود استفاده می‌کنید باید  همیشه به‌روز باشند. گروهی از هکرها نقص‌های امنیتی وب سایت و یا نرم‌افزارهای استفاده شده را نشانه می‌گیرند. اگر شما سایت خود را مرتب به‌روزرسانی کنید زودتر این حفره‌های امنیتی را پیدا کرده و مشکلات را برطرف خواهید کرد.

از رمز عبور امنیتی قوی استفاده نمایید

دومین نکته در بین روش های مختلف تامین امنیت وب استفاده از رمز عبورهای بسیار قوی و پیچیده است. بد نیست بدانید که نیمی از هکرها برای شکستن پسورد از نرم‌افزارهای مختلف استفاده می‌کنند و این کار را به‌صورت دستی انجام نمی‌دهند. اگر رمز عبور شما قوی باشد شکستن و حدس‌زدن آن با کمک نرم‌افزار سخت خواهد بود.

نکتۀ مهم دیگری که باید به آن توجه داشت این است که رمز عبور باید حداقل شامل 10 کاراکتر از حروف و اعداد و همچنین انواع علامت‌ها نظیر: $،#،؟ و... باشد. به‌هیچ‌عنوان در رمز عبورتان از شماره همراه، کد ملی و یا هر رمزی که دسترسی به آن آسان است استفاده نکنید!

برای وب‌سایت خود از هاست با امنیت بالا استفاده کنید

روش های مختلف تامین امنیت وب

خرید یک‌ هاست امن برای وب‌سایت شما امری ضروری است و زمانی که اقدام به خرید می‌کنید در نظر داشته باشید خدمات میزبانی وب را به یک شرکت معتبر بسپارید. پیشنهاد می‌کنیم شرکتی را انتخاب کنید که کارمندان آن تمامی تهدیدات ممکن را در نظر گرفته و برای آنها راه‌حل‌هایی ارائه می‌دهند.

شرکت ارائه دهنده خدمات هاستینگ باید از اطلاعات وب‌سایتتان نسخه پشتیبان تهیه کند تا در صورت انجام هر نوع حملۀ سایبری اطلاعات قابل بازیابی باشد.

همیشه از اطلاعات خود بک‌آپ تهیه کنید

به شما پیشنهاد می‌کنیم هر روز و به‌صورت پی‌درپی از وب‌سایت خود بک‌آپ (نسخه پشتیبان) تهیه کنید. این موضوع در تأمین امنیت وب‌سایت شما تأثیری حیاتی دارد. زمانی که اطلاعات سایت به هر دلیلی از بین برود بازیابی آنها بسیار سخت و حتی غیر ممکن خواهد بود.

اگر نسخه پشتیبان وجود نداشته باشد ممکن است دوباره نیاز به طراحی سایت از اول داشته باشید که این کار مستلزم پرداخت هزینه مجدد به توسعه دهندگان وب است. از دست دادن اطلاعات چندین ساله همچنین می‌تواند به معنای ازبین‌رفتن راه‌های ارتباطی با مشتریان باشد؛ مشتریانی که برای جذب آنها زحمت زیادی کشیده‌اید.

برای سایت خود یک کارشناس امنیت استخدام نمایید

زمانی که حرف از امنیت سایت زده می‌شود شاید بپرسید که چگونه این امنیت تأمین می‌شود. شرکت‌های خدمات امنیت شبکه و وب از جمله محل‌هایی هستند که این خدمات را ارائه می‌کنند.

اقدامات امنیتی زیادی وجود دارد که باید توسط یک متخصص حرفه‌ای صورت بگیرد. فراموش نکنید که شما در بخش IT شرکت همیشه باید یک نیروی ثابت به‌عنوان پشتیبان سایت داشته باشید و چه بهتر که این نیروی پشتیبانی در مسائل امنیت وب خبره باشد.

حملات و تهدیدهای امنیتی سایت

حملات و تهدیدهای امنیتی سایت به معنی حمله سایبری بر بستر اینترنت است که کاربران و سیستم را در معرض خطر قرار می‌دهد. این تهدیدات ممکن است شامل ویروس‌های کامپیوتری، سرقت داده‌ها و مواردی از این دست باشد.

تهدیدها و حملات امنیتی وب با ظهور شبکه‌های تلفن همراه و دستگاه‌های هوشمند تکامل‌یافته است. در کنار آشنایی با روش های مختلف تامین امنیت وب باید با این نوع حملات هم آشنا باشید تا بتوانید راهکارهایی برای پیشگیری از آنها پیدا کنید. انواع حملات سایبری عبارت‌اند از:

حمله بروت فورس

حمله بروت فورس یکی از روش‌های هک است که برای شکستن رمز عبورهای شما و کلیدهای رمزگذاری استفاده می‌کنند و کار اصلی آن دسترسی غیرمجاز به حساب‌های فردی و سیستم‌ها و همچنین شبکه‌ها است. حمله بروت فورس دارای چند حالت مختلف است که به شرح زیر هستند:

  1. حمله ساده بروت فورس: حمله ساده بروت زمانی اتفاق می‌افتد که یک هکر سعی می‌کند اعتبار ورود کاربران را به‌صورت کاملاً دستی و بدون استفاده از هیچ‌گونه نرم‌افزار حدس بزنند و این کار معمولاً از طریق ترکیب رمزهای عبور یا pin انجام می‌شود. در این حمله اصولاً از رمز عبورهای ضعیف استفاده می‌شود.
  2. حمله معکوس بروت فورس: معمولاً از طریق نفوذ شبکه است و از رمز عبور برای جستجوی اعتبار ورود با استفاده از لیست میلیون‌ها نام کاربری استفاده می‌شود.

حمله فیشینگ

روش های مختلف تامین امنیت وب

حمله فیشینگ توسط هکرهایی انجام می‌شود که کاربران را از طریق ایمیل، پیام‌های متنی یا شبکه‌های اجتماعی هدف قرار می‌دهند. در این حمله، هکر در جایگاه یک فرستنده ظاهر می‌شود که کاربر به او اعتماد دارد تا آنها را فریب دهد. به این ترتیب اطلاعات حساسی مانند: شماره‌حساب، داده‌های کارت اعتباری در اختیار هکر قرار می‌گیرد.

حمله فیشینگ به سرقت تمامی اطلاعات کاربران منجر می‌شود و معمولاً از طریق ایمیل انجام می‌شود که یکی از مهم‌ترین عوامل حمله است. به همین خاطر متخصصان امنیت توصیه می‌کنند از بازکردن ایمیل‌های مشکوک خودداری کنید.

حمله DDos

حمله دیداس (DDos) یک تلاش مخرب برای غیر قابل ‌دسترس کردن یک سرویس آنلاین برای کاربران است که معمولاً با قطع یا تعلیق موقت خدمات سرور میزبان انجام می‌شود. از این حمله برای پر کردن یک هدف با ترافیک مخرب استفاده می‌کنند و از سخت‌ترین تهدیدهای امنیت وب است.

در حمله DDos هکرها بر روی شبکه‌های آنلاین کنترل دارند و این کار با کمک ربات انجام می‌شود.

حمله بدافزارها

بدافزار به‌نوعی از نرم‌افزارهای مخرب گفته می‌شود که کار اصلی آنها نشانه‌گرفتن به رایانه‌ها، سرور، سرویس‌گیرنده یا شبکه کامپیوتری است. هکرهای سایبری به دلایل مختلف انواع بدافزارها را ایجاد و از آنها استفاده می‌کنند. بدافزارها برای سرقت اطلاعات شخصی، مالی یا تجاری استفاده می‌شوند.

نکته مهم این است که بدافزارها می‌توانند تأثیرات بسیار جدی بر امنیت شبکه بگذارند تا حدی‌ که حتی صاحبان سایت هم نتوانند وارد سایت شوند. برای جلوگیری از این مشکل توصیه می‌شود از کلیک بر روی لینک‌های دانلود مشکوک خودداری کنید.

رایج‌ترین بدافزارها عبارت‌اند از:

  • تروجان
  • ویروس
  • جاسوس‌افزار
  • باج‌افزار

توصیه‌های تکمیلی برای افزایش امنیت

روش های مختلف تامین امنیت وب

برخی از روش های مختلف تامین امنیت وب را تا اینجا عنوان کردیم؛ در تکمیل این نکات چند توصیه دیگر هم برای بهبود سطح امنیت سایت داریم که با رعایت آنها می‌توانید تا حد زیادی از بروز مشکلات امنیتی جلوگیری کنید.

استفاده از آنتی‌ویروس

برای جلوگیری از نصب انواع بدافزارها و جلوگیری از حملات مختلف ویروس‌ها، نرم‌افزار آنتی‌ویروس وجود دارد که یک برنامه امنیتی برای جلوگیری، شناسایی جستجو و حذف ویروس‌هاست.

این نرم‌افزارها اغلب در یک بسته امنیتی گنجانده می‌شوند. اگر می‌خواهید از تمامی تهدیدهای امنیتی در امان بمانید بهترین راه‌ حل، نصب آنتی‌ویروس است.

برای نصب برنامه‌ها با احتیاط عمل کنید

ممکن است با نصب برخی برنامه‌ها در ویندوز به‌صورت اتفاقی برخی از بدافزارهای موجود را هم در کنار آنها نصب کنید. این مسئله به‌خصوص برای کامپیوترهایی که نقش سرور را ایفا می‌کنند می‌تواند مشکلات جدی را رقم بزند. پس در  زمان نصب نرم‌افزارها دقت کافی داشته باشید.

در ویندوز بهتر است جاوا را حذف کنید

امروزه بیشتر کاربران وب از نسخه‌های قدیمی و ناامن جاوا استفاده می‌کنند و این موضوع باعث می‌شود امنیت وب شما پایین‌ بیاید. برای افزایش امنیت سایت خود افزونه جاوا را از روی سیستم پاک کنید و اگر به این افزونه نیاز دارید همیشه آن را به‌روز نگه دارید یا آن را غیر فعال کنید.

به‌هیچ‌عنوان از برنامه‌های کرک شده استفاده نکنید

روش های مختلف تامین امنیت وب

زمانی که شما از برنامه کرک شده استفاده می‌کنید حتماً از یک سایت نامعتبر اقدام به دانلود کرده‌اید و این موضوع ریسک بالایی دارد. نکته‌ای که درمورد برنامه‌های کرک شده وجود دارد این است که فایل‌های کرک توسط نرم‌افزارهای کرکینگ ساخته می‌شوند و شما نمی‌توانید تشخیص دهید که آیا فایل کرک شده بدافزار است یا خیر.

اغلب کسب‌وکارهای کوچک که برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها از یک کامپیوتر معمولی به‌ جای سرور استفاده می‌کنند با مشکل نرم‌افزارهای کرکی روبه‌رو هستند. به همین جهت توصیه می‌شود بر روی سیستمی که به‌عنوان سرور انتخاب شده است به‌هیچ‌عنوان نرم‌افزارهای غیر ضروری نصب نشود.

از پسوردهای تکراری استفاده نکنید

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که همیشه از رمز عبورهای تکراری در تمامی اپلیکیشن و یا هر سایت دیگری استفاده می‌کنند باید گفت این کار بدترین و بزرگ‌ترین اشتباه شماست. با این کار به هکرها اجازه می‌دهید با یک بار شکستن پسورد شما به تمامی اطلاعات حساس شما دسترسی پیدا کنند.

نتیجه‌گیری روش های مختلف تامین امنیت وب

تامین امنیت وب یکی از مهم‌ترین مسائل در کسب‌وکارهای اینترنتی است. رشد و توسعه وب سایت شما تماماً به این موضوع بستگی دارد و به همین خاطر باید نسبت به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید.

در این مطلب نکات مهم در خصوص امنیت وب‌سایت را مورد بررسی قرار دادیم. شما چه نکتۀ دیگری را، علاوه بر موارد فوق، در امنیت وب‌سایت مؤثر می‌دانید؟ نظرات خودتان را در بخش دیدگاه‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

رنگین کمان (RKWeb)؛ از برترین شرکت های طراحی سایت شیراز با سابقه‌ای درخشان در این حوزه در تمامی مراحل راه‌اندازی و گسترش کسب‌وکار اینترنتی راهنمای شما خواهد بود. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره از طریق کانال‌های ارتباطی درج شده در سایت با کارشناسان ما در تماس باشید یا با شماره‌تلفن: 09357871280 تماس حاصل فرمایید.

شاید به این محصولات علاقه مند باشید

نظر خود را بیان کنید